Prețurile mașinilor electrice la mâna a doua au scăzut în Europa

masini electrice Germania mașinile electrice

Masini electrice/SURSA FOTO: Dreamstime

Adevărul despre mașinile electrice. Valorile scăzute la revânzare pentru mașinile electrice au împins firmele de leasing care conduc piața auto din Europa să dubleze prețurile în ultimii trei ani. Mai mult, unele amenință să renunțe complet la afaceri, dacă autoritățile de reglementare le forțează să treacă la electricitate prea repede, susțin directorii din industrie.

Creșterea prețurilor la închirierile de mașini electrice vine în momentul în care reducerile subvențiilor pentru noile vehicule electrice pe piețe-cheie, precum Germania, afectează vânzările și riscă să blocheze tranziția electrică a Europei.

Exact în momentul în care Bruxelles-ul vrea să apese pedala accelerației spun directorii citați de Reuters, potrivit investing.com.

Fără companiile de leasing cine își va asuma riscul?

„Dacă vom fi presați foarte, foarte tare, că totul trebuie să fie electric prea devreme… acționarii mei vor spune „nu vrem să ne asumăm riscul” și vom ieși de pe piață”, a declarat Tim Albertsen, CEO al Ayvens, una dintre cele mai mari firme de leasing auto din Europa.

„Să fim sinceri, fără noi, cine își va asuma riscul?”, a continuat el.

Ayvens, care este deținută în majoritate de banca franceză Societe Generale, are o flotă de 3,4 milioane de mașini, dintre care aproximativ 10% sunt vehicule electrice.

Companiile de leasing joacă un rol esențial în Europa, deoarece 60% din mașinile noi cu toate tipurile de combustibil sunt închiriate, conform calculelor grupului de mediu Transport & Environment.

Când vine vorba de vehicule electrice, proporția este estimată a fi până la 80%.

60% din noile vehicule electrice merg către flote corporative și cumpărători comerciali

Potrivit datelor furnizate Reuters de Dataforce, pe cele 16 piețe europene, inclusiv Germania, Marea Britanie, Franța și Spania, 60% din noile vehicule electrice merg către flote corporative și cumpărători comerciali. Experții spun că acești cumpărători folosesc aproape exclusiv contracte de leasing și aproximativ jumătate din vânzările rămase către cumpărători privați sunt, de asemenea, în leasing.

Pe piețele fără subvenții pentru vehiculele electrice pentru cumpărătorii privați, dominația corporațiilor este și mai pronunțată. În Marea Britanie și Belgia, de exemplu, persoanele fizice au reprezentat doar 23% și, respectiv, 8% din achizițiile de vehicule electrice noi în 2023, spune Dataforce.

Prețul unui leasing este conceput pentru a contabiliza deprecierea unui vehicul pe perioada tipică de leasing de trei ani, pe baza prețurilor de revânzare estimate sau a valorilor reziduale.

Prețurile mașinilor electrice la mâna a doua au scăzut în Europa

Dacă prețurile mașinilor la mâna a doua ajung să fie mai mici decât se anticipase la încheierea contractului de leasing, firmele de leasing au un dezavantaj financiar când primesc vehiculul înapoi.

Din diverse motive – de la reducerile de prețuri de la Tesla, la preocupările legate de infrastructura de încărcare și durata de viață a bateriei și până la afluxul de vehicule electrice chinezești mai accesibile – prețurile mașinilor electrice la mâna a doua au scăzut în Europa, după ce au atins un vârf, în octombrie 2022. 

Potrivit cifrelor furnizate Reuters de firma de date Autovista, valorile de revânzare ale vehiculelor electrice din Germania, la începutul lunii iulie, erau cu 24% sub nivelurile de dinainte de pandemie și cu 30% mai mici în Marea Britanie.

Acest lucru este în contrast cu modelele second-hand pe benzină, care au rămas cu aproximativ 15% mai scumpe pe ambele piețe.

„Oamenii au devenit mai atrași de vehiculele electrice uzate, dar trebuie să fie ieftine”, a spus Gary Cambridge, partener la dealer-ul de mașini second hand Cambridge Motors din Londra.

„Dacă sunt scumpe, oamenii nu le vor”, adaugă el.

Ținte obligatorii?

Albertsen de la Ayvens a spus că acum compania închiriază vehiculele electrice pentru mai mult timp decât mașinile cu motor cu combustie pentru a reduce riscurile de revânzare.

De asemenea, a început să închirieze vehiculele electrice încă o dată sau de două ori „la o rată mai accesibilă” și să le păstreze în portofoliu mai mult, chiar și până la opt ani, a spus el.

„Cu cât devine mai mare ponderea vehiculelor electrice în portofoliile lor, cu atât această problemă va fi mai mare”, a declarat Richard Knubben, director general al Leaseurope, un organism-umbrelă de la Bruxelles care face lobby în numele grupurilor de leasing și închirieri de mașini.

Consultarea publică a Comisiei Europene „Greening corporate flotes”, care a inclus analizarea unor măsuri de accelerare a adoptării vehiculelor electrice, s-a încheiat pe 8 iulie.

Transport & Environment (T&E), cu sediul la Bruxelles, vrea ca CE să impună ca flotele corporative mari și companiile de leasing din Europa să devină 100% electrice până în 2030.