Pentru cine a terminat studiile de cativa ani buni, faptul ca un simplu manual de scoala generala poate costa si 45.000 lei este socant. La asta se adauga si noutatea ca manualele sunt gratuite numai pentru invatamantul obligatoriu (clasele I-VIII), liceenii fiind in situatia de a si le cumpara integral, daca nu le-au mostenit de la frati mai mari. Numai cei cu o situatie materiala precara le vor primi gratuit. In premiera, elevii claselor a IX-a vor studia dupa manuale alternative, care insa vo
Pentru cine a terminat studiile de cativa ani buni, faptul ca un simplu manual de scoala generala poate costa si 45.000 lei este socant. La asta se adauga si noutatea ca manualele sunt gratuite numai pentru invatamantul obligatoriu (clasele I-VIII), liceenii fiind in situatia de a si le cumpara integral, daca nu le-au mostenit de la frati mai mari. Numai cei cu o situatie materiala precara le vor primi gratuit.
In premiera, elevii claselor a IX-a vor studia dupa manuale alternative, care insa vor aparea pe piata abia la sfarsitul lunii septembrie. Preturile lor nu sunt cunoscute inca nici macar de edituri, pentru ca depind de negocierile cu tipografiile. Estimativ, un set de manuale pentru clasa a IX-a va costa cam 300.000 lei. Se ridica insa problema distributiei in tara, intrucat ele nu vor fi vandute prin intermediul inspectoratelor scolare.
Editurile isi vor recupera banii de la librarii in doua-trei luni, in cel mai fericit caz.
Pe langa toate astea, numarul elevilor din clasele mici este in scadere, astfel incat s-a ajuns la situatia paradoxala ca numarul elevilor de clasa a VIII-a din intreaga tara sa fie de 350.000, iar cel al bobocilor de 250.000. Cauza? Scaderea natalitatii.
Cu toate acestea, editurile care ies victorioase la licitatiile organizate de Ministerul Educatiei Nationale pentru selectarea manualelor alternative se considera fericite, deoarece tirajul unui manual poate depasi 100.000, in conditiile in care tirajul mediu al unei carti obisnuite este de 2.000-3.000 bucati.
Aceeasi programa,
alta prezentare
Este usor de inteles ca profitul in cazul unui manual il depaseste cu mult pe cel al unei carti bine vandute. Prin licitatie se desemneaza trei carti castigatoare, adica trei edituri – de obicei, caci exista si varianta ideala in care o editura participa cu doua variante ale aceleiasi carti si sunt acceptate ambele. Cele trei edituri isi impart in mod egal – teoretic – cei 350.000 de elevi din clasa a VIII-a. Practic, lucrurile nu stau intotdeauna asa, din mai multe motive. Desi programa este aceeasi, prezentarea ei difera de la editura la editura, adica de la profesor la profesor. Pretul este un alt motiv pentru care un manual poate fi preferat altuia, alegerea apartinand profesorilor si inspectoratelor scolare judetene. Intr-o prima faza, editura trimite inspectoratului un numar fix de carti, urmand ca acesta sa mai comande ulterior, in functie de optiuni. Din acest motiv nu se scoate pe piata de la inceput un tiraj mare.
Cele mai ieftine manuale sunt ale Editurii Didactice si Pedagogice; urmeaza Teora, Humanitas si All. Din alt punct de vedere, cartile pentru clasele mici sunt mai subtiri – contin mai putine informatii – deci costa mai putin. In cazul manualelor pentru clasele I-VII, preturile fixate de edituri raman batute in cuie – librariile nu adauga nimic – intrucat cartile sunt platite de Ministerul Educatiei Nationale. Diferentele dintre preturi se datoreaza in principal costurilor negociate de fiecare editura cu tipografia si procentelor care revin autorilor. De obicei sunt doi-trei autori la un manual, selectati de editura. Ei trebuie platiti chiar daca manualul lor nu castiga licitatia. Acest lucru se poate intampla in cazul stiintelor exacte (matematica, fizica etc.), unde problemele, fiind cam aceleasi, se regasesc in mai multe carti. In plus, exista autori care sunt si inspectori, influentand astfel comandarea unui anumit manual de catre inspectoratul respectiv.
Reprezentantii editurilor spera ca etapa licitatiilor este una tranzitorie si ca se va incheia curand, rezultatul fiind o piata libera a manualelor, ca in orice tara occidentala.
Conducerea Ministerului Educatiei Nationale a anuntat, recent, ca peste 60% din manuale au fost deja schimbate, urmand ca din anul scolar 2000-2001 sa se invete dupa carti noi, fara informatii inutile. Ramane de vazut care va fi impactul acestei incercari de a renova sistemul de invatamant romanesc asupra elevilor, profesorilor si parintilor. Caci sunt destul de multi cei care se plang ca manualele alternative sunt prea complicate si prea grele pentru odraslele lor.