Preţurile RCA au fost plafonate în România. Cum arată acum tarifele din piaţă

Sursă: Dreamstime

În data de 11 aprilie a intrat efectiv în vigoare proiectul ASF de plafonare a prețurilor polițelor RCA la nivelul din 28 februarie 2023. Teoretic, în medie, prețurile polițelor ar trebui să fie mai mici după plafonare decât înainte, pentru că s-au menținut tarifele din februarie 2023. Ce s-a întâmplat, de fapt, după această plafonare?

Ce s-a întâmplat după plafonarea polițelor RCA?

Teoretic, prețurile polițelor ar trebui să fie mai mici după plafonare decât înainte, pentru că s-au menținut tarifele din februarie 2023. Ofertele comparate, de la doi brokeri din piața, arată unele scăderi, însă în principal creșteri de prețuri pentru polițele RCA, mai mici sau mai mari.

ASF susține în nota de fundamentare a proiectului de plafonare că prima medie RCA în februarie 2023, pentru polițele pe 12 luni, convertită în clasa de Bonus-Malus 0, este mai mică decât tariful de referință publicat de ASF pe 7 martie, pentru majoritatea categoriilor de vehicule.

Analiza prețurilor înainte de plafonare și după plafonare

Au fost comparate prețurile de vânzare ale polițelor RCA, înainte de plafonare, pentru un șofer de 37 de ani, din București, care deține Clasa Bonus-Malus B8 și conduce o mașina încadrată în clasa 1801-2000 centrimetri cubi, cu prețurile oferite în prezent de doi brokeri mari de asigurări.

În prima situație se compară oferta unui broker în 18 ianuarie 2023 versus 13 aprilie 2023, iar apoi oferta altui broker în data de 1 aprilie 2023 versus 13 aprilie 2023. Proiectul ASF a fost aprobat de guvern și publicat în Monitorul Oficial pe 6 aprilie, intrând în vigoare 5 zile mai târziu.

Brokerul nr. 1: În primul caz, vom compara oferta din ianuarie 2023, cu valabilitate de la începutul lui februarie. Astfel, pentru șoferul în cauză avem următoarele prețuri pentru 12 luni, fără decontare directă (prețurile au fost rotunjite), la 18 ianuarie 2023:

Euroins – 749 lei * (ASF a retras autorizația de funcționare în martie 2023)

Grawe – 1031 lei

Hellas – 1109 lei

Generali – 1145 lei

Groupama – 1168 lei

Allianz – 1299 lei

Omniasig – 1308 lei

De la același broker, prețurile în data de 13 aprilie:

Grawe – 1005 lei

Omniasig – 1104 lei

Generali – 1168 lei

Groupama – 1170 lei

Asirom – 1213 lei

Axeria – 1241 lei

Hellas – 1322 lei

Allianz – 1465 lei

Care este concluzia? Făcând abstracție de Euroins, în data de 13 aprilie, la două zile după intrarea în vigoare a plafonării RCA pe 6 luni, observăm că există asiguratori care au prețuri mai mici decât în ianuarie, fie că vorbim de o diferența mare (Omniasig – 204 lei), fie de una mică (Grawe – 26 de lei).

Altfel, avem scumpiri mici (Groupama și Generali), dar și scumpiri mari ( Hellas – 213 lei și Allianz – 166 lei). Teoretic, proiectul ASF ar trebui să țină prețurile jos, însă din oferta primului broker observăm în principal creșteri de prețuri, transmite Digi24.

Brokerul nr. 2: În al doilea caz, vom compara ofertele unui alt broker mare pentru șoferul de 37 de ani, din București, care deține Clasa Bonus-Malus B8 și conduce o mașina încadrată în clasa 1801-2000 centrimetri cubi. Ne uităm, din nou la polițele pe 12 luni. Vom compara oferta acestui broker pentru șoferul în cauză în data de 1 aprilie, înainte de plafonarea RCA, și pe 13 aprilie, la două zile după plafonarea RCA.

Prețurile la 1 aprilie, înainte de plafonare:

Hellas – 976 lei

Grawe – 1050 lei

Axeria – 1078 lei

Omniasig – 1088 lei

Groupama – 1152 lei

Oferta din 13 aprilie, după plafonare ASF:

Grawe – 990 lei

Omniasig – 1088 lei

Generali – 1150 lei

Groupama – 1152 lei

Asirom – 1195 lei

Axeria – 1222 lei

Hellas – 1302 lei