Fiecare dintre aceste părți are un rol important, iar constructorii de material rulant din România fac din acest obiectiv o prioritate.

Acesta este și contextul în care RELOC Craiova, parte a GRAMPET Group – prima multinațională românească – a început zilele acestea testarea primei locomotive modernizate cu ajutorul fondurilor accesate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ca urmare a câștigării, la finalul anului trecut, a licitației pentru modernizarea a 19 locomotive și asigurarea mentenanței acestora pentru 47.469.600 km.

Valoarea întregului contract se ridică la 91,1 milioane de euro, iar săptămâna aceasta locomotiva a plecat spre Centrul de Încercari Feroviare Făurei pentru teste.

Dorin Soare – director general, RELOC Craiova: “Pentru noi, la RELOC Craiova, acesta este un proiect important care ne dă ocazia să ne alăturăm marilor companii din domeniu. Într-o perioadă în care piața de aici este deschisă producătorilor străini, utilizarea materialului rulant produs aici, în România, reprezintă un pas înainte spre revitalizarea acestei industrii. Cred că fabricile românești trebuie susținute în continuare și sprijinite în a deveni tot mai competitive, deoarece vagoanele și locomotivele produse de noi se ridică la standardele internaționale stricte și pot oferi o experiență de călătorie și utilizare cel puțin similară cu acelea de pe piețele străine”.

Locomotiva modernizată la Craiova a părăsit fabrica după ce a fost complet echipată, din punct de vedere al componentelor și subsistemelor acesteia. La Făurei se realizează în prezent procesul de punere în funcțiune, la parametri optimi, a tuturor subsistemelor locomotivei (sistemul de tracțiune și frânare, sistemul de vigilență și comandă, sistemul de control și semnalizare etc.).

În cadrul testelor de aici, toate acestea vor fi integrate perfect unele cu altele și controlate dintr-un punct central de comandă (un computer de bord produs de RELOC Craiova). Însă procesul de testare este unul complex, ce include un număr mare de teste. Dificultatea acestora și exigența în evaluare sunt și mai ridicate, ținând cont de faptul că noua locomotivă utilizează tehnologie modernă de vârf. Așadar, după încheierea etapei de testare de la Centrul de Încercări Feroviare Făurei, procesul va continua și pe rețeaua națională, în vederea certificării compatibilității sale cu acest sistem.

Liviu Bonci – director general adjunct, responsabil cu producția, RELOC Craiova: “Ne bucurăm să putem contribui la modernizarea materialului rulant de pe căile ferate din România. Obiectivul nostru este ca fiecare vagon sau locomotivă care părăsește fabrica RELOC Craiova să atingă și chiar să depășească standardele exigente din industrie. Așadar, încercăm ca, prin ceea ce facem să le oferim călătorilor condiții de călătorie tot mai bune. Această locomotivă, pe care o testăm astăzi și care va circula în curând pe căile ferate este prima care va fi modernizată în cadrul acestui proiect și sperăm să putem duce la îndeplinire cât mai multe astfel de proiecte”.

Locomotiva modernizată la Craiova este una de tip “Lema” (Locomotivă Electrică cu Motoare Asincrone – Electric Locomotive with Asynchronous Motors), iar în urma testelor de la Făurei se vor obține certificatele de tip SB și SF care vor fi parte integrantă a documentației de punere pe piață a locomotivei.
Până acum în cadrul testelor, sitemul de tracțiune a fost deja calibrat cu succes – locomotiva atingând viteze de până la 176 km/h – iar sistemul de frânare este pus în funcțiune respectându-se toate reglementările în vigoare, naționale și europene, pentru certificare.