Pandemia de coronavirus a schimbat diverse domenii în întreaga lume. Din perspectiva investitorului, volatilitatea de pe piețele financiare nu a fost niciodată atât de mare. Pe de altă parte, din punctul de vedere al consumatorului, prețurile nu s-au schimbat atât de dramatic într-un timp atât de scurt înainte de COVID-19.
Unde se încrucișează drumurile investitorilor și consumatorilor? Acest lucru are loc de obicei pe piața mărfurilor, iar cea mai importantă materie primă este, desigur, petrolul.
Dacă vaccinurile actuale se dovedesc a fi ineficiente împotriva Omicron, călătoriile vor fi reduse, zborurile vor fi suspendate, oamenii vor rămâne acasă și cererea de petrol va scădea, arată brokerul de burse internaționale XTB România, companie listată pe Bursa de la Varșovia.
„Majoritatea populației ar prefera petrol mult mai ieftin, dar nu și OPEC+ (cele 13 țări membre ale OPEC plus alte 10 țări exportatoare de petrol). Dacă grupul deja vede o supraoferta clară de petrol în Q1 2022, atunci, motivat de o scădere suplimentară a cererii din cauza Omicron, OPEC+ ar putea iniția și alte măsuri.”, a explicat XTB România.
Există șanse ca prețul benzinei să scadă
XTB România estimează că, în viitorul apropiat, vom achita un preț mai mic pentru combustibil la benzinărie. Cu toate acestea, trebuie amintit că prețul benzinei nu depinde numai de prețul petrolului. Componentele prețului benzinei și motorinei sunt în majoritatea cazurilor: petrolul nerafinat, marja de rafinare, distribuția și marketingul, impozitele.
Prețurile la combustibil vor scădea cu doar câteva procente
De exemplu, în Statele Unite ale Americii, ponderea țițeiului în costul combustibilului este de până la 50%. Pe de altă parte, în statele care nu produc petrol, costurile de distribuție și taxele reprezintă o pondere mult mai mare.
„Sezonalitatea indică o cerere limitată la începutul noului an. Într-un astfel de caz, dinamica tendinței de creștere ar fi oricum încetinită. De aceea, nu ar trebui să ne așteptăm la eforturi majore din partea OPEC+. Pe de altă parte, grupul ar dori să mențină prețurile în jur de 70-80 de dolari pe baril, ceea ce permite planificarea pe termen lung a viitoarelor proiecte de exploatare. Prin urmare, în viitor, ar trebui să ne așteptăm la acțiuni suplimentare din partea OPEC+, care vor avea ca scop menținerea prețului în acest interval.”, a transmis XTB România.
Prin urmare, chiar dacă prețurile sunt acum cu 25% mai mici în comparație cu vârful actual al pieței, prețurile la combustibil vor scădea cu doar câteva procente. De aceea, unele țări decid să ia alte măsuri, precum reducerea TVA-ului sau a accizelor.