Polita RCA este obligatorie. Circa un milion de proprietari de automobile refuza sa incheie aceasta polita. Cei care respecta legea au ales pana acum asiguratorul pe baza criteriului: “cel mai mic pret”. Lucrurile incep insa sa se schimbe.

Studiile efectuate de companiile de asigurari, in principal de Generali Asigurari, companie recent intrata pe piata asigurarilor auto obligatorii, arata ca parcul national detine aproximativ 4,5 milioane de autovehicule inregistrate si circa 3,5 milioane de unitati circulante. In cadrul acestora din urma se regasesc 1,7 milioane de posesori de masini Dacia, cu o vechime de exploatare de aproximativ zece ani, dar si aproximativ 100.000 de proprietari de Loganuri noi. De asemenea, in categoria autovehiculelor se regasesc 0,5 milioane de autoturisme noi vandute in ultimii patru ani, in special prin leasing, si 0,5 milioane de autoutilitare si autospecializate de transport marfa si calatori. Restul parcului auto este completat de autoturismele importate individual in ultimii ani din Europa de Vest. Toate aceste masini ar trebui sa aiba asigurare de raspundere civila. Liviu Stoicescu, director Asigurari Auto Omniasig, sustine ca numai 70%-75% din autovehiculele inmatriculate sunt asigurate. Comparativ cu tarile europene, care au un procentaj de doar 5% de neasigurati, Romania este mult in urma la acest capitol. Este foarte probabil ca acest procentaj sa scada simtitor dupa aparitia legislatiei care impune amenzi de 5.000 de RON (50 milioane de lei vechi) pentru masinile care circula fara asigurare. “Numarul asiguratilor va creste prin infiintarea bazei de date unice (CEDAM) si prin compararea bazei de date a autovehiculelor asigurate cu baza de date a autovehiculelor inmatriculate urmata de sanctionarea dura a celor neasigurati, asa cum prevede proiectul de ordonanta”, declara Ion Moise, sef serviciu daune auto Generali Asigurari.
Care sunt elementele care stau la baza deciziei unui proprietar auto de alegere a unei companii de asigurari in detrimentul alteia? Un rol important in cresterea numarului de polite RCA incheiate de o companie il au campaniile de marketing si cadourile promotionale oferite in cadrul acestora si numarul agentilor care vand asigurari. Un aspect demn de mentionat este lipsa de educatie a populatei in domeniul asigurarilor. “Foarte multi posesori de autoturisme nu sunt constienti de faptul ca polita nu-i despagubeste pe ei, ci pe un tert. De aceea, foarte multi cad in capcana publicitatii care pune accentul pe promptitudinea platii si calitatea service-ului, servicii de care nu vor beneficia niciodata personal”, declara Bogdan Stan, director general Asitrans, incercand sa explice de ce campania de marketing este importanta pentru atragerea asiguratilor RCA.


Companiile de asigurari fac insa o departajare clara intre categoriile de clienti care apeleaza la o societate de asigurari dintr-un motiv sau altul. O prima departajare se bazeaza pe veniturile celor care isi incheie polita de RCA, si o a doua, pe studiile asiguratilor. Studiile societatilor de asigurari arata clar ca persoanele care isi incheie in mod constant polite RCA au studii superioare, apartin “middle-class” si constientizeaza importanta asigurarilor in viata cotidiana. O alta categorie ar fi persoanele cu venituri mai mici (pensionarii), care nu-si pot permite sa suporte o eventuala paguba. In opinia lui Bogdan Stan, aceste doua categorii sunt principalele clase care detin o asigurare RCA.


Totusi, asiguratorii sunt de acord ca cel mai important criteriu luat in calcul de viitorul asigurat este pretul politei. Cu cat aceasta este mai ieftina, cu atat atrage mai multi asigurati. In acest an insa, situatia este diferita si se va schimba si mai mult. Deja au inceput sa fie vizibile si alte criterii luate in calcul de asigurati atunci cand isi aleg o companie de asigurari. Persoanele cu venituri peste medie si cu studii superioare au inceput sa aleaga companiile de asigurari in functie de notorietate, arata studiile facute de Asitrans. Ion Moise de la Generali precizeaza, de asemenea, ca, in ultimul timp “notorietatea si politica de lichidare a daunelor” au inceput sa fie cantarite de asigurati. si aceasta deoarece asiguratul de raspundere civila auto a inceput sa fie tras la raspundere, inclusiv in instanta, pentru pretentii materiale decurgand din accident, mai ales in situatia in care societatea de asigurari nu-si respecta obligatiile rezultate in urma incheierii politei RCA, iar accidentul s-a mai soldat si cu raniri de persoane. Trebuie subliniat ca, in 2004, rata daunei a fost de 75%, ceea ce inseamna ca, din primele incasate, trei sferturi s-au platit deja cu titlul de dauna in contul asigurarii.


Asigurarile auto (ianuarie – septembrie 2005*)

Compania Cota de piata (%)
Allianz Tiriac 23,64
Asirom

18,3

Omniasig** 10
Altele

48,06




*) In primele noua luni ale anului in curs, valoarea primelor brute subscrise aferente asigurarilor auto (CASCO, RCA si Carte Verde) a fost de 449,24 de milioane de euro (1,8 miliarde RON).

**) Rezultatele nu includ primele Asirom si AGI

SURSA: www.1asig.ro

Piata asigurarilor de Carte Verde pe semestrul I 2005

Compania Valoarea primelor brute

subscrise (milioane euro)

Cota de piata (%)
Allianz Tiriac 5,32 19,70
Unita WS 4,56 16,89
Ardaf 2,94

10,88

Omniasig 2,87 10,63
Asirom 2,75 10,20
AGI* 2,64 9,79
Astra 1,89 7,00
Asirag* 1,89 6,99



• AGI si Asirag au fuzionat cu Omniasig in semestrul II

Sursa: CSA si Xprimm



“Din pacate, singurul criteriu in alegerea unui asigurator de RCA este cel al pretului. Se constata si o orientare catre notorietate si catre politica de lichidare a daunelor.”



Ion Moise,

sef serviciu daune auto Generali Asigurari







“Mai mult ca sigur numarul persoanelor care isi vor incheia RCA va creste. Asta se va intampla insa nu datorita campaniilor promotionale, ci datorita noii legislatii.”

Bogdan Stan,

director general Asitrans