Prețurile benzinei și motorinei au scăzut în luna iulie. Ieftinirile de la pompă continuă
Așadar, benzina a fost mai ieftină cu 22 de bani/litru, comparativ cu ultima zi din luna iunie, în timp ce motorina a fost mai ieftină cu 15 bani/litru. Totuși, există în continuare diferențe importante de la o benzinărie la alta.
Într-unul din cazuri, prețul benzinei era de 8.62 lei/litru în ziua de 30 iunie. Mai apoi, în ziua de 22 iulie, prețul a scăzut la 8.39 lei.
Date înregistrate de Consiliul Concurenței arată o situație similară în cazul motorinei. Prețul unui litru era de 9.19 în ziua de 20 iunie. Mai apoi, a scăzut cu 15 bani, la 9.04 lei/litru.
Asociația Energia Inteligentă a argumentat că ieftinirile de la pompă se datorează scăderii cotațiilor țițeiului și produselor petroliere, dar și a scăderii cursului leu/dolar.
La nivel internațional, au fost înregistrate următoarele prețuri în ziua de 18 iulie:
- Bulgaria a înregistrat un preț de 8.42 lei/litru;
- Moldova a înregistrat un preț de 7.48/litru;
- Turcia a înregistrat un preț de 6.28 lei/ litru;
- Ungaria a înregistrat un preț de 9.36 lei/litru;
- Grecia a înregistrat un preț de 11.26 lei/litru.
Comparativ, țara noastră a înregistra un preț de 8.56 lei/lei în ziua respectivă.
Avertismentul lansat anterior de analiștii economici
Potrivit unui analize realizată de către agenția de presă Reuters, prețul motorinei va crește mai mult decât prețul benzinei în perioada următoare.
„În mod fundamental, Europa nu poate supravieţui fără motorina rusească”, susţine ferm Kevin Wright, analist economic la firma de consultanţă Kpler.
Scumpirea motorinei afectează direct 140 de milioane de cetățeni europeni care conduc mașini diesel. Totodată, majorările de preț au un impact negativ și asupra economiei europene şi inflaţiei actuale deoarece motorina este carburantul preferat de industria şi de fermierii din Europa.
Potrivit datelor analizate de către Energy Aspects şi Wood Mackenzie, diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari americani pe baril în trimestrul patru din acest an.
„Dacă foloseşti un automobil pe motorină, probabil vei fi afectat puţin mai mult decât un om care folosește un automobil pe benzină”, a explicat Eugene Lindell, analist economic la FGE.
Menționăm faptul că aceasta problemă afectează în mod deosebit Europa întrucât cota autoturismelor diesel pe piaţa europeană este de peste 40%, comparativ cu piața din Statele Unite ale Americii, unde doar 4,5% dintre cetățeni conduc mașini diesel.