Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, a subliniat că asigurarea de locuri de parcare pentru 1,7 milioane de mașini în Capitală ar necesita o suprafață de 20 de milioane de metri pătrați.
„Cred că inclusiv eliminarea maşinilor de pe trotuare este, în mică măsură, un proiect de regenerare urbană, pentru că oamenii încearcă să folosească acest spaţiu altfel decât până acum, când trotuarul era o mare parcare. Sigur că asta vine cu o imensă rezistenţă.
Toată lumea aşteaptă să existe alte locuri de parcare, nimeni nu îşi pune problema unde, cum se fac aceste locuri de parcare. Şi cred că ne revine cumva ingrata misiune de a spune că nu avem suficiente locuri. (…) O maşină ocupă 12 metri pătraţi şi avem 1,7 milioane de maşini.
Asta înseamnă aproape 20 de milioane de metri pătraţi ocupaţi doar de maşini în acest oraş, în loc să fie spaţii verzi, în loc să fie spaţii pietonale. Avem 20 de milioane de metri pătraţi ocupaţi de maşini”, a spus edilul, prezent la dezbaterea „Oraşul la scară umană”, organizată de publicaţia GreenCommunity.
Crearea unei zone pietonale care să lege stația de metrou Obor cu Piața Obor
În plus, Radu Mihaiu a menționat inițiativele de revitalizare urbană avizate de Primăria Sectorului 2, cum ar fi înființarea unui „al doilea centru vechi” în Capitală sau crearea unei zone pietonale care să lege stația de metrou Obor de Piața Obor. Cu toate acestea, el a recunoscut că punerea în aplicare a acestor proiecte ar ridica provocări în ceea ce privește accesibilitatea parcărilor.
„Eu îmi doresc foarte mult acest proiect care se numeşte Al doilea centru vechi, în care să avem străduţe pe Negustori, pe zona Sf. Ştefan, în care să fie cafenele, să îţi placă să te plimbi, să fie o zonă pietonală, în care maşinile să fie tolerate, nu acceptate, iar prioritate să aibă pietonii.
Să avem şi noi, cum am văzut în străinătate, trotuare la nivel cu carosabilul şi să putem să ne plimbăm pe acolo, să vedem terase pe timpul verii şi să refacem cu totul felul în care gândim oraşul. Asta înseamnă pietonalizare. Avem un proiect şi pentru Obor, în care, tot aşa, vrem să facem zonă pietonală între staţia de metrou Obor şi Piaţa Obor.
De ce nu ar fi o zonă pietonală? De ce nu ar fi acolo plin de terase în care lumea să poată să ia masa. E o zonă tranzitată de peste 30.000 de oameni pe săptămână. Trebuie însă să plătim acest preţ, al faptului că va fi mai greu să găsim locuri de parcare şi va fi mai scump să găsim locuri de parcare”, a spus Radu Mihaiu.
Păstrarea mașinii în oraș
El a subliniat că investitorii privați vor fi motivați să dezvolte parcări odată ce aceste proiecte vor deveni viabile din punct de vedere financiar pentru ei. Dimpotrivă, acesta și-a exprimat opinia că asumarea acestei responsabilități de către autoritatea locală ar însemna, în esență, subvenționarea proprietății auto în oraș.
„Atunci când este suficient de atractiv, locurile de parcare pot fi create, dacă fiecare investitor îşi poate recupera banii. Altfel, dacă nu există investitori care să facă locuri de parcare pe care să le închirieze, înseamnă că orice loc de parcare creat de către administraţie este o subvenţie pentru deţinerea de maşină. Şi niciun oraş din lumea asta nu cred că şi-a dorit să subvenţioneze păstrarea maşinii în oraş. Nici Bucureştiul nu cred că poate să facă acest lucru”, a precizat Radu Mihaiu.