Sondajul de audienta pe luna mai a.c., furnizat de compania AGB Data Research, indica o crestere a cotei de piata in Bucuresti si in mediul urban a primului canal al Televiziunii Romane (cota de piata este partea din timpul de vizionare ce corespunde fiecarui post tv in intervalul respectiv de timp). In luna februarie, TVR 1 ajunsese in situatia umilitoare de a fi amenintata de Prima TV. Intre cele doua cote de piata ale televiziunilor exista o diferenta de doar 1,5 procente. Cristian Burci, directorul general al Primei TV, avea toate motivele sa-si frece mainile de fericire. Cu programele noi, cumparate in toamna lui ‘98 si asezate intr-o grila competitiva, Prima TV castigase interesul telespectatorilor. Din pacate pentru el, la sfarsitul primaverii, Burci a constatat ca visele sale de a-si consolida postul s-au spulberat. Din februarie si pana la sfarsitul lunii mai, cota de piata a canalului a pierdut 2,3 procente in Capitala si 3,4 procente in orasele tarii. Pierderi grele pentru o televiziune comerciala. In tot acest interval, Prima TV a efectuat schimbari minore in grila de programe. Lipsa banilor si datoriile acumulate de Prima TV si-au pus amprenta asupra grilei. Cu portareii la usa, televiziunea lui Cristian Burci are o viata de cosmar. „Prima TV nu va muri,” sustine directorul general. Ca atare, putine lucruri mai sunt de vazut acum la acest post.
Revenind la TVR 1, cresterea cotei de piata pe parcursul primaverii cu 4,2% in Bucuresti si 3,2% in mediul urban are o singura explicatie: succesul fulminant al emisiunii „Surprize, surprize”. Nu-i mai putin adevarat ca aceasta „nava amiral” a fost insotita de emisiuni de divertisment cu mare priza la public. Cotele de audienta ale Jurnalului si ale unor emisiuni cu caracter social, precum „Cu ochii in patru”, au contribuit la relativa revigorare a principalului post al Televiziunii Romane. Fireste, Titus Munteanu, director la TVR 1, are motive de satisfactie pentru aceasta performanta, dar asteapta ca si alte programe sa creasca in audienta. Emisiunea „Surprize, surprize” va fi intrerupta pe parcursul verii, umand sa fie reluata in forta la inceputul toamnei. „Deja avem comenzi de publicitate pentru acest program”, conchide Titus Munteanu.
Dar distanta dintre TVR 1 si liderul ProTV este dezarmanta. Demn de remarcat este faptul ca ProTV are o cota de piata stabila, atat in Bucuresti, cat si in mediul urban, „batuta in cuie” in jurul valorii de 33%. Asta inseamna ca fabuloasele premii
acordate telespectatorilor de-a lungul existentei postului condus de Adrian Sarbu n-au fost aruncate pe geam. Politica agresiva de marketing a dat roade: ProTV are acum un public fidel, greu de furat de alte televiziuni. Totusi, si aici se constata, de o buna bucata de timp, numeroase reluari ale filmelor artistice, dar spre deosebire de Prima TV, pachetul de filme este mult mai mare. E un semn ca ProTV si-a mai temperat politica de achizitii.
Antena 1 ocupa pe piata un lejer loc doi. N-a inregistrat salturi notabile, aflandu-se in continuare la o distanta confortabila in fata lui TVR 1, dar in urma ProTV cu bune procente. Antena 1 pare preocupata in mare masura de productiile proprii. Exista insa riscul ca desele aparitii ale lui Adrian Paunescu (mai ales spiritul pompieristic pe care-l promoveaza) sa transforme Antena 1 in sinistrul program

de alta data „Antena va apartine”. Se poate spune ca, in sfarsit, Paunescu si-a gasit Antena. Daca prestatiile poetului sunt profitabile din punct de vedere financiar pentru patronul postului, el poate fi promovat in continuare, desi e greu de crezut ca are succes la publicul tanar. Cu filme de categoria A, Antena 1 ar putea sa puna in pericol pozitia de lider a Pro TV. Dar aceasta vara nu pare sa fie momentul favorabil pentru „atacul decisiv”.
TVR 2 continua sa aiba o cota de piata mediocra, care rivalizeza cu cea a postului Tele 7 abc. Bine instalat pe piata din mediul urban este Acasa TV.
In luna februarie, cand a fost lansat, Atomic TV a inregistrat o cota de piata de 0,2% in Bucuresti si 0,6% in mediul urban. Dupa trei luni, timpul de vizionare al acestui MTV mioritic a crescut in Capitala la 0,7%. Avand un public tanar bine definit, patronii de la Atomic TV pot fi multumiti cu aceste cote de audienta.