Lucrările la pasajul suprateran de la Mihai Bravu – Splaiului Unirii au început în 17 ianuarie 2011, atunci când Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) anunţa, printr-un comunicat de presă, că se restrictriţionează circulaţia rutieră pe o perioadă estimată de 6 luni, pentru lucrările necesare realizării pasajului.
În acel comunicat de presă, pe care îl puteţi găsi aici, PMB îşi cerea scuze pentru disconfortul creat pe timpul execuţiei lucrărilor, pe care le estima la 12 luni. “Lungimea pasajului care va avea 4 benzi pe sens este de 700 de metri, durata de executie a lucrarilor fiind de 12 luni”, informa PMB, aşa cum se poate vedea şi în comunicat.

La doar câteva zile de la începerea lucrărilor, Prefectura Capitalei a cerut oprirea acestora întrucât nu aveau toate avizele, astfel că primarul Sorin Oprescu a efectuat prima vizită pe şantier, ocazie cu care a făcut şi următoarea declaraţie: “Acest pasaj inchide inelul principal de circulatie, ceea ce va duce la cresterea vitezei de mers a autovehiculelor. Lucrarile continua si eu cred ca pana in luna martie a anului viitor (martie 2012 / n.r.), acest proiect complex va fi finalizat. Nu vreau sa mai mergem pe principiul incepem astazi si terminam peste 5 ani”, potrivit comunicatul remis de primărie pe 22 ianuarie 2011.

Tot atunci au apărut şi primele informaţii despre proiect, pe care le puteţi găsi aici, şi numele proiectantului general: S.C.  BETARMEX S.R.L., al constructorului: S.C.  ROMSTRADE S.R.L., firma deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, şi valoarea contractului  – 28 milioane euro (inclusiv TVA).

După o vară fierbinte în care constructorul a reuşit să monteze câţiva piloni, lucrările au continuat dar într-un ritm mult mai scăzut faţă de cele estimate de primarul general, Sorin Oprescu. Nelu Iordache, patronul Romstrade, a apelat şi la muncitori din străinătate pentru a reduce costurile cu forţa de muncă însă această măsură nu a fost îndeajuns având în vedere problemele financiare ale companiei şi lipsa utilajelor- Romstrade mai avea în aceeaşi perioadă de executat mai multe lucrări primite de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

În martie 2012, atunci când estima primarul Oprescu că pasajul va fi gata stadiul lucrărilor nu ajunsese nici măcar la 25%. Anul trecut, până în toamnă, lucrările au avansat foarte puţin şi au început să se vadă adevăratele probleme ale constructorului.

Proiectul a fost modificat după bunul plac al constructorului

În primăvara acestui an, Evenimentul zilei informa că Primăria Capitalei a plătit 7 milioane de euro pentru 7 piloni de la Pasajul Mihai Bravu. “De penalităţi impuse constructorului nici nu s-a pus problema până acum. Asta, deşi a întârziat lucrarea şi a montat doar picioarele unuia dintre cele două poduri ale pasajului rutier într-un an şi jumătate, timp în care trebuia să fie gata toată lucrarea. Acum, Municipalitatea încearcă să se constituie parte în procesul în care se judecă insolvenţa societăţii deţinute de fostul „Rege al asfaltului”, Nelu Iordache, care din decembrie 2012 a fost arestat pentru delapidare şi deturnare de fonduri europene contractate în baza contractului de construcţie a lotului 1 a tronsonului de autostradă Nădlac-Arad.

“Deşi de mai bine de şase luni nu s-a mai mişcat nimic pe şantierul de pe Calea Văcăreşti, Municipalitatea a reziliat contractul abia după ce patronul firmei, Nelu Iordache, a fost arestat preventiv pentru fapte de corupţie legate de contractele pe care le avea cu statul privind construirea de drumuri. Edilul-şef Sorin Oprescu declara în octombrie 2012, după ce EVZ a dezvăluit faptul că proiectul de construire a pasajului a fost modificat şi că vor fi montaţi 13 piloni în loc de 21, că va sta „călare” şi va termina podul în martie anul acesta. Numai că, pe 17 decembrie, imediat după arestarea lui Iordache, Primarul General a anunţat anularea contractului”, mai scria evz.ro în luna martie anul curent.
„Până la atribuirea unui nou contract pentru finalizarea execuţiei obiectivului de investiţii printr- o nouă procedură, prevăzută de materia achiziţiilor publice, s-au contractat lucrări de protecţie a structurilor deja executate în vederea conservării temporare a lucrării aferente obiectivului de investiţii Pasaj suprateran Mihai Bravu – Splaiul Unirii, precum şi lucrări de expertiză (necesare unei corecte identificări a stadiului calitativ şi cantitativ executat)”, se precizează într-un răspuns al biroului de presă al Primărei Capitalei pentru EVZ. Cu alte cuvinte, Municipalitatea plăteşte bani ca să verifice cât şi cum au lucrat muncitorii lui Iordache, dar şi pentru conservarea lucrărilor făcute până în prezent. Costurile se ridică la 15.000 de euro, potrivit reprezentanţilor Municipalităţii.

HAOS în zonă

Cert este că până lucrările vor fi gata, şoferii stau zilnic la cozi pentru că traficul din zonă a fost blocat de şantierul abandonat. „Se circula destul de bine înainte de şantier. Acum este blocată zona”, a povestit un taximetrist. Dacă ar fi terminat pasajul, Romstrade ar fi primit 35 de milioane de euro, după ce contractul iniţial a fost de 28 de milioane de euro.

Cum s-a ajuns în această situaţie

Pasajul Mihai Bravu-Splaiul Unirii este exemplul cel mai clar despre cum aruncă edilii bani pentru nişte construcţii, doar de dragul imaginii şi cum profită constructorii de incompetenţa autorităţilor. Studiul de fezabilitate întocmit pentru acest pasaj l-ar face să râdă şi pe celebrul „Dorel”! Podul „şchiop”, ce va fi ridicat pe 13 piloni, în loc de 21, va costa peste 35 de milioane de euro. Lucrarea, care iniţial costa 28 de milioane de euro, a început ilegal şi pe baza unui proiect greşit. EVZ a prezentat, în exclusivitate, cum constructorul, pus în faţa acestei situaţii şi de teamă să nu piardă lucrarea, a făcut de capul lui un nou proiect care prevede construirea unui pod cu mai puţine „picioare”. Şi a început să monteze pilonii în alte locuri decât cele prevăzute.

VIDEO cum trebuia să arate Pasajul Mihai Bravu Splaiul Unirii la ora actuală.

<iframe width="640" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/OZPnNAW5o20" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

CE SE ÎNTÂMPLĂ ACUM- PAGUBĂ DE 15 MILIOANE DE EURO

Încă de la începutul anului, edilul-şef al Capitalei declara, la toate televiziunile la care era invitat, că în acest an va alege un alt constructor, căruia îi va impune să finalizeze lucrările anul acesta.

Abia acum, la final de luna mai, Primăria Capitalei a reuşit să lanseze anunţul de licitaţie pentru acest proiect, mai exact ieri, data la care a fost publicat pe Sistemul Public de Achiziţii Publice – SEAP.

Conform anunţului, PMB doreşte să organizeze o “licitaţie restrânsă accelerată” pentru continuarea şi finalizarea pasajului suprateran. Valoarea estimată a contractului este, conform anunţului de licitaţie, de 126,9 milioane de lei fără TVA (29,1 milioane de euro) sau 157,44 milioane de lei cu TVA (36,09 milioane de euro), cost mai mare decât cel majorat pentru firma Romstrade, care de altfel a şi încasat 7 milioane de euro.

Per total, costurile sunt cu 15 milioane de euro mai mari decât costurile prevăzute în primul contract atribuit firmei Romstrade.

SURPRIZA! Pasajul va fi gata după 15 luni de la data atribuirii contractului

În anunţul publicat pe SEAP, PMB estimează durata contractului pe care urmează să-l încheie la nu mai puţin de “15  luni incepand de la data atribuirii contractului”.  Având în vedere că PMB a dorit să organizeze o “licitaţie restrânsă accelerată”, firmele care vor dori să se înscrie la licitaţie trebuie să depună ofertele până cel mai târziu pe 16 iunie.

Mai mult, PMB estimează un număr maxim de 7 ofertanţi. Pentru a putea participa la licitaţie, constructorii trebuie să îndeplinească mai multe condiţii, printre care “dovada disponibilităţilor băneşti”. “Ofertantul trebuie sa faca dovada disponibilitatilor banesti, a unor resurse reale negrevate de datorii sau a unor linii de credit confirmate de banci ori alte mijloace financiare, suficiente pentru a realiza cash-flow de executie a lucrarii, pentru minimum 8 luni de derulare a contractului, conform graficului de executie, în cuantum de minim 65.085.897 lei, suma suficienta pentru a acoperi cheltuielile cu constructia in cadrul contractului. Aceasta valoare va fi exclusiv alocata pentru acest contract, independent de angajamentele pentru alte contracte”, se menţionează în anunţul de licitaţie.

Totodată, ofertanţii trebuie să aibă o cifră medie anuală pe ultimii trei ani de minim 244,07 milioane de lei.

“Bomboana de pe colivă” pentru şoferi

Vestea bună, dar în acelaşi timp tristă pentru şoferii din sudul Capitalei este că PMB în perioada în care vrea să atribuie contractul de la Mihai Bravu vrea să demareze lucrările şi la pasajul subteran de la Piaţa Sudului, lucru care va duce la blocaje în trafic.  În cazul pasajului de la Piaţa Sudului, PMB aşteaptă oferte până cel mai târziu pe data de 5 iulie 2013. Valoarea contractului este estimată la 89,79 milioane de lei (20,66 milioane de euro).

Scopul proiectului îl reprezinta modernizarea infrastructurii rutiere în intersectia Piata Sudului. Pentru fluidizarea circulatiei rutiere în intersectia Piata Sudului se vor realiza:

  • Realizarea unui pasaj subteran pe directia Calea Vacaresti – Str. Nitu Vasile
  • Realizarea pasajelor pietonale in intersectie, pe directia Str. Nitu Vasile-Calea Vacaresti de o parte si da alta a pasajului rutier propus.
  • Realizare legatura pietonala prin pasaj subteran intre statia de metrou Piata Sudului si peroanele statiei de tramvai aflate pe Sos. Oltenitei.
  • Realizare pasaj rutier subteran la capatul dinspre str. Nitu Vasile a pasajului rutier (intersectie str. Nitu Vasile cu str. Secuilor).
  • Lucrari de modernizare a carosabilului si trotuarelor in intersectia Calea Vacaresti – Sos. Oltenitei – Str. Nitu Vasile prin asigurarea in sensul giratoriu a patru benzi de circulatie. Realizarea localelor, adiacente rampelor pasajului rutier, cu cate doua benzi pe sens atat pe Calea Vacaresti cat si pe str. Nitu Vasile.

Durata contractului va fi de 18 luni de la atribuirea contractului.