Într-o perioadă în care creditele se scumpesc, împrumuturile acordate României de către Banca Europeană de Investiţii devin din ce în ce mai atractive. Matthias Kollatz-Ahnen, vicepreşedintele băncii, explică de ce.

Oraşele din Romånia prind gustul finanţărilor acordate de Banca Europeană de Investiţii (BEI), pentru modernizarea transportului public. Oradea a obţinut un împrumut de 16,3 milioane de euro, pe 13 ani, cu o perioadă de graţie de trei ani, acesta reprezentånd cel dintåi contract semnat de instituţia financiară europeană cu o autoritate publică locală din ţara noastră. Fondurile vor fi utilizate pentru finalizarea achiziţiei a zece tramvaie cu podea ultrajoasă, demarată de municipiul Oradea anul trecut, şi pentru cumpărarea a 20 de autobuze de nouă generaţie, mai puţin poluante atåt fonic cåt şi din punct de vedere al emisiilor de CO2. Rata dobånzii împrumutului este EuriborĂ0,2%, în acest moment nivelul fiind de 5,3% pe an. „Următorul contract, care se află într-un stadiu avansat al negocierilor, va fi cel de finanţare a infrastructurii de apă pentru un grup de municipalităţi din Cluj şi Sălaj“, a declarat, pentru Capital, Matthias Kollatz-Ahnen, vicepreşedintele BEI responsabil cu operaţiunile băncii în Romånia. Acesta consideră că atåt investiţiile în dezvoltarea infrastructurii, cåt şi cele în educaţie şi cercetare sunt vitale pentru ţara noastră în momentul de faţă. Infrastructura de transport este un sector important, BEI alocånd circa 60% din totalul împrumuturilor. „Un transport modern, sigur, de mare capacitate va asigura o creştere economică rapidă şi va îmbunătăţi accesul Romåniei în cadrul pieţei unice europene. Investiţiile în educaţie şi în cercetare – dezvoltare vor ajuta ţara dumneavoastră să facă faţă provocărilor globalizării şi să-i îmbunătăţească poziţia în råndul economiilor bazate pe cunoaştere, cu efecte pozitive în crearea unor posturi care să asigure performanţe ridicate“, este de părere vicepreşedintele BEI.

Credite prea scumpe?

128-20044-2.jpgCåt de mult vor fi afectate însă împrumuturile BEI de criza pieţelor financiare? „În ceea ce priveşte împrumuturile acordate, BEI este unul dintre marii jucători de pe piaţa internaţională de capital, ceea ce-i asigură un anumit statut şi reputaţie. În vremuri tulburi, investitorii caută plasamente mai puţin riscante, ceea ce conduce la costuri de refinanţare mult mai atractive pentru BEI. De aceea, împrumuturile acordate ţării dumneavoastre vor fi chiar mai favorabile decåt pånă acum“, susţine Matthias Kollatz-Ahnen.

Cu toate acestea, micii întreprinzători se plång de faptul că împrumuturile BEI pentru IMM-uri sunt scumpe. Din 1990 şi pånă în prezent, banca a acordat împrumuturi intermediare în valoare totală de 300 de milioane de euro pentru IMM-urile şi autorităţile locale din Romånia, prin intermediul băncilor partenere din ţara noastră. Acestea din urmă împrumută fondurile BEI pe propriul lor risc. Ele evaluează fiecare proiect în parte şi stabilesc costurile creditului. BEI finanţează pånă la 50% din costul total al proiectului, împrumuturile intermediare acordåndu-se pentru investiţii de la 40.000 de euro pånă la 25 de milioane de euro pe proiect. „Noi încercăm să avem cele mai atractive rate ale dobånzilor. Banca are rating maxim AAA, ceea ce-i permite să mobilizeze volume mari de fonduri în condiţii avantajoase. De aceea, nu consider că împrumuturile BEI sunt scumpe“, afirmă vicepreşedintele băncii. Matthias Kollatz-Ahnen susţine că băncile sunt obligate să anunţe fiecare client că este vorba de un împrumut cu dobåndă avantajoasă, fiind refinanţat de BEI. 

Proiecte de succes, proiecte întårziate

128-20045-3.jpgVicepreşedintele BEI este mulţumit în special de două proiecte importante, pe care banca le-a finanţat în Romånia: împrumutul SAMTID, pentru proiectele destinate alimentării cu apă a oraşelor mici şi medii, şi cel pentru autostrada Bucureşti – Constanţa. Proiectul SAMTID, pentru care BEI a acordat un împrumut în valoare de 42 de milioane de euro, a finanţat investiţiile necesare îmbunătăţirii alimentării cu apă în 15 judeţe. Cel de-al doilea proiect a inclus un împrumut BEI pentru tronsonul Bucureşti – Cernavodă, în valoare de 210 milioane de euro, şi unul pentru tronsonul Cernavodă – Constanţa, care a totalizat 250 de milioane de euro.

Există proiecte finanţate de BEI care au fost un eşec? „Nu putem vorbi de eşecuri. Proiectele au fost selectate şi pregătite în raport cu criteriile economice şi tehnice ale băncii. În unele cazuri au fost probabil unele întårzieri, dar proiectele pot fi considerate de succes, în raport cu priorităţile“, spune vicepreşedintele BEI.

BEI in Romånia

Din 1990, împrumuturile băncii acordate ţării noastre au ajuns la aproape cinci miliarde de euro.

Dezvoltare regională şi coeziune socială – Pe långă sprijinirea extinderii reţelei metroului bucureştean (împrumuturi totale de 278 milioane de euro), a termoficării şi a altor investiţii în Capitală, banca a acordat împrumuturi care totalizează 180 milioane de euro destinate proiectelor din 32 oraşe şi judeţe pentru investiţii ale autorităţilor locale.

Proiecte IMM-uri – Din 1990, împrumuturile BEI acordate băncilor partenere din Romånia pentru finanţarea investiţiilor mici şi medii au atins 272 milioane de euro.

Reţele transeuropene – Pånă la sfårşitul anului 2006, banca a acordat 3,1 miliarde de euro pentru reabilitarea şi extinderea reţelei de transport din Romånia. BEI cofinanţează tronsoane de autostradă din cadrul Coridorului paneuropean IV din Romånia, cu circa 660 milioane de euro.

Protecţia mediului – Banca a pus la dispoziţie o linie de creditare de peste 100 de milioane de euro pentru investiţii de mediu.