ba chiar sutele de camioane trase pe marginea soselei sau in tir parkingurile de la intrarile in oras sunt un motiv de mirare. Mai ales ca, la orele la care cei mai multi muncesc, soferii pot fi vazuti lenevind la umbra, jucand table sau carti ori spalandu-si agale mastodontii. Nu este, de fapt, decat cel mai vizibil efect al interdictiei de circulatie impuse, intre orele 7 si 21, pana in 15 septembrie, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) autovehiculelor cu masa mai mare de 7,5 tone.”Hotararea municipalitatii blocheaza activitatea firmelor de transport, ale caror camioane nu pot intra sau iesi din garaje ori nu pot incarca sau livra marfa decat noaptea. Reducerea activitatii produce pierderi semnificative, iar nerespectarea clauzelor contractuale aduce penalizari. Mai mult, autovehiculele nu mai au acces la punctele vamale din Bucuresti, care au program doar intre orele 8 si 16″, spune Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).Dar impactul restrictiilor de trafic este, de fapt, mult mai mare. Nu au de suferit numai companiile care transporta diverse marfuri. Firmele de constructii se plang si ele de problemele aparute: pentru ca aprovizionarea cu materiale nu se mai poate face decat noaptea, salariatii trebuie platiti in plus (de altfel, o problema comuna tuturor celor implicati) si trebuie instalate sisteme de iluminare. In plus, se profileaza o cerere de beton mai mare decat oferta.”Betonul nu poate fi stocat, ceea ce inseamna ca activitatea de productie trebuie sa se desfasoare exclusiv in intervalul orar 21-7. Concret, asta reprezinta o diminuare a productiei cu 30-40%, exact in lunile de varf”, explica presedintele Asociatiei Producatorilor de Beton din Romania (APBR), Mihnea Stoian, care se teme si de eventualitatea unor reduceri de personal in domeniu. El spune ca „accesul diferentiat in zonele Capitalei, precum si intervale orare mai flexibile ar putea fi o solutie agreata de ambele parti”.si companiile de distributie sau departamentele de profil ale companiilor din industria alimentara sunt afectate. Cei de la Sitaco SA (producatorul Pepsi) chiar au actionat in justitie CGMB, obtinand anularea hotararii controversate (inlocuita imediat de o decizie similara a primarului Traian Basescu). Ei spun ca sunt de acord cu ratiunea interdictiei, dar ca e nevoie de timp pentru adaptarea parcului de autovehicule la cerintele municipalitatii. si Coca-Cola e in favoarea restrictiei. „Impartasim preocuparile cetatenilor fata de protectia mediului. Am facut eforturi majore pentru a ne adapta cerintelor, achizitionand mijloace de transport sub 7,5 tone. Asta mai ales ca magazinele se adapteaza cu greutate unui program de noapte. Daca decizia ar fi fost precedata de un dialog cu toti factorii implicati, am fi investit din timp intr-o flota de distributie corespunzatoare”, spune Valentina Baicuianu, PA&C Manager la Coca-Cola Romania.Nici dealerii auto nu au scapat. „Interdictia afecteaza transportul de vehicule catre concesionari, transportatorul fiind nevoit sa efectueze distributia in timpul noptii”, declara Cristina de La Rupelle, responsabil comunicare al Renault Nissan Romania.In replica la aceste plangeri, Gheorghe Udriste, directorul general al Directiei Transporturi din Primaria Capitalei, afirma ca decizia „era absolut necesara” si ca rundele de consultari dinaintea adoptarii au ajuns la concluzia ca nimeni nu neaga oportunitatea unor masuri de reducere a gradului de poluare. „La anul se vor pregati mai bine si, oricum, cei mai multi deja s-au adaptat la noile conditii”, spune el.Nu trebuie sa intelegem, insa, ca toata lumea e nemultumita de interdictie. Unii se abtin de la comentarii: „Nu dorim sa comunicam pe marginea acestui subiect. Subliniem faptul ca suntem un grup care respecta legile tarilor in care isi implanteaza afacerile”, spune Andreea Mihai, marketing manager la Carrefour Romania. Surse din cadrul companiei spun, insa, ca programul de aprovizionare a fost afectat, dar ca relatia foarte buna cu primarul Traian Basescu ii determina pe sefi sa pastreze tacerea.Altii se declara deschis in favoarea deciziei municipalitatii. Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, crede ca „impactul pozitiv imediat al interdictiei de circulatie este un mediu mai putin poluat, iar scaderea gradului de poluare ar trebui sa fie o prioritate in orasele cu populatie mare si cu trafic intens”.Dar cei mai bucurosi sunt patronii popasurilor situate in vecinatatea Bucurestiului. Cele mai multe parcari de camioane au devenit neincapatoare de cand cu restrictia si, chiar daca taxele de stationare nu sunt prea mari (intre 50.000 si 150.000 de lei pentru 24 de ore, in functie de conditiile oferite si de pozitionare), restaurantele, barurile sau magazinele care functioneaza in cadrul lor scot bani buni din buzunarele soferilor. n
PE CINE AFECTEAZA INTERDICTIA?
· Companiile care transporta diverse produse inspre si dinspre Bucuresti. Pe distante mari, utilizarea vehiculelor sub 7,5 tone nu este rentabila, iar eventuala incarcare-descarcare la marginea Bucurestiului implica, de asemenea, costuri suplimentare.
· Probleme deosebite apar pentru cei care au treaba la punctele vamale din Capitala sau care livreaza produse perisabile.
· Firmele de distributie, in special cele care livreaza bauturi racoritoare, bere si ape minerale. Daca supermarketurile si-ar putea adapta programul, majoritatea micilor magazine nu-si permit sa lucreze si noaptea, asa ca se impune inlocuirea parcului de autovehicule si cresterea numarului de soferi.
· Firmele de constructii. Dupa cum spune Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR, „nu s-au inventat inca betoniere sub 7,5 tone”. Nici utilizarea unor camionete pentru transportul materialelor sau al deseurilor nu este rentabila, iar in acest domeniu munca pe timpul noptii presupune instalatii de iluminat complicate.
· Marile magazine, care sunt nevoite sa se aprovizioneze mai ales pe timpul noptii.
· Service-urile auto pentru camioane, care teoretic nu mai pot lucra decat intre 21 si 7.
CUM PROCEDEAZA ALTII?
· In Franta, transportul de marfuri este interzis duminica si de sarbatori, cu exceptia produselor perisabile. In Paris, programul restrictiilor incepe de vineri dupa-amiaza.
· Reducerea gradului de poluare a impus restrictii, mai ales vara, si in Roma, Atena sau Madrid.
· In capitala Canadei, Ottawa, traficul greu este restrictionat primavara, cand drumurile sunt testate pentru a se vedea cum au suportat cele patru-cinci luni de iarna. Masuri similare se iau in tarile scandinave.