Astfel, OMV Petrom, liderul pieţei de distribuţie a carburanţilor, a majorat cu nouă bani pe litru, atât la benzină cât și la motorină.

La stația Petrom din Bulevardul Constantin Brâncoveanu, prețul unui litru de benzină era aseară 4,8 lei pe litru, iar în această dimineață, prețul a fost majorat până la nivelul de 4,89 de lei pe litru.

stația Petrom de la Brâncoveanu în seara zilei de 14 septembrie

 

 

stația Petrom de la Brâncoveanu în dimineața zilei de 15 septembrie

Precizăm că de la începutul lunii septembrie, Petrom a modificat prețul carburanților de cinci ori: a scumpit cu 5 bani, apoi a scumpit de două ori cu 4 bani, apoi a ieftinit cu 3 bani, iar acum a scumpit cu 9 bani pe litru.

Prețurile au fost majorate față de sfârșitul lunii august cu exact 19 bani, adică exact acciza de 16 bani anunțată de guvernul Tudose, la care se adaugă TVA.

 

Companiile Mol România și Rompetrol au lăsat, cel puțin deocamdată, prețurile neschimbate.

La stația Rompetrol din Șoseaua Mihai Bravu, prețurile carburanților au rămas la fel în această dimineață: 4,81 de lei pentru un litru de benzină și 4,76 pentru un litru de motorină.

 

Și în stațiile Mol România, prețul a rămas deocamdată același.

 

 

„Această măsură se produce în etape pentru a nu produce un șoc”

Ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, a anunțat, la finele lunii august, că accizele la combustibil vor crește în două etape, de la 15 septembrie și de la 1 octombrie, cu câte 0,16 lei pe litrul de combustibil. Acesta a spus că măsura va fi luată în etape, pentru a nu produce un șoc la nivelul consumului care poate genera creșteri de preț.

„Această măsură se produce în etape pentru a nu produce un șoc la nivelul consumului, șoc care poate genera creșteri de preț, ar urma scăderi de consum și poate afecta bugetul de stat, având încasări mai mici la bugetul de stat și nu se mai atinge un obiectiv”, a afirmat Ionuț Mișa în data de 30 august.

O zi mai târziu, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicita Guvernului să nu majoreze acciza la carburanți, ci să îmbunătățească sistemul de rambursare a taxei pe valoare adăugată (TVA) străinilor, astfel încât România să devină un centru de alimentare de carburant din zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest.

„În caz contrar, o majorare a accizei la carburanți ar putea aduce pierderi la bugetul de stat. Tacit, Ministerul de Finanțe recunoaște acest lucru prin faptul că dorește implementarea supra-accizei în doua etape, de la 15 septembrie și 1 octombrie 2017, cu scopul de a evita un șoc pe piață”, susțin reprezentanții UNTRR.

Ulterior, transportatorii rutieri au primit asigurări din partea guvernanților că prețul carburanților nu va crește după majorarea accizei, iar în caz contrar ar putea fi reluată schema de rambursare a supraaccizei.

 

„Prim-ministrul și ministrul de Finanțe au dat asigurări că nu se vor înregistra creșteri de preț la carburanți începând cu 15 septembrie și 1 octombrie, în condițiile în care prețul petrolului va rămâne constant. Dacă se vor înregistra totuși majorări de preț după 15 septembrie și 1 octombrie, prim-ministrul a dat asigurări că este deschis pentru a relua rambursarea supraaccizei către transportatorii rutieri”, preciza UNTRR într-un comunicat transmis pe 5 septembrie.

În România, se consumă anual aproximativ 7 miliarde de litri de carburanți

Pe de altă parte, președintele Consiliului Național pentru Întreprinderile Private Mici și Mijlocii (CNIPMMR), Florin Jianu, a atras atenția într-o conferință susținută tot în data de 5 septembrie că prețurile la combustibili au crescut deja, fără ca acciza să fi fost introdusă.

„Când introduci o măsură în economie, economia o absoarbe, o asimilează. Las-o acolo! De ce să scoți la 1 ianuarie 2017 o acciză ca să o introduci peste 9 luni? Ce se întâmplă de fapt în economie? În momentul în care scoți o taxă, cuantumul scăderilor de prețuri nu e egal cu cuantumul taxi respective, iar când o reintroduci, fapt ce s-a întâmplat zilele acestea, deja prețurile au fost crescute fără ca acciza să fi fost introdusă. Ceea ce spun eu acum este o pledoarie pentru predictibilitate și stabilitate”, a spus Florin Jianu.

În România, se consumă anual aproximativ 7 miliarde de litri de carburanți, din care 5 miliarde de litri motorină și 2 miliarde de litri benzină.