Primul tren electric Coradia Stream al CFR Călători, în probe pentru lansarea cu călători pe 20 noiembrie
Trenul Coradia Stream, prima garnitură electrică de lung parcurs achiziționată de CFR Călători în ultimele două decenii, a intrat în teste de anduranță și va începe transportul de pasageri pe 20 noiembrie.
Reprezentanții Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) au anunțat că trenul a efectuat sâmbătă o primă cursă fără călători între București și Brașov pentru a verifica parametrii tehnici necesari utilizării în regim comercial.
Testele au continuat duminică pe aceeași rută, trenul fiind surprins de prima ninsoare a anului, conform unui comunicat ARF.
Președintele Autorităţii, Ștefan Roșeanu, a declarat că, dacă probele se desfășoară fără incidente, trenul va putea primi călători începând cu data de 20 noiembrie, iar biletele vor fi puse în vânzare în această săptămână.
Programul de testare se va desfășura timp de 10 zile pe rutele principale București-Brașov și București-Constanța, cu teste suplimentare luni și marți pe ruta București-Brașov, urmate de patru zile de probe pe ruta București-Constanța, începând cu 13 noiembrie.
Trenul Coradia Stream, operat de CFR Călători, va fi alocat inițial pentru ruta București-Brașov.
Acest tren face parte dintr-un contract semnat în martie 2022 între ARF și compania Alstom Ferroviaria SpA pentru achiziția a 37 de rame electrice inter-regionale, cu o valoare totală de 2,42 miliarde de lei, fără TVA, care include și servicii de mentenanță pentru o perioadă de 15 ani.
Primul tren din această serie a fost livrat în România pe 4 decembrie 2023, iar restul garniturilor urmează să sosească treptat. Producția trenurilor s-a realizat în Polonia, fiind parte din efortul ARF de a moderniza transportul feroviar național.
De ce a întârziat testarea trenurilor
Reamintim că testarea noilor trenuri electrice Alstom Coradia, achiziționate de CFR Călători, a întâmpinat întârzieri din cauza lipsei mecanicilor de tren, o problemă evidențiată de CFR Călători, care a invocat traficul intens din perioada verii.
Dintre cele 37 de garnituri contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), trei trenuri au fost produse în Polonia, însă producția s-a mutat în Germania, unde costurile sunt mai ridicate pentru Alstom.
Gabriel Stanciu, reprezentant Alstom, a subliniat că România, fiind membră a Uniunii Europene, trebuie să respecte un program de certificare impus de reglementările europene.
În Germania, una dintre puținele țări care au un termen precis pentru certificarea unui vehicul nou, durata acestui proces este între 42 și 45 de luni, un factor care contribuie la decalări în livrarea trenurilor către beneficiari.
Rutele pe care vor circula garniturile Coradia Stream
În prima parte a anului 2025, alte 11 trenuri vor fi livrate către CFR Călători și vor începe să circule pe mai multe rute principale, inclusiv București-Constanța, București-Craiova, și București-Timișoara, conform planului ARF:
- București – Constanța;
- București – Craiova;
- București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara;
- București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad;
- București – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
În total, 25 de trenuri electrice Alstom Coradia vor intra în circulație până la finalul lui 2025, în cadrul unor contracte de servicii publice aflate în prezent în licitație, urmând să deservească rute pe întreg teritoriul țării, printre care București-Iași, București-Galați și Cluj Napoca-Arad-Timișoara:
- București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Iași;
- București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Suceava;
- București – Ploiești – Buzău – Brăila – Galați;
- Iași – Suceava – Dej – Cluj Napoca;
- București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Cluj Napoca;
- Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistrița – Cluj Napoca; București – Ploiești – Brașov;
- Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara.