Prețurile carburanților continuă să crească în România! Cât a ajuns să coste un litru de motorină

Sursă: Dreamstime

Vești proaste pentru șoferii din România! Prețul motorinei și al benzinei a crescut din nou. Românii se întreabă până când vor mai continua aceaste majorări. Cât a ajuns să coste un litru de motorină standard?

Motorina standard a depăşit deja 9 lei litrul. La unele staţii, preţul carburanţilor continuă să crească aproape zi de zi, deşi cotaţiile pentru petrol au rămas relativ constante de la începutul războiului din Ucraina, la aproximativ 115 dolari barilul.

Șoferii din România au început să se întreabe până când va continua această tendinţă şi dacă ea mai poate fi inversată.

Analistul economic Constantin Rudniţchi a explicat că preţul la pompă nu este legat numai de cotaţiile internaţionale şi depinde inclusiv de politica concurenţială dintre firmele distribuitoare.

„Sigur că legătura între prețul de la pompă al benzinei și motorinei și prețul țițeiului este în principiu o legătură destul de directă însă nu e doar atât pentru că până la urmă prețul de la pompă depinde și de nivelul taxelor, și de productivitatea din România, de piața din România, adică de nivelul consumului.

Şi chiar aş spune și de politicile companiilor care vând pe piață acest produs, respectiv de gradul de concurență care există între ele”, a spus Constantin Rudniţchi, la Radio România Actualități.

Cine are de câștigat din aceste majorări?

De asemenea, analistul economic Constantin Rudniţchi a spus cine câștigă de fapt din toate aceste majorări permanente.

„Două entităţi: statul pentru că încasează mai multe taxe și impozite și accize.

Avem poate că un pic mai mult de jumătate din prețul de la pompă este dat de taxe, impozite și accize și evident, pot câștiga și firmele.

De altfel, am văzut şi câteva profituri mari realizate anul trecut de companiile energetice”, a mai spus analistul economic.

Cauzele creșterii prețului țițeiului

Liderii UE au convenit la sfârșitul lunii mai, în principiu, să reducă 90% din importurile de petrol din Rusia până la sfârșitul acestui an, cele mai dure sancțiuni impuse până acum de blocul comunitar Moscovei de la invazia din Ucraina de acum trei luni.

Odată adoptate în totalitate, sancțiunile privind țițeiul vor fi introduse treptat pe parcursul a șase luni, iar cele privind produsele rafinate pe parcursul a opt luni. Embargoul evită petrolul din Rusia care trece prin conducte, ca o concesie pentru Ungaria și alte două state din Europa Centrală fără ieșire la mare.

În China, blocajul strict al COVID-19 de la Shanghai, care s-a încheiat miercuri, după două luni, a determinat așteptări privind o cerere mai mare de combustibili din această țară, potrivit Reuters.

Iar cotațiile internaționale ale petrolului afectează în mod direct și România, în condițiile în care importăm 70% din necesarul de petrol.