Un raport asupra obiceiurilor și preferințelor posesorilor români de autoturisme arată că vechimea mașinii și costul reparațiilor împing clienții către atelierele independente.
Un studiu realizat de portalul auto.ro și Daedalus Millward Brown arată destul de clar că majoritatea șoferilor români preferă atelierele independente în detrimentul celor autorizate de importatori. Cu toate acestea, se poate observa că orientarea către unul din cele două tipuri de unități service depinde foarte mult de vârsta automobilului deținut. Mai exact, mărcile cu multe mașini în piață mai vechi de cinci ani sunt în general deservite de atelierele independente.
De asemenea, raportul arată că, în timp ce utilizatorii atelierelor de marcă sunt mai mulțumiți de prestaţia acestora, service-urile independente sunt mai atractive din cauza preţurilor afișate. Una dintre concluziile realizatorilor studiului este că „raportând satisfacția totală la cea de service, se constată că 71% din satisfacția față de service se regăsește la nivelul satisfacției de marcă“.
Dacia, la ambele capete ale scalei
Este interesant de observat că marea majoritate a posesorilor de automobile Dacia fabricate după 2004 (Dacia by Renault) preferă atelierele autorizate de producător, în timp ce utilizatorii de mașini Dacia produse înainte de lansarea primului model realizat în totalitate în colaborare cu Renault sunt adepții service-urilor independente. În privința mașinilor din import, posesorii de Skoda sunt cei care apelează de preferință la ateliere autorizate (58%), iar deținătorii de mașini Opel sunt adepții service-urilor independente (71,4%).
Conform studiului menționat, cei mai mulți români apreciază mai mult amabilitatea personalului de la service decât calitatea lucrării efectuate, în timp ce prețul este doar al cincilea criteriu , după respectarea termenelor și operativitatea rezolvării problemei. Aceste date demonstrează că reparatorii auto și-au îmbunătățit mult segmentul de relații cu clienții, dar mai au de lucru în privința asigurării unui preț pe gustul românilor.
De altfel, la capitolul preț, cei mai mulțumiți, 26,7% din total, sunt deținătorii de Fiat, urmați de posesorii de BMW și Audi. În privința calității lucrărilor prestate de unitatea service, cei mai satisfăcuți sunt deținătorii de BMW, urmați de utilizatorii de Mercedes-Benz și Audi. În ambele cazuri, însă, trebuie luate în calcul diferențele de satisfacție în funcție de tipul de service utilizat.
Astfel, dacă, pe medie, posesorii de Fiat sunt cei mai mulțumiți de prețul prestațiilor, nu același lucru se poate spune în privința celor care apelează la un service autorizat de importator. La acest capitol, marca Fiat se află pe poziția a treia, după Audi și BMW. În cazul atelierelor independente, clasamentul este condus de Fiat, urmat de BMW și Skoda, în timp ce Audi cade pe poziția a noua.
Calitatea lucrării atelierelor autorizate este apreciată cel mai mult de utilizatorii de BMW, urmați de deținătorii de Audi și Mercedes. În cazul atelierelor independente, cei mai mulțumiți sunt, în ordine, proprietarii de BMW, Mercedes și Skoda. Studiul a fost realizat pe baza răspunsurilor online provenite de la 13.751 de persoane cu vârsta mai mare de 18 ani care conduc un autoturism.
DEZBATERE:
Tu la ce service îţi repari maşina? Ce probleme ai întâmpinat?