Este deja o certitudine că telefonia mobilă se află printre cele mai de succes tehnologii răspândite pe glob ca număr de utilizatori. Cele peste patru miliarde de dispozitive mobile depăşesc cu mult numărul cumulat de televizoare şi calculatoare, conform statisticilor existente. Succesul în adoptarea telefoniei mobile se vede şi în România, unde numărul de terminale depăşeşte populaţia ţării. În ultima perioadă, telefonia mobilă înseamnă mai mult decât simplele apeluri telefonice sau mesaje sms: telefonul începe să fie folosit de tot mai mulţi oameni şi pentru navigarea pe internet. În timp ce un recent studiu al ComScore arăta dublarea numărului de americani care folosesc internetul de pe telefonul mobil în perioada ianuarie 2008 – ianuarie 2009, statisticile prezentate de două reţele internaţionale de publicitate pe mobil (BuzzCity şi AdMob) arătau o creştere la fel de mare a utilizării internetului mobil de către români în perioada decembrie 2007 – decembrie 2008. Iar ultimul raport publicat în decembrie 2008 de ANC cuprindea un număr mai mult decât dublu de conexiuni la internet prin mobil decât conexiunile la internet în puncte fixe (clasice) pe teritoriul ţării noastre.

În acest context, marea provocare o reprezintă extinderea prezenţei online pe telefonul mobil. Aşa cum de câţiva ani se tot vehiculează necesitatea existenţei unui site internet pentru orice companie/brand/produs/serviciu, a venit momentul de a ne apropia de consumatori/clienţi şi prin telefonul mobil. Iar primul pas în strângerea relaţiei cu ei este adaptarea prezenţei online la ecranul, tastatura şi performanţele telefonului mobil. Site-ul nostru de companie, de care suntem atât de mândri, trebuie modificat pentru o experienţă cât mai plăcută a clientului care foloseşte telefonul mobil pentru a ne descoperi sau a intra în contact cu noi. Păstrarea actualei versiuni, cu grafică bogată, multe câmpuri de completat, tehnologie internet de ultimă oră va transforma experienţa accesării site-ului de pe telefonul mobil într-un eşec sau o serie întreagă de frustrări.

Ştim cu toţii cât de mare este rezistenţa la schimbare. Mulţi vor contesta utilitatea unui site web adaptat pentru mobil pe motiv că sunt prea puţini utilizatori; sau se vor mulţumi să spună că internetul e acelaşi, indiferent că e accesat de pe calculator sau de pe mobil, iar site-ul realizat cu mari eforturi este suficient. Cu toate acestea, consumatorii sunt cei care ne plătesc facturile (inclusiv de prezenţă online), şi dacă noi nu vom ţine aproape, o va face înaintea noastră concurenţa. Prin urmare, extindeţi-vă prezenţa din online pe mobil cât mai repede şi veţi fi printre primii care vor culege roadele investiţiei.

Dan Vîrtopeanu este director general al Voxline