Reprezentanții Bechtel afirmă că sunt ”deplini angajați în a întreprinde toate acţiunile necesare care permit reînceperea lucrărilor şi finalizarea acestor două secţiuni ale autostrăzii” pe care au rămas să lucreze, respectiv tronsoanele Câmpia Turzii - Cluj Vest și Suplacu de Barcău - Borş și îi iau, volata, apărarea lui Adrian Năstase, ținta mai multor acuzații privind forma deloc avantajoasă pentru statul român în care a fost semnat contractul pentru Autostrada Transilvania.
"Guvernul a aprobat, de curând, modificarea acordului său cu Bechtel, în urma unor negocieri ample derulate în ultimele câteva luni. În concordanţă cu acordul actual, compania Bechtel va finaliza lucrările pe care le-am început în două secţiuni ale autostrăzii, iar secţiunea rămasă de 302 de kilometri va fi exclusă din obiectul contractului fără niciun cost imputat Guvernului României. Acordul actualizat permite Ministerului Transporturilor să caute surse alternative de finanţare în vederea respectării cerinţelor de finanţare pentru restul proiectului, în timp ce Bechtel se va concentra pe livrarea şi finalizarea celor două secţiuni pe care le-am început", se arată în comunicatul de presă al companiei.
De asemenea, Bechtel recunoaște și apreciază ”dorinţa Ministerului Transporturilor de a utiliza posibilităţile financiare ale UE, precum şi alte astfel de posibilităţi care pot fi disponibile la momentul actual pentru acest proiect".
Americanii sar în apărarea lui Năstase
Americanii îi iau voalat apărarea fostului premier Adrian Nastase, ținta mai multor acuzații privind forma deloc avantajoasă pentru statul român în care a fost semnat contractul.
"Este regretabil faptul că Bechtel şi diferiţi oficiali români au continuat să fie obiectul unei critici publice eronate şi injuste în legătură cu acest contract (cel privind Autostrada Transilvania – n.r.) (…) În decursul anilor, am lucrat împreună cu Guvernul de la momentul respectiv, indiferent de apartenenţa politică a acestuia. Bechtel şi-a desfăşurat în permanenţă activitatea în conformitate cu cele mai riguroase standarde etice. Orice sugestii care ar indica o situaţie contrară sunt nefondate în totalitate şi subminează interesele profesionale ale tuturor celor care lucrează la îmbunătăţirea infrastructurii din România prin Autostrada Transilvania", se mai arată în comunicat.
Adrian Năstase ere șeful guvernului la momentul semnării contractului cu Bechtel pentru construcția Autostrăzii Transilvania. Premierul Emil Boc declara după încheierea acordului prin care americanii renunțau la construcșia a circa 302 kilometri de autostradă, că Adrian Năstase ar trebui să le ceară românilor scuze de șase miliarde de ori.
„Vreau să ştiţi că prin negociere sau prin renegocierea contractului încheiat în 2004 de către Adrian Năstase s-au economisit şase miliarde de euro la bugetul de stat, pentru că banii pentru Bechtel sunt de la bugetul de stat, nu sunt bani din fondurile europene sau din altă parte. Şase miliarde de euro s-au economisit de la bugetul de stat”, declara Boc.
Reprezentanţii Bechtel au precizat că, începând din ziua în care compania a semnat contractul de construire a Autostrăzii Transilvania, ţelul suprem a fost acela "de a livra o autostradă la standarde înalte pentru cetăţenii din România", aşa cum a reuşit să facă pentru alte ţări din regiune şi în alte părţi din lume.
Renegocierea contractului cu Bechtel a dus la posibilitatea scoaterii la licitație a șase din cele opt tronsoane ale Autostrăzii Transilvania pentru cel mult 7,2 milioane de euro pe kilometru. Guvernul a avizat noul contract, care prevede că Bechtel va finaliza cele două tronsoane pe care le are în lucru la un cost de 6,9 milioane euro/km.
Bechtel va continua lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii. Timp de șapte ani, americanii au finalizat doar circa 54 de kilometri de autostradă pe tronsonul Câmpia Turzii – Cluj Vest (Gilău), dar au încasat de la statul român peste 1,5 miliarde de euro.
.