Planurile de expansiune ale retailerului german de tip discount, prezent pe piața locală din 2007, vizează acum ”şi oraşele mici şi mijlocii, unde există o mulţime de oportunităţi de dezvoltare (…)”, precizează Cosmin Ulmean, Country Manager Takko Romania; pe lista oraşelor vizate de nemţi sunt Buzău, Caransebeş, Constanţa sau Medgidia.
Deţinători ai unei reţele de 59 de unităţi la sfârşitul lui 2013, Takko inaugurează, pe 27 februarie, două noi magazine, în Sfântu Gheorghe (strada Lunca Oltului, lângă Kaufland) şi Petrosani (strada Livezeni, lângă Kaufland).
Planul final: 100 de magazine. În cât timp? „În funcţie de spaţiile pe care le găsim. Nu mai deschidem 10-15 magazine pe an, ci şase-opt, pentru că piaţa nu oferă suficiente spaţii”, explică Ulmean. Acum, adaugă el, nu se mai poate pune problema unei dezvoltari explozive a pietei de mall-uri si centre comeciale.
"Cererea de produse fashion este foarte mare, dar, în același timp, prețul trebuie să fie moderat", punctează managerul, cu preecizarea că oferta Takko – cele mai recente tendințe în modă, la prețuri atractive – este foarte bine primită de către români.
Fireşte, niciun retailer nu avea cum să scape neatins de recesiune – consumul a scăzut dramatic –, dar violenţa undei de şoc depinde de structura busines¬sului. „Noi am resimțit primii șocul, pentru că avem clienții cu veniturile cele mai mici (…) pe mulţi i-am pierdut când a crescut TVA-ul la 24% şi au fost tăiate salariile bugetarilor“, nuanțează country managerul pentru România.
După doi ani (2009-1010 şi 2010-2011) cu fluctuaţii foarte mari, în care vânzările au fost sub planul de business, din anul financiar 2011-2012, Ulmean a observat un plus constant la vânzări, remarcând, totodată, orientarea clienților din segmentul mediu către produse de pe primul nivel de preț.
Când vine vorba despre anul financiar 2013-2014 (se încheie la 30 aprilie 2014), managerul îl descrie “liniştit până acum”, cu creşteri de vânzări de o cifră.
Valoarea estimată a pieței locale de modă – îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii livrate de producători și retaileri, fie ei români sau străini – este de circa 2,5 miliarde de euro, potrivit Euromonitor.
Cele mai mari reţele de magazine sunt deţinute de Inditex, proprietarul Zara, Kenvelo Group, H&M, C&A, New Yorker, Takko Fashion, Deichmann, BSB, Orsay sau Solmar Grup (Mango, Promod).