Primele doua motoare Trent 1000 au fost expediate de Rolls-Royce pentru a fi instalate pe Boeing 787. Motoarele au fost trimise, conform graficului, de la fabrica din Derby din Marea Britanie a companiei. “Ca motor de lansare pentru 787, Trent 1000 are raspunderea speciala de a conduce programul”, a declarat Dominic Horwood, director pentru Programe Boeing la Rolls-Royce. “Expedierea primului set de motoare ilustreaza excelenta cooperare de care n
Primele doua motoare Trent 1000 au fost expediate de Rolls-Royce pentru a fi instalate pe Boeing 787. Motoarele au fost trimise, conform graficului, de la fabrica din Derby din Marea Britanie a companiei.
“Ca motor de lansare pentru 787, Trent 1000 are raspunderea speciala de a conduce programul”, a declarat Dominic Horwood, director pentru Programe Boeing la Rolls-Royce.
“Expedierea primului set de motoare ilustreaza excelenta cooperare de care ne bucuram cu colegii nostri de la Boeing. Sunt sigur ca toti cei implicati, mai ales clientii nostri pentru Trent 1000, vor impartasi bucuria noastra la momentul inaugurarii lui 787”, a adaugat Horwood. Trent 1000 va fi motorul de lansare pentru toate variantele lui Boeing 787.
ANA (All Nippon Airways) va incepe sa opereze pe Boeing 787-8 la mijlocul anului 2008 si va introduce si varianta scurt-curier 787-3 in 2010. Air New Zealand va lansa in serviciu avionul Boeing 787–9 tot in 2010. ANA, Air New Zealand, Icelandair, Liniile Aeriene LOT ale Poloniei, Northwest Airlines, Blue Panorama, Air China, Monarch Airlines si companiile de leasing ILFC, Pegasus si LCAL au facut comenzi ferme si optionale pentru un total de 179 avioane Boeing 787 propulsate cu motoare Trent 1000.
Un total de noua motoare sunt deja implicate in teste la sol, iar alte 10 motoare Trent 1000 sunt programate sa sprijine prima faza de zboruri de proba. Motoarele finale vor incepe sa fie livrate catre Boeing in primul trimestru al anului viitor.
Motorul Trent 1000 a efectuat pana in prezent majoritatea testelor necesare pentru omologarea sa de catre autoritatile de resort, inca de anul trecut.
Acestea au inclus si un test al elicelor de la rotor, in care o elice a fost rupta in mod intentionat chiar de la baza, folosind o incarcatura exploziva, in timp ce motorul era turat la maxim, iar incidentul a fost trecut cu bine. Alte teste cheie au implicat ingestia de pasari, in timpul careia motorul a suferit o reducere minima a turatiei in timpul simularii loviturilor cauzate de pasari.
Toate testele simulate de altitudine necesare pentru a sprijini omologarea au fost incheiate la Arnold Engineering Development Centre (AEDC) din Tullahoma, Tennessee, unde se pot reproduce conditiile din timpul zborului, dincolo de mediul normal de operare a avionului.
In curand vor incepe testarile in aer ale lui Trent 1000 pe un banc de proba de zbor Rolls-Royce Boeing 747, care vor fi folosite pentru a valida carcasa si interfetele motorului. Dezvoltand o gama de forta de propulsie intre 235 kN si 333 kN, o singura varianta a lui Trent 1000 va fi omologata pentru a propulsa toate variantele lui Boeing 787.
Motorul Trent 1000 este cel de-al cincilea membru al seriei Trent, din care primul a intrat in serviciu in 1995. In momentul cand Trent 1000 va incepe operatiunile comerciale, versiunile anterioare ale motorului Trent vor fi acumulat circa 35 de milioane de ore de zbor.
Partenerii pentru impartirea riscurilor si castigurilor in cadrul programului Trent 1000 sunt Carlton Forge Works (cutia rotorului), Goodrich (sistemul de control al motorului), Hamilton Sundstrand (reductorul), ITP (turbina de joasa presiune), KHI (modulul compresorului intermediar) si MHI (combustorul si elicele turbinei de joasa presiune).
Sursa: Capital 07 Iunie 2007