Marile lanţuri de magazine au crescut preţurile ouălor, uleiului şi zahărului, deşi autorităţile dădeau asigurări că alimentele se vor ieftini. Datele reies dintr-un raport al Ministerului Agriculturii, primit de Digi24. Oficialii MADR au comparat, în ultimele două săptămâni, preţurile alimentelor din trei lanţuri de supermarketuri din Capitală.
Inspectorii Ministerului Agriculturii au monitorizat preţurile a șase categorii de produse – ouă, unt, lapte, zahăr, ulei şi pâine – din trei mari lanţuri de magazine: Kaufland, Mega Image şi Carrefour. Raportul a vizat evoluţia preţurilor alimentelor în ultimele două săptămâni.
Petre Daea, ministrul Agriculturii: Important este că am stabilizat piaţa pentru că o luaseră preţurile de înţepau şi tavanul. S-au potolit pentru că frica păzeşte via.
Din raportul Ministerului reiese, însă, că preţurile au urcat în cazul ouălor vândute de Kaufland. Un ou costă acum 72 de bani, de la 60, cât costa pe perioada unei promoţii. Şi tot după terminarea unei perioade de reduceri, oficialii MADR notează că preţul unui litru de ulei a crescut la loc cu 30 de bani, până 3 lei şi 79 de bani. În cazul zahărului la preţ întreg, creşterea din ultimele două săptămâni e de aproape un leu, până la 3 lei şi 59 de bani – kilogramul.
A crescut şi preţul ouălor vândute de lanţul de magazine Carrefour, se arată în raportul Ministerului Agriculturii. Un ou costă 81 de bani, comparativ cu 77, în luna noiembrie, dar între timp s-a schimbat şi furnizorul. Şi uleiul are un preţ mai mare – 3 lei şi 99 de bani, deşi autorităţile au anunţat o producţie record de cereale… În schimb, la Carrefour, untul s-a ieftinit cu 13 procente, în urma unei promoţii.
De altfel, preţul ouălor a crescut în toată Europa ca urmare a scandalului privind folosirea pesticidului Fipronil în fermele avicole. La asta se adaugă şi scăderea producţiei de ouă pe perioada iernii. La majorări contribuie şi importurile în creştere, la costuri tot mai mari, pe fondul aprecierii monedei euro.
Emil Dumitru, preşedinte ProAgro: Suntem într-o concurenţă cu toate celelalte state membre, accesul fermierului român este şi el îngreunat pentru că nu are o forţă de negociere şi nu este asociat şi în relaţia asta cu retailul este întotdeauna defavorizat.
În ultima lună, mulţi comercianţi spun că au renunţat la o parte din câştiguri, pentru a nu fi nevoiţi să majoreze preţurile.