În teorie, o persoană care excelează într-un domeniu poate trece repede din tabăra angajaților în cea a freelancerilor. În practică, lucrurile par să se miște într-un ritm mai domol. Cel puțin în România, unde să fii freelancer nu este uşor, iar ca să reuşeşti pe cont propriu, experiența nu mai este de ajuns. Ai nevoie și de oameni pe care să te bazezi, la un moment dat. Aceasta este concluzia primei sesiuni a conferinţei „Freelancingul: Experimentul independenţei“, organizată recent de Editura Evenimentul şi Capital, la The Hub.
Iar ca să te poți baza pe niște profesioniști, este important să te diferențiezi de alți specialişti din domeniul tău, „să îţi creezi o identitate vizuală, lumea să afle de tine şi să fii uşor de găsit în online“, spune Mihaela Mureşeanu, PR Freelancer, fost PR la Graf­fiti BBDO şi Wunderman România, prezentă la eveniment. Pentru că te poți descurca singur doar până la un punct. „Sunt proiecte la care trebuie să ai o echipă care să te ajute, oameni în care ai încredere. Ca freelancer, reputaţia este foarte importantă. Lucrurile funcţionează ca un bulgăre de zăpadă. Dacă un client este mulţumit, atunci te recomandă mai departe şi te scuteşte pe tine de participarea la pitch-uri“, completează Anca Rancea, fost PR la Leo Burnett România, care face echipă cu Alexandru Aron, copywriter freelancer. Acesta din urmă a lucrat 13 ani la diferite agenţii, precum Headvertising, Odyssey, D‘Arcy, sau McCann Erickson înainte să se decidă să lucreze pentru el. „Anul trecut am hotărât că e timpul să fac ceva şi pentru mine. După șapte luni de freelancing pot să spun că merită atât financiar, cât şi din punctul de vedere al timpului liber“, subliniază Aron.
În cadrul conferinței, a fost anunțată înfiinţarea Asociaţiei Freelancerilor, în perioada următoare, la iniţiativa lui Virgil Munteanu, director executiv al Editurii Evenimentul şi Capital. Scopul este identificarea profesiilor care se pot încadra la activitatea de freelancer, dar şi realizarea unei colectivităţi. „Vom încerca să impunem niște standarde pentru această activitate, în așa fel încât să nu intre oameni nepotriviți. De asemenea, ne dorim ca Asociația să poată acorda  certificări pe acest segment“, spune Munteanu. El crede că este important să fie promovat freelancingul ca una dintre soluțiile alese de companii pentru a avea specialiști bine pregătiți, fără a fi nevoie să îi angajeze permanent. Bineînțeles, se vor impune și niște reguli, în sensul că sunt necesari cel puțin trei ani de experiență și studii de specialitate. „Activitatea aceasta se aplică oamenilor care au o experiență bogată. Cu cât ești mai bun, cu atât îți dorești mai mult și nu mai poți sta sub coordonarea unui om“, precizează Virgil Munteanu. 
În același timp, odată cu această asociație, iniţiatorii vor să identifice problemele comune ale freelancerilor, inclusiv cele legate de varianta pe care aceștia o aleg pentru a fi plătiți. „Fiecare membru al asociației va identifica ceva anume. Bineînțeles, toți plătim niște taxe și impozite, dar hai să o facem în așa fel încât să ne fie simplu să le plătim“, adaugă Munteanu.
Cei care vor să se înscrie în viitoarea Asociație pot trimite solicitarea lor, cu datele de contact, la adresa freelancer@capital.ro.

44% dintre freelanceri au venituri mai mari decât aveau în postura de angajat al unei companii, potrivit unui studiu realizat de Rockable la nivel mondial