Atentionarile Comisiei Europene din raportul de tara si scrisoarea de avertizare sunt ignorate de oficialii de la Bucuresti. Alta explicatie nu exista pentru prevederile referitoare la pretul minim la tigari, cuprinse in modificarile aduse Codului fiscal.

Exact cand Romania ar trebui sa arate Uniunii Europene ca merita toata increderea si ca nici nu s-ar putea pune problema unui raport de monitorizare negativ in primavara din cauze ce tin de incalcarea regulilor concurentei s-a produs un nou incident. Citind modificarile pe care Ministerul Finantelor doreste sa le aduca Codului fiscal, functionarii Comisiei Europene insarcinati cu monitorizarea pe domenii a activitatii institutiilor romanesti au descoperit ca Guvernul incearca introducerea prin lege a unei reglementari ce contravine aquis-ului comunitar. Am fost sanctionati instantaneu, printr-o avertizare. Ea se adauga dosarului destul de stufos pe baza caruia, in luna aprilie a anului viitor, se va decide cand vom deveni membri ai Uniunii Europene. Marul discordiei este introducerea pretului minim de referinta la tigari, care ar trebui sa fie de 31.500 lei, suma fiind echivalentul a 90% din cea mai bine vanduta categorie de produse de acest gen.


Consiliul Concurentei pastreaza o tacere prudenta asupra acestei masuri, pe care insasi legea pe care o aplica o sanctioneaza ca fiind practica anticoncurentiala, de natura sa elimine de pe piata sau sa bareze accesul unor categorii de producatori si sa intareasca pozitii de monopol. Marii producatori de tigari nu sunt insa la fel de discreti ca organismul care ar fi trebuit sa ia primul pozitie publica. Ei au opinii divergente, dictate de principii si interese economice diferite.

Mari companii din bransa au pozitii diferite

Compania Philip Morris sustine initiativa legislativa. Prin vocea autorizata a lui Peter Imre, director corporate affairs al Philip Morris, este respinsa ideea incalcarii principiilor liberei concurente si este adus in prim-plan avantajul social, anume reducerea fumatului juvenil. “Sustinem orice reglementare care are ca efect reducerea fumatului juvenil si egalizarea, prin crearea unui mediu de accizare egal pentru toti producatorii de tutun”, spune Peter Imre, adaugand ca daca ar fi lasata piata sa decida, in loc ca hotararea sa apartina guvernului, pretul minim nu si-ar atinge scopul anterior enuntat. Directorul de la Philip Morris raspunde celor care invoca incalcarea legilor comunitare printr-o viziune optimista asupra viitorului. El crede ca dupa 2006 toate tarile membre vor adopta aceasta masura, nevoite de restrictiile impuse de aquis in ceea ce priveste consumul de tutun.
De cealalta parte a baricadei, Gilda Lazar, director corporate affairs al JTI Romania, nu este de acord cu interventia organelor administratiei publice pe piata tigarilor. “Pretul minim (90% din L&M) si acciza minima (100% din acciza la L&M) au acelasi efect anticoncurential, distorsionand piata in segmentele inferioare si afectand producatorii de produse ieftine. Masurile favorizeaza anumiti producatori aflati deja in pozitie dominanta, cu peste 30% din piata fiecare”, arata Gilda Lazar implicatiile reglementarii. In sprijinul pozitiei sale, Gilda Lazar invoca doua decizii ale instantei supreme de justitie din Uniunea Europeana, Curtea Europeana de Justitie. Guvernele francez si elen au fost amendate pentru ca au incercat sa faca ceea ce doreste si Cabinetul Tariceanu, respectiv sa stabileasca un pret minim. Ele au ajuns in fata judecatorilor la sesizarea Comisiei Europene, aceeasi Comisie care recent a atentionat si guvernul de la Bucuresti.


In acest moment, Ministerul Finantelor este prins la mijloc. Sustine propunerea de modificare a Codului Fiscal si platim pretul amanarii aderarii cu un an de zile, pentru ca politica de concurenta este unul dintre elementele care activeaza clauza de salvgardare. Renunta la introducerea pretului minim si incordeaza relatiile cu mogulii pietei tigarilor. Ministrul Sebastian Vladescu declara ca opinia publica va avea raspunsul la aceasta dilema dupa ce se consulta cu seful Consiliului Concurentei, Mihai Berinde. In acest fel, povara si consecintele deciziei, oricare va fi, sunt transferate de pe umerii ministrului Finantelor, pe cei ai presedintelui Consiliului Concurentei.



“Masurile favorizeaza anumiti producatori aflati deja in pozitie dominanta, cu peste 30% din piata fiecare.”

Gilda Lazar,

director corporate affairs JTI







“Este un proces intre noi si Consiliul Concurentei, prin care vom defini exact pozitia partilor.”

Sebastian Vladescu,

ministrul Finantelor