Prețurile la benzină și motorină au rămas neschimbate față de ziua precedentă. Aflați care este costul unui litru de carburant la pompă, joi, 29 august, în rândurile care urmează.
Prețurile la carburanți au stagnat. Cu cât se vinde combustibilul la pompă, joi, 29 august
Prețurile la carburanți se modifică aproape zilnic. Joi, 29 august, prețurile pentru benzină și motorină au rămas aceleași ca în ziua precedentă.
Un litru de benzină standard variază între 7,19 și 7,33 lei, în timp ce un litru de benzină premium are un preț cuprins între 7,79 și 8,03 lei.
În ceea ce privește motorina, un litru de motorină standard costă între 7,2 și 7,29 lei, iar un litru de motorină premium variază între 7,57 și 7,85 lei.
Prețul unui litru de GPL este cuprins între 3,42 și 3,44 lei.
De ce se modifică prețurile la carburanți?
Prețurile la carburanți sunt determinate de o serie de factori care influențează costul final la pompă. Iată câteva dintre principalele elemente care contribuie la stabilirea acestor prețuri:
1. Prețul țițeiului pe piața internațională: Acesta este unul dintre cei mai importanți factori care influențează prețul benzinei și motorinei. Prețul țițeiului fluctuează în funcție de cerere și ofertă la nivel global, situația geopolitică, deciziile OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol), și alte evenimente care afectează producția și distribuția de petrol.
2. Costurile de rafinare: După extracția țițeiului, acesta trebuie rafinat pentru a produce diferite tipuri de combustibili, precum benzina și motorina.
Costurile asociate procesului de rafinare variază în funcție de complexitatea rafinăriei, tehnologia folosită și costurile de energie.
3. Taxele și accizele: În multe țări, o parte semnificativă din prețul combustibililor este formată din taxe și accize impuse de guvern. Aceste taxe pot include TVA, accize pentru protecția mediului sau alte tipuri de impozite specifice.
4. Costurile de transport și distribuție: Transportul țițeiului către rafinării și apoi distribuirea combustibilului rafinat către stațiile de alimentare implică costuri. Acestea includ costurile de logistică, depozitare, și distribuție.
5. Cursul valutar: Deoarece țițeiul este tranzacționat pe piețele internaționale în dolari americani, fluctuațiile cursului de schimb valutar între dolar și moneda locală pot afecta prețul final al combustibilului.
6. Concurența și politica de preț: Companiile care vând combustibili au propriile politici de preț și trebuie să rămână competitive pe piață. În unele cazuri, acestea pot ajusta prețurile pentru a atrage clienți sau pentru a-și menține marjele de profit.
7. Reglementările guvernamentale: În anumite țări, guvernul poate impune prețuri maxime sau minime pentru carburanți sau poate interveni pe piață pentru a stabiliza prețurile în cazul unor fluctuații mari.
Toți acești factori combină pentru a determina prețul final pe care consumatorul îl plătește la pompă.