Pe străzile Capitalei există numeroase mașini abandonate de către proprietari. În cele mai multe cazuri, statul intervine și le ridică, iar proprietarii trebuie să plătească o sumă considerabilă pentru a recupera vehiculele. Pentru unii dintre ei, suma ajunge la nivelul unei alte mașini second-hand.
Cimitirele de mașini, o problemă în Capitală
Fiecare primărie de sector adăpostește sute de automobile ridicate de pe străzi, lăsate în voia soartei de proprietarii care au uitat de ele sau care au parcat ilegal. Destinul multora este trist, fiindcă multe dintre aceste vehicule nu vor fi recuperate niciodată.
Într-un depozit din București, 180 de mașini zăceau acoperite de pânze de păianjen și rugină, așteptând zadarnic să fie revendicate. Aceste vehicule au acumulat peste 90 de ani de așteptare, iar în lipsa unor proprietari dornici să le recupereze, o parte dintre ele sunt destinate licitației.
Proprietarii au la dispoziție șase luni pentru a-și revendica mașinile, iar după această perioadă, vehiculele sunt fie trimise la fier vechi, fie vândute la licitație.
Costul pentru a recupera o mașină este 500 de lei pentru ridicare și 50 de lei pe zi pentru depozitare. Acest lucru poate transforma nota de plată într-o sumă comparabilă cu valoarea unei mașini second-hand.
Peste 10.000 de lei pentru ridicarea mașinii
Mirela Hohriac, șef serviciu Protecția Mediului Sector 3, oferă un exemplu elocvent. O mașină avariată, ridicată în noiembrie 2023, a fost restituită în august cu o taxă de 11.750 de lei, mult mai mult decât valoarea sa de piață.
De asemenea, vehiculele furate care ajung în depozit devin probe în dosare judiciare, lăsând proprietarii fără posibilitatea de a le recupera.
În fiecare zi, 60-70 de automobile sunt ridicate din București.
Sancțiuni pentru proprietarii care ignoră somațiile
Proprietarii care ignoră somațiile se confruntă cu sancțiuni. Amenzile pentru staționare ilegală pot varia între 660 și 825 de lei.
Cei care nu respectă avertismentele sunt considerați a acționa cu rea intenție.
În ciuda acestor măsuri, unii șoferi au învățat să fenteze legea, mutându-și vehiculele dintr-un loc în altul pentru a evita ridicarea.
„Până la momentul ridicării avem o gradualitate, se aplică avertismente pe o perioadă de două, trei săptămâni în funcţie de zone si de intensitatea traficului din zona respectivă, după care somaţii. Dacă nu se răspunde, se consideră că e rea intenţie. Amenzi în valoare minim 660 de lei pentru staţionare, maxim 825 lei, între 4-5 puncte amenda, 3 puncte penalizare permis”, arată Marius Puşcar, superior serviciul de Circulaţie Sector 3.
Cimitirele de mașini, un fenomen global
Cimitirele de mașini nu sunt o problemă unică pentru București.
La nivel mondial, orașe precum Ji’nan din China și Dubai se confruntă cu situații similare, unde vehiculele abandonate creează peisaje neobișnuite.
În Dubai, de exemplu, un cimitir de mașini este plin de automobile de lux, transformându-se într-un adevărat salon auto.