Tunelurile ”Daniela” și ”Alina” avansează rapid
Primele tuneluri de autostradă din România avansează într-un ritm impresionant. Constructorul austriac implicat în proiect anunță că au fost săpați deja peste 60% din cei 1.350 de metri ai fiecărei galerii.
Estimările sugerează că, în primăvara viitoare, vom putea vedea finalizarea săpăturilor.
Lucrările se desfășoară adânc sub Dealul Momâia, în județul Argeș, lângă Curtea de Argeș, unde sunt construite primele tuneluri de autostradă din țară.
Cele două galerii, denumite „Daniela” și „Alina” după numele inginerelor care lucrează la proiect, sunt în plin proces de realizare.
În prezent, tunelul „Daniela” este mai avansat, cu 890 de metri forați din totalul de 1.350 de metri, în timp ce tunelul „Alina” a înregistrat o săpătură de 765 de metri.
Mai sunt aproximativ 450-460 de metri până când tunelul „Daniela” va ieși la lumină de cealaltă parte a Dealului Momâia.
Evoluție spectaculoasă a proiectului
Proiectul evoluează spectaculos, cu echipele lucrând non-stop și depășind ușor termenele planificate. Totuși, întâmpinarea unor dificultăți cauzate de solul nisipos și argilos a fost o provocare.
Se utilizează o metodă de săpătură de tip austriac, în care tunelul este săpat în secțiuni separate.
După săpătură, se aplică un ciment special care se usucă rapid, asigurând stabilitatea avansului.
În prezent, se adaugă aproximativ 1,5 până la 2 metri pe zi, iar în zilele favorabile, avansul este chiar mai mare. După aproape 11 luni de lucrări, ritmul mediu zilnic de săpătură este de 2,7 metri.
Tunelul „Daniela” va fi primul săpat complet
Tunelul „Daniela” va fi primul complet săpat, dar mai sunt multe lucrări de realizat pentru finalizarea sa. Cele două galerii, fiecare cu o lungime de aproximativ 1.350 de metri, sunt parte din tronsonul patru al autostrăzii Sibiu-Pitești, care se întinde între Curtea de Argeș și Tigveni, având o lungime totală de 9,7 kilometri. Acest tronson include și circa 2,5 kilometri de poduri, cel mai mare având 600 de metri.
Proiectul este programat să fie finalizat la începutul anului 2027, conform contractului, dar există posibilitatea ca lucrările să fie încheiate până la sfârșitul anului 2026.
Mai sunt necesare multe lucrări, inclusiv construcția fundației autostrăzii, cu adăugarea unui strat de balast și asfalt.
Finalizarea va include:
- o autostradă cu două benzi pe fiecare sens
- o bandă de urgență
- și trei tuneluri de legătură între galerii, dintre care două vor fi pietonale și unul destinat vehiculelor de urgență.