Principalii jucători din comerţul cu amănuntul au raportat, pentru 2009, cifre de afaceri mai mari decât în urmă cu un an. Secretul acestui succes neaşteptat? Continuarea expansiunii. Anul trecut, comerţul cu amănuntul a scăzut cu peste zece procente. Cu toate acestea, marea majoritate a reţelelor de hipermarketuri şi supermarketuri au avut vânzări mai mari decât în 2008. Cifra de afaceri a Kaufland a crescut cu circa 800 de milioane de lei, Carrefour şi Real au vândut cu apro
Principalii jucători din comerţul cu amănuntul au raportat, pentru 2009, cifre de afaceri mai mari decât în urmă cu un an. Secretul acestui succes neaşteptat? Continuarea expansiunii.
Anul trecut, comerţul cu amănuntul a scăzut cu peste zece procente. Cu toate acestea, marea majoritate a reţelelor de hipermarketuri şi supermarketuri au avut vânzări mai mari decât în 2008. Cifra de afaceri a Kaufland a crescut cu circa 800 de milioane de lei, Carrefour şi Real au vândut cu aproximativ jumătate de miliard de lei mai mult fiecare, Penny Market, cu circa 400 de milioane de lei în plus, Auchan şi Plus, cu câte 300 de milioane de lei, iar Mega Image – cu 200 de milioane de lei.
Şi în euro rezultatele financiare nu sunt deloc rele. Chiar dacă moneda naţională s-a devalorizat puternic anul trecut, ajungând, de la un curs mediu de 3,68 lei/euro, în 2008, la 4,24 lei/euro, în 2009, multe lanţuri comerciale au raportat creşteri chiar şi după conversia cifrelor de afaceri. Astfel, Kaufland a ajuns la 871 de milioane de euro, faţă de 779 de milioane în 2008, Real a crescut la 760 de milioane de euro, de la 718 milioane, iar Penny Market a ajuns la 368 milioane, faţă de 341 de milioane de euro.
Lupte grele pentru cote de piaţă
Principala explicaţie pentru rezultatele oarecum neaşteptate este că multe dintre lanţuri nu şi-au oprit, în ciuda situaţiei economice nefavorabile, programele de expansiune. Carrefour, de exemplu, a deschis anul trecut două hipermarketuri, la Bucureşti şi Oradea, şi cinci supermarketuri, în timp ce Real a deschis patru magazine noi (în Constanţa, în Timişoara, în Bucureşti şi în Ploieşti), după o investiţie totală de aproape 100 de milioane de euro. Kaufland a mai pus pe harta retailului şase noi hipermarketuri, iar unele reţele de supermarketuri şi-au scris extinderea cu două cifre – peste 20 de magazine noi în cazul Plus sau aproape 20 pentru Penny Market.
Cu alte cuvinte, chiar dacă vânzările pe cap de cumpărător au scăzut, marile companii au reuşit să câştige cote de piaţă suplimentare. Ceea ce, evident, s-a tradus în scăderea afacerilor pentru micile magazine de cartier. Potrivit Coface, 3.500 de firme de comerţ cu amănuntul se aflau în insolvenţă sau faliment anul trecut. „Nici noi nu mai avem mult. După ce în oraş au intrat Kaufland, Real şi Carrefour, vânzările mi-au scăzut la jumătate“, se plânge proprietarul unui mic magazin din cartierul băimărean Ferneziu.
Cu bilanţurile roşii
Dar acestea sunt doar excepţiile. Cele mai multe reţele de magazine par a fi decise să iasă din criză mai puternice decât au intrat. Real, de exemplu, şi-a majorat în iunie capitalul social cu circa 40 de milioane de euro, fondurile fiind necesare pentru continuarea expansiunii. Asta în timp ce Metro a inaugurat anul acesta două magazine cu suprafaţă ceva mai redusă – Metro Punct la Satu Mare şi Piatra Neamţ – şi un hipermarket cash&carry la Bucureşti. „Deschiderea noului magazin reprezintă o dovadă că Bucureştiul este o piaţă în continuă dezvoltare, care îşi menţine încă un potenţial de creştere remarcabil“, a declarat directorul general al Metro Cash&Carry România, Dusan Wilms. Planuri de expansiune are în acest an şi Lidl (care a preluat, anul trecut, supermarketurile Plus din România şi Bulgaria), dar şi Kaufland, care a anunţat deja investiţii la Deva şi Bistriţa.
6,7 mld. euro este cifra de afaceri cumulată a primelor 15 reţele de retail general din România în 2009. Valoarea e egală cu PIB-ul anual al Macedoniei