În atmosfera fierbinte a celor peste 100 de premiere de la Geneva, care trebuie să demonstreze lumii întregi că automobilul poate rezista crizei, noua Dacia Duster dă piept cu concurenţa.
Ajuns la ce de-a 80-a ediţie, motor-showul elveţian pare mai plin de noutăţi ca oricând. Zeci de noi modele de serie, concepte şi studii de design sunt pregătite să seducă pe cei care, în ciuda vremurilor tulburi, şi-au pus în gând să achiziţioneze o maşină în acest an.
Simpla enumerare a câtorva dintre cele mai importante exponate, care se vor afla în lumina reflectoarelor din halele imense de la Palexpo, este suficientă pentru a demonstra importanţa acestui eveniment, atât pentru cei din industrie, cât şi pentru potenţialii clienţi. Alfa Romeo Julietta, Audi A1, BMW seria 5, Ford Focus, KIA Sportage, Mazda5, Nissan Juke, Opel Meriva, Renault Mégane CC, Volvo S60 sau Suzuki Kizashi vor fi studiate şi criticate sau lăudate de peste 10.000 de jurnalişti şi 600.000 de vizitatori. Dacă primii vor putea vizita expoziţia pe 2 şi 3 martie şi au fost deja avertizaţi că o parte din cele peste 60 de conferinţe de presă se vor desfăşura în paralel, din cauza lipsei timpului, marea masă a publicului va avea la dispoziţie următoarele zece zile pentru a se edifica în privinţa noutăţilor.
Dacia, pe lista vedetelor
Şi, dacă tot vorbim de noutăţi, una dintre cele mai aşteptate prezentări este cea a modelului Duster, produs de românii de la Dacia. Presa internaţională vuieşte de mai bine de un an, publicul încearcă să obţină cât mai multe detalii despre „cel mai ieftin SUV“, iar mărcile concurente se pregătesc deja să modifice listele cu preţuri pentru a face faţă ameninţării. Poate părea pretenţios să spui despre o Dacia că a devenit o ameninţare, dar succesul modelelor Logan şi Sandero a băgat în şedinţă până acum o mulţime de mari producători care încearcă să speculeze momentul de glorie a automobilelor ieftine: criza economică.
Conştienţi de importanţa momentului lansării pe piaţă a noului model, oficialii Dacia nu sunt, la rândul lor, scutiţi de griji şi temeri. „Eliminarea taxelor la importul de maşini din Coreea de Sud ar putea avea consecinţe dezastruoase pentru piaţa auto europeană, implicit asupra industriei auto din România, odată cu aplicarea acordului de liber schimb încheiat între UE şi statul asiatic“, declară preşedintele ACAROM, Constantin Stroe. Acesta nu uită că principalii competitori ai mărcii autohtone, cel puţin la nivelul preţurilor, sunt producătorii coreeni Hyundai şi KIA. De altfel, tot la Geneva va avea loc şi lansarea unuia dintre cei mai importanţi concurenţi pentru noul Duster: versiunea pentru 2010 a SUV-ului KIA Sportage.
Interesant este însă faptul că producătorul coreean vede în Duster un concurent nu atât pentru acest model al său, cât pentru recent lansatul Soul, care, deşi nu are tracţiune integrală, se apropie mai mult de dimensiunile automobilului românesc. Logica acestei evaluări a concurenţei este simplă: în Europa, dar mai ales în România, majoritatea modelelor KIA Sportage şi Hyundai Tucson au fost comercializate în versiunea cu tracţiune faţă, iar diferenţa de cel puţin 2.000 de euro dintre versiunea Duster 4X2 şi 4X4 va împinge mulţi clienţi către modelul cu doar două roţi motrice. Cert este că Dacia Duster se va lupta (pentru început, pe piaţa europeană) cu Suzuki SX4, Fiat Sedici, Skoda Yeti şi Hyundai Tucson.
Revenind la expozanţii prezenţi la Geneva, este de remarcat faptul că industria franceză pare să fi epuizat rezerva de surprize încă de anul trecut. Astfel, Renault prezintă numai versiunile decapotabile ale modelelor Mégane şi Twingo, Peugeot vine cu un 408 destinat pieţelor asiatice şi cu conceptul SR1, iar Citroën a anunţat doar prezenţa lui DS3. Nici germanii de la Volkswagen nu mai par atât de productivi, dar vor avea prin noul Touareg o vedetă de calibru la stand, în timp ce BMW pune la bătaie o nouă Serie 5, iar Audi lansează micuţul A1.
Plusurile expoziţiei trebuie căutate la standul Ford, unde vor străluci noile Focus, C-Max, S-Max şi Galaxy, ca şi la Volvo (S60) şi Nissan (noile Qashqai şi Micra, dar şi ciudatul crossover Juke).