Graba suspecta a Petrom de a majora preturile carburantilor imediat ce creste cotatia barilului este motivata de reprezentantii companiei prin noua politica de marketing.


“In 2005, Petrom a aplicat o noua politica de stabilire a preturilor, prin alinierea la cotatiile de pe piata vest-europeana. Datorita acestei schimbari de politica, precum si a cererii ridicate, veniturile au crescut cu 24%, pana la 372 mil USD (2004: 300 mil USD)”. Asa ne explica oficialii Petrom, in cadrul raportului anual, repetatele majorari de preturi ale carburantilor. si tot asa s-ar explica obtinerea unei parti a profitului record pe 2005. La doar cateva zile din momentul atingerii nivelului record de 74 dolari barilul de titei, OMV-Petrom s-a grabit sa alinieze preturile la pompa, aplicand majorarii medii de 700 lei pe litru. Poate ca n-ar insemna mare lucru, dar aceasta scumpire vine pe fondul anuntului ca Petrom nu mai exporta nimic din productia de peste 5,2 milioane tone de titei. si ca nivelul importurilor, de doar 1,4 milioane de tone de petrol, nu ar trebui sa conduca la scumpiri imediate ale preturilor la pompa. si totusi, pretul litrului de benzina a depasit de mult nivelul mediu de un euro. “Contractul de privatizare nu contine nici o clauza prin care investitorul austriac sa fie obligat sau sa i se ceara sa pastreze pe piata interna titeiul extras din campurile petrolifere romanesti, la un pret mai mic decat cotatiile internationale”, spune ministrul Economiei, Codrut Seres.
Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil Romania, sustine ca, pe primele patru luni, compania rusa a inregistrat pierderi de peste opt milioane de dolari la nivelul activitatii de productie si distributie. “In afara de Petrom, nu cred ca a castigat cineva din vanzarile de carburanti. Eu, fata de Petrom, vand cu 175 de dolari la tona de carburanti mai mult”, sustine Tampiza. El isi argumenteaza afirmatia spunand ca plateste cu cel putin 200 de dolari mai mult la tona de titei. “Primesc astazi titei, din Rusia, la 510 dolari tona (in jur de 68 de dolari barilul). Diferenta dintre Lukoil, Rompetrol si OMV-Petrom este ca noi platim o taxa de 200 de dolari pe tona de titei rusesc. OMV plateste mult mai putin statului roman”, spune Tampiza. Cifrele din raportul anual al Petrom confirma, in mare parte, ipoteza sefului Lukoil. Asa cum am aratat in prima pagina, OMV a incasat un profit consistent de pe urma titeiului extras din zacamintele romanesti.


In plus, nivelul vanzarilor catre terti a carburantilor produsi in rafinariile Petrom a fost de cinci miliarde RON fata de trei miliarde RON in propriile benzinarii. Pretul produselor a variat semnificativ in 2005, ca urmare a calamitatilor naturale care au afectat capacitatea de rafinare a Statelor Unite, generand o cerere ridicata pentru combustibili. Cotatia Platt’s pentru benzina a crescut de la 0,292 USD/litru la inceputul anului la 0,399 USD/litru la sfarsitul lui decembrie 2005, atingand un nivel maxim de 0,619 USD/litru pe 1 septembrie, fiind influentata semnificativ de uraganul Katrina. Cotatia Platt’s pentru motorina a atins 0,439 USD/litru la sfarsitul anului 2005, dupa un maxim de 0,579 USD/litru inregistrat de asemenea pe 1 septembrie. Fata de inceputul anului 2005, pretul benzinei a crescut cu 37%, in timp ce motorina a fost cu 16% mai scumpa la sfarsitul anului.
In 2005, pretul Brent a inregistrat o medie de 54,38 USD/baril, cu 42% peste pretul mediu inregistrat in 2004, de 38,22 USD/baril.



Contractul de privatizare nu contine o clauza prin care investitorul austriac sa pastreze titeiul romanesc la un pret mai mic decat cotatiile internationale

Codrut Seres,

ministrul economiei