Preview al revoluţiei informatice la Bucureşti

Ediţia din acest an a CERF ar fi fost mai plicticoasă decât cea de anul trecut dacă un proiect la nivel mondial, demarat de Microsoft şi AMD, nu ar fi avut ca primă destinaţie europeană România. Dacă anul trecut, în prima zi a târgului Consumer Electronics Romanian Fair, găseai cu greu un loc mai degajat pe aleile dintre standurile pavilioanelor de la Romexpo, anul acesta lansarea celui mai important eveniment IT&C autohton nu a atras la fel de mulţi consumatori de tehnolo

Ediţia din acest an a CERF ar fi fost mai plicticoasă decât cea de anul trecut dacă un proiect la nivel mondial, demarat de Microsoft şi AMD, nu ar fi avut ca primă destinaţie europeană România.

Dacă anul trecut, în prima zi a târgului Consumer Electronics Romanian Fair, găseai cu greu un loc mai degajat pe aleile dintre standurile pavilioanelor de la Romexpo, anul acesta lansarea celui mai important eveniment IT&C autohton nu a atras la fel de mulţi consumatori de tehnologie. Din păcate, tendinţa de scădere a interesului pentru CERF se menţine şi în acest an. Anul trecut, cei 74.000 de vizitatori estimaţi de organizatori au fost cu circa 6.000 mai puţini decât în 2005. Iar lipsa de interes pare să devină din ce în ce mai mare şi în rândul companiilor. Anul acesta, printre absenţii cu nume importante în piaţă se numără Zapp, Depozitul de Calculatoare, Diverta, UPC-Astral, Philips, Samsung, Gigabyte, Huawey, ZTE, HP, Lenovo, IBM, Microsoft sau Flamingo.

„Am cheltuit 80.000 de euro în participarea la CERF şi nu am constatat niciun return on investment, de aceea am decis să nu mai participăm“, spune Adrian Furnică, directorul de marketing al lanţului de magazine Depozitul de Calculatoare.

Pentru distribuitori însă, târgul pare să fie o afacere mai bună. „Acum un an, am reuşit să strângem 180 de clienţi, iar în acest an o să avem 200 de clienţi care ne vor vizita standul. E o realizare să poţi să te întâlneşti şi să discuţi cu clienţi pe care altfel îi auzi doar la telefon“, spune Iulian Stanciu, directorul general al Asesoft, unul dintre principalii distribuitori de produse IT&C de pe piaţa românească.

CERF se află într-o situaţie similară cu cea cu care s-a confruntat CeBIT, evenimentul european de profil. Nemţii au reuşit să depăşească momentul chiar în acest fel, transformând un târg dedicat consumatorilor într-un eveniment orientat mai mult business-to-business, prilej de discuţii, seminarii şi dezbateri pe marginea provocărilor industriei. Deşi se vorbeşte, de doi ani, de internaţionalizarea, sau măcar regionalizarea CERF, lucrurile se mişcă, iată, ceva mai greu.

Şi la capitolul noutăţi a fost vorba, în general, de „old news“. Cu adevărat premiere au fost cel mai mare televizor cu plasmă din lume, modelul TH-103PF9EK de la Panasonic, cu o diagonală de 260 cm şi rezoluţie full HD, serviciul de date mobile i-mode prezentat de Cosmote, sistemele Myria TravelBook realizate de Complet ElectroServ, divizie a Altex, şi Personal TrackGPS – sistem de monitorizare prin GPS a persoanelor, prezentat de AROBS.

Panasonic a introdus şi pe piaţa românească cele mai rezistente laptopuri din lume (gama Toughbook), iar IRIS a prezentat soluţia Apple iTV, prin intermediul căreia conţinutul multimedia din calculator poate rula wireless pe un televizor widescreen.

Aşa cum era de aşteptat, cei doi „grei“ ai telefoniei mobile, Vodafone şi Orange, s-au întrecut la proba „internet-viteză“, prin creşterea lărgimii de bandă a serviciilor HSDPA de la 1,8 la un maxim teoretic de 3,6 Mb pe secundă. Serviciul va fi operaţional, la o viteză maximă garantată de 2,8 Mbps în reţeaua Vodafone, în două săptămâni, în toate cele 23 de oraşe aflate sub acoperirea HSDPA a operatorului.

În rest, la târg au fost prezentate soluţii business. Deşi nu a avut stand în cadrul evenimentului, UPC – Astral a anunţat lansarea serviciilor dedicate UPC Business. „Mediul de afaceri depinde din ce în ce mai mult de versatilitatea modului în care comunicăm. Companiile vor să beneficieze de o soluţie rapidă şi sigură de comunicaţii, care să le crească productivitatea odată cu scăderea costurilor şi care să le permită să se concentreze fără alte griji asupra caracteristicilor specifice afacerii lor“, spune Călin Geru, marketing manager UPC Business.

Viitorul stă ascuns în reţea

Dar, poate cea mai interesantă repoziţionare a activităţii vine din partea Romtelecom. Fostul monopolist a înteles că din servicii de voce pe linii fixe nu se mai fac bani în telecom şi mizează atât pe serviciile de internet, cât mai ales pe furnizarea de conţinut în reţea, încercând să dezvolte o comunitate locală după modelul You Tube, prin serviciul GetLoaded.

„Dacă operatorii telecom nu vor înţelege că nu mai trebuie să se bazeze pe servicii de voce, vor muri“, a spus Varujan Pambuccian, preşedintele Comisiei pentru Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţii din Parlament, prezent la lansarea UVPC (Ultra Value PC) de către Microsoft, producătorul de procesoare AMD şi RTC, distribuitorul acestuia pe piaţa românească.

UVPC, un computer foarte mic şi uşor, care vrea să revoluţioneze modul în care ne raportăm la calculator, poate fi considerat un atac direct la conceptul OLPC (One Laptop Per Child) prin preţ, în general între 130 şi 300 de euro, în funcţie de configuraţie. În realitate însă e mai mult de atât. „Pentru industria telecom, acest concept e mai important decât toate raportările lor de la Ziua Comunicaţiilor de la CERF şi am să încerc să îi conving de asta“.

Dar ce poate fi atât de senzaţional la o unitate centrală cu procesor de 500 MHz frecvenţă, doar 256 de MB memorie şi numai 40, 60 sau 80 de GB capacitate a hard – discului, un computer fără monitor sau tastatură, în afară de faptul că e jumătate cât „piticul“ MacMini şi cântăreşte mai puţin?

UVPC nu îşi propune să înlocuiască desktopul tradiţional, aşa cum îl ştim. Ci, mai degrabă, să devină instrumentul de acces la ceea ce devine internetul, reţeaua în care din ce în ce mai multe aplicaţii devin rezidente. Poţi rula pe UVPC un joc performant? Nu. Dar World of Warcraft, jocul cu cel mai mare succes din lume, cu peste opt milioane de utilizatori, a dovedit deja că jocurile încep să nu mai fie găzduite pe PC, ci pe un server. La rândul său, Google a arătat că aplicaţiile office pot fi şi ele găzduite pe internet.

În epoca Web 2.0, computerul nu mai trebuie să aibă capacităţi de stocare imense, din moment ce fişierele pot fi stocate pe un server, fie el online sau offline (în companie). Nu mai trebuie să aibă nici putere de calcul imensă, din moment ce o aplicaţie găzduită pe un server foloseşte capacitatea acestuia de procesare. În viitor, chiar şi sistemele de operare vor fi rezidente în reţea. În schimb, micul PC poate fi configurat cu orice fel de interfaţă de conectare, fie fizică, fie wireless, pentru a accesa internetul şi a se conecta cu dispozitive externe, inclusiv la TV, care poate fi folosit ca monitor.

„Asistăm la această revoluţie acum, nu mai devreme, nici mai târziu, pentru că acum s-au întrunit condiţiile pentru cea de-a treia revoluţie în tehnologie, schimbarea arhitecturilor hardware, a celor software şi schimbarea modelului de business“, spune Pambuccian. „Ar fi o şansă extraordinară ca, pentru Europa, al treilea val al schimbării în IT&C să înceapă din România“, adaugă acesta.

Un asemenea model „thin client“ a fost gândit şi de HP, dar a rămas în stadiul de proiect. România este singura ţară din Europa unde a fost introdus UVPC. „Întotdeauna m-am întrebat de ce avem atâtea milioane de utilizatori de mobile, dar numai câteva sute de mii de PC-uri“, spune Octavian Radu, preşedintele grupului RTC, distribuitorul produsului. „UVPC cred că are şansa să pătrundă până acolo unde computerul nu a ajuns încă. De aceea îl vom şi comercializa la standurile de carte din magazinele Diverta, pentru că e un produs destinat celor care nu au competenţe tehnologice avansate“, mai spune Radu, care, mai în glumă, mai în serios, visează să vândă un milion de astfel de minicomputere. „Vom face şi distribuţie externă, iar dacă se va dovedi un succes, vom produce UVPC local“, dezvăluie preşedintele RTC motivul pentru care a fost selecţionat ca distribuitor de către Microsoft şi AMD.

Produsul e promovat de Microsoft în special pe plan educaţional. „Are sistem de operare Windows XP, o variantă trial de Office 2007, enciclopedia Encarta, asistentul Microsoft Maths sau Microsoft Express, o aplicaţie pentru programare, aşa că poate fi folosit imediat, iar aceste softuri sunt incluse la un preţ special“, spune Marilena Ionaşcu, OEM business manager la Microsoft România.

Dar el este destinat şi marilor companii, care nu vor să mai cheltuie cu echipamentele hardware, sau celor care au nevoie de mai multe echipamente de calcul pentru acasă, iar acestea să fie şi portabile. Şi, mai ales, operatorilor telecom, care ar putea astfel să ofere unităţi de tip set-top-box de conectare la internet şi la aplicaţiile proprii. În septembrie, se va lansa şi varianta laptop a UVPC, care nu va costa mai mult de 500 de euro, spun reprezentanţii celor trei companii. 

Absenţe motivate

«Am cheltuit 80.000 de euro în participarea la CERF şi nu am constatat niciun return on investment, de aceea am decis să nu mai participăm.»

Adrian Furnică, director de marketing Depozitul de Calculatoare

TH-103PF9EK. Nu, nu este un nume de extraterestru, ci denumirea celei mai mari plasme din lume, de la Panasonic, cu o diagonală de 260 cm şi rezoluţie full HD

 

 

 

 

Varujan Pambuccian, „lobby-stul“ industriei IT&C în faţa ei însăşi pariază pe succesul UVPC, un concept inedit ce computer al viitorului lansat în premieră europeană în România

 

 

 

 

CERF în cifre

ORGANIZARE Diferenţele dintre CERF 2007 şi cel de anul trecut aproape că nu există la nivel organizaţional. S-au păstrat aceeaşi suprafaţă (14.000 metri pătraţi), acelaşi număr de companii participante (150), împărţite
în aceleaşi trei secţiuni: comunicaţii (6.300 mp), soluţii şi sisteme IT (6.300 mp) şi B2B (găzduieşte pe o suprafaţă de 3.100 mp distribuitori de hardware şi software, furnizori de soluţii IT, software, servicii şi aplicaţii pentru companii).

PARTICIPARE A crescut cu 100 numărul mărcilor prezente, la 650. Chiar şi preţul biletului de intrare este acelaşi: 10 RON.

Organizatorii au estimat că aproximativ 75.000 de vizitatori vor trece pragul târgului, un număr aproximativ egal cu cel de anul trecut. În primele zile însă, audienţa a fost foarte scăzută. În 2006 s-a înregistrat cea mai mare scădere a numărului de vizitatori, care au fost cu aproape 6.000 mai puţini decât în 2005.

Pentru unii merită

«Acum un an, am reuşit să strângem 180 de clienţi, iar în acest an o să avem 200 de clienţi care ne vor vizita standul. E o realizare să poţi să te întâlneşti şi să discuţi cu clienţi pe care altfel îi auzi doar la telefon.»

Iulian Stanciu, director general Asesoft

 


Educaţional

«Ultra Value PC are sistem de operare Windows, o variantă trial de Office 2007, enciclopedia Encarta, asistentul Microsoft Maths sau Microsoft Express, iar aceste softuri sunt incluse la un preţ special.»

Marilena Ionaşcu, OEM business manager la Microsoft România

Universal

«UVPC cred că are şansa să pătrundă până acolo unde computerul nu a ajuns încă. Vom face şi distribuţie externă, iar dacă se va dovedi un succes, îl vom produce local.»

Radu Octavian, preşedinte RTC