De la 1 ianuarie 2008, companiile aeriene sunt obligate să afişeze explicit toate taxele care formează preţul final al zborului. Decizia, adoptată zilele trecute de forul european de la Bruxelles, loveşte în tacticile de promovare ale operatorilor, dar obligă la informarea corectă a pasagerilor asupra costurilor biletului de avion. Companiile aeriene au reacţionat diferit.
Londra – de la 79 de euro, Paris – de la 99 de euro… cam aşa sună promoţiile operatorilor aerieni pentru zborurile în Europa. Într-un colţişor al pliantelor de promovare, un mic asterisc ne avertizează că preţul nu include şi taxele de aeroport, respectiv taxele de servicii. La o simplă simulare a achiziţionării unui bilet pe site-urile companiilor, ceea ce părea atât de ieftin costă cel puţin dublu. Să luăm un exemplu aleatoriu. Pe site-ul unui operator regional, o super-ofertă pentru Viena, de la 69 de euro. Odată selecţionat zborul, consumatorul află că, până la urmă, trebuie să plătească 167,79 de euro pe un bilet dus-întors şi că acesta este cel mai mic preţ pe care-l poate obţine. Celor 69 de euro promovaţi li s-au adăugat 88,79 de euro, reprezentând taxe şi comisioane, precum şi 10 euro taxa de emitere a biletului.
Comisia Europeană consideră că practica afişării unui preţ fără taxe este momeala companiilor aeriene pentru a „prinde“ călătorii. Dar acest lucru nu va mai dura mult. Forurile europene au stabilit noi reglementări pentru operatorii aerieni, prin care aceştia sunt obligaţi să includă în preţul biletelor toate taxele, cotizaţiile, suprataxele şi alte comisioane. „De acum înainte, pasagerii se vor bucura de beneficiile unei pieţe unice şi vor primi informaţii exacte cu privire la preţurile biletelor, fără a exista discriminare“, a declarat vicepreşedintele Consiliului Europei, Jacques Barrot.
Aşa că, din ianuarie, mare atenţie la anunţurile care fac reclamă la zboruri extrem de ieftine! Pe de altă parte, este de aşteptat ca această decizie să aibă un impact psihologic în rândul consumatorilor, care vor fi tentaţi să traducă „sinceritatea“ preţurilor printr-o scumpire. Practic, biletele nu se scumpesc, ba mai mult, de acum înainte, pot fi alese cu încredere pe criteriul celui mai scăzut preţ.
Avantajele şi dezavantajele preţului final
De obicei, în preţul unui bilet de avion sunt incluse taxele de aeroport, pasager, securitate, asigurare şi facilităţi, suprataxa de carburant, precum şi taxa de administrare a plăţii. Acestea diferă de la o companie la alta şi de la o ţară la alta. De exemplu, în Franţa, taxele de aeroport sunt aceleaşi pentru toate companiile aeriene, pe când în Germania diferă de la companie la companie. Cum au primit operatorii decizia Comisiei Europene? Aparent, pentru unii dintre ei, care deja afişează preţurile cu toate taxele incluse, este un motiv de bucurie. „Ne vom conforma noilor directive, deşi nu cred că ne va afecta în vreun fel“, spune Corina Enciu, country manager Delta Airlines.
Noile reglementări vor accentua competiţia
Reprezentanţii companiei Tarom susţin că au anticipat noile reglementări europene şi le-au aplicat chiar din primăvara lui 2007. Acest lucru, adaugă ei, a dezavantajat operatorul naţional în faţa competitorilor. „Spre deosebire de competitorii noştri, care promovau preţuri fară taxe, biletele Tarom, prezentate cu toate taxele incluse, erau percepute ca fiind mult mai scumpe şi poate noi aveam preţurile fără taxe chiar mai mici decât ei“, spune Mădălin Tudor, director de comunicare Tarom. Aşadar, compania are toate motivele să se bucure de reglementările europene, fiind convinsă că acestea sunt în avantajul său. „Ne vom alinia, însă o să ne afecteze. Cel mai trist este impactul psihologic pentru client“, spune Mădălina Creţu, country manager Malev.
Air France – KLM se numără printre companiile care încă promovează biletele de avion fără taxe incluse. „În ţările europene, unde această directivă a devenit obligatorie, compania noastră a aplicat deja această prevedere. Înţelegem să ne aliniem la această practică în termenele stabilite de lege“, declară Alexandru Dobrescu, country manager Air France-KLM.
Şi companiile low cost se pregătesc să afişeze preţurile conform noii directive europene. Startul a fost dat de Wizz Air, care explică (pentru cei care vor să afle ce stă în spatele unui bilet de avion) fiecare taxă plătită. E clar însă că vremea ofertelor de un euro biletul a apus.
Noile reguli, admit reprezentanţii companiilor, vor pune în umbră, pentru moment, promoţiile şi campaniile de acest tip, pentru că va trebui găsită o nouă strategie de a stimula consumatorul. Dar cum oricând se găseşte o portiţă de salvare, nici când vine vorba de trafic aerian nu se face excepţie. „Întotdeauna se găseşte o modalitate de a promova un produs fără toate taxele, deşi pare imposibil“, declară pentru Capital surse din cadrul unei companii aeriene. Cum se poate întâmpla acest lucru? Răspunsul este simplu. „Se promovează discounturile. De exemplu, se promovează preţul real al biletului, dar clientului i se oferă o reducere la respectivul zbor“, explică sursele citate.
«Pasagerii se vor bucura de beneficiile unei pieţe unice şi vor primi informaţii exacte cu privire la preţurile biletelor, fără a exista discriminare.»
vicepreşedintele Consiliului Europei, Jacques Barrot