În ultimele săptămâni a avut loc o explozie a prețurilor în SUA la acest aliment, în condițiile în care cererea a crescut pe măsură ce consumatorii au început să îşi umple cămările şi frigiderele pentru a se pregăti pentru o izolare prelungită.
Creşterea cererii pentru ouă în SUA a dus la explozia preţurilor în ultimele săptămâni, pe măsură ce consumatorii se grăbesc să îşi facă stocuri înainte de a fi izolaţi din cauza coronavirusului.
Astfel, preţul angro al ouălelor de tip ‘Midwest large’ a atins joi un nivel istoric de 3,09 dolari pentru o cutie de 12 ouă, triplu faţă de preţul înregistrat la începutul lunii martie, înainte ca preşedintele Donald Trump să declare stare de urgenţă naţională, susţine Urner Barry care monitorizează evoluţia zilnică a preţului produselor alimentare.
Iar creşterea preţurilor la ouă ar putea avea consecinţe importante pentru consumatori, având în vedere că ouăle sunt o modalitate relativ ieftină de asigurare a necesarului de proteine şi un produs de bază pentru 93% din gospodăriile americane.
”Majorarea s-a făcut brusc”
Au crescut şi preţurile pentru consumatori, chiar dacă nu la fel de mult precum preţurile angro, susţin experţii deoarece unele magazine nu au transferat încă preţurile mai mari din angro către consumatori, arată Agerpres, citând presa internațională.
Brian Moscoguiri, director la Urner Barry, susţine că actuala creştere a preţurilor la angro depăşeşte ceea ce s-a întâmplat în 2015, când a avut loc epidemia de gripă aviară, şi se datorează unei cereri crescute.
„Preţurile la ouă sunt în creştere pentru că majorarea s-a făcut brusc. Furnizorii văd un nivel al cererii de patru, cinci şase ori mai mare decât înainte”, susţine Brian Moscoguiri. Acesta a subliniat că în luna ianuarie preţul angro la ouă a scăzut până la 0,78 dolari pentru un carton de 12 ouă, o evoluţie normală după sărbători, după care în februarie a crescut până la 1,03 dolari, nivel la care a rămas până la începutul lunii martie.
Americanii își umplu cămările
În ultimele săptămâni însă cererea a crescut pe măsură ce consumatorii au început să îşi umple cămările şi frigiderele pentru a se pregăti pentru o izolare prelungită în comunităţile lor pe măsură ce SUA se chinuie să ţină sub control răspândirea rapidă a noului coronavirus.
Brian Moscoguiri a subliniat că Urner Barry înregistrează în mod frecvent creşteri ale cererii la nivel regional legate de furtuni de zăpadă, când oamenii încearcă să facă cumpărături în avans pentru a se pregăti.
Jayson Lusk, profesor de economie la Purdue University, a spus că este greu de spus dacă creşterile de preţuri se datorează majorării cererii sau unui anumit oportunism din partea furnizorilor.
„Ceea ce determină creşterea preţurilor este cererea mai mare, consumatorii sunt dispuşi să plătească mai mult pentru ouă”, a spus Jayson Lusk. Acesta a subliniat că Biroul de statistică urmăreşte evoluţia preţurilor de retail, însă datele pentru luna martie vor fi publicate abia luna viitoare.