UPDATE: Până la finele acestei săptămâni, atât partea română, cât și cea ungară vor face nominalizările pentru grupurile de lucru privind conexiunea autostrăzilor între cele două state, iar în cel mult o lună va avea loc prima întâlnire a experților, ne-au declarat surse din Transporturi.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a efectuat, astăzi, o vizită la Budapesta, pentru a semna acordurile interguvernamentale româno-ungare privind conexiunea autostrăzilor între Arad – Nădlac (RO) şi Csanádpalota – Makó – Szeged (H) şi, respectiv, între Cluj Napoca – Santăul Mare (RO) şi Nagykereki – Szolnok (H).
"Scopul acestor Acorduri este de a crea condiţiile necesare asigurării unei legături directe prin racordarea autostrăzilor de pe teritoriul României cu cele de pe teritoriul Republicii Ungare, de a stabili punctele de conexiune între cele două autostrăzi, pe linia frontierei comune și de a reglementa condiţiile tehnice de realizare a joncţiunii rutiere între cele două autostrăzi", se arată într-un comunicat remis de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Conform sursei citate, se vor înfiinţa câte un Grup de lucru la nivel de experţi, pentru fiecare conexiune de autostradă, care se va reuni alternativ, pe teritoriile statelor Părţilor Contractante, şi la care vor participa specialişti ai ambelor ţări în domeniul proiectării, construcţiei, întreţinerii şi managementului de drumuri şi poduri şi alţi specialişti, după caz.
"Semnarea acestor acorduri reprezintă o garanție în plus că autostrăzile românești vor fi racordate la cele europene. (…)De la întâlnirea cu domnul Volner (Pal Volner, ministrul dezvoltării naționale din Ungaria – n.r.) de la București din decembrie 2010 s-au realizat progrese considerabile în contractarea fondurilor europene pentru infrastructura de transport după ce în ultimele luni am semnat contracte de 1,4 miliarde de euro", a declarat Anca Boagiu.
Potrivit ministrului Transporturilor, numai pentru autostrăzile de pe coridorul 4 pe tronsonul Nădlac-Sibiu contractele însumează 1,12 miliarde de euro, ele urmând a fi finalizate în 2013.
Două treimi din autostrada vestului de la noi, (Arad – Timişoara) au fost finalizate, iar autorităţile locale susţin că acest lucru se datorează faptului că se fac verificări periodice iar constructorul este ţinut „din scurt”. Edilii spun că dacă ritmul de muncă va continua la fel peste vară, autostrada, care face parte din coridorul IV pan european, va fi gata până la finele anului.
Din totalul de 32 km de autostradă, tronsonul timişean este de 17 km. Autostrada va lega România de Europa Occidentală, iar porţiunea din vest a coridorului IV pan european va face legătura între Sibiu – Lugoj – Timişoara – Arad – Nădlac, spre Ungaria. Banii sunt asiguraţi în cea mai mare parte de Banca Europeană de Investiţii, cu o participare a Guvernului României în valoare de 70 de milioane de euro.
Pe unguri i-a costat să facă cei 30 de km de autostradă dintre Szeged și Mako 200 de milioane de euro. Cei 30 de kilometri de autostradă fac parte din coridorul IV Paneuropean, ce ar trebui să ajungă la Constanţa.
La noi, autostrada Arad – Timișoara are o lungime de 32,2 km, valoarea totală a proiectului fiind de 194 de milioane de euro.
Citește și Este oficial: Ne legăm autostrada de unguri