La scurt timp, cei doi baieti de aur si-au dat demisia de la Gucci, dupa luni de negocieri dure cu grupul francez Pinault-Printemps-Redoute (PPR), actionarul principal. In aprilie 2004, De Sole (director executiv) si Ford (director de creatie) vor parasi posturile companiei care a debutat ca un mic atelier de marochinarie si a ajuns numarul trei in industria mondiala de lux. In ciuda numeroaselor discutii, cei doi barbati care au repus pe picioare Gucci si grupul PPR nu au reusit sa se inteleaga, marul discordiei fiind dorinta PPR de a controla mai strans compania italiana. La randul lor, oficialii PPR sustin ca salariile pe care le pretindeau cei doi erau exagerate si il acuza pe Tom Ford de esecul relansarii marcii Yves Saint Laurent (YSL). Asa ca pierderile aduse de aceasta marca – evaluate la 40 de milioane de euro in primul semestru din 2003 – au contrabalansat puternic o cifra de afaceri de 1,15 miliarde euro in aceeasi perioada. Mai ales ca, nu-i asa?, este vina lui Ford si a lui De Sole ca au cumparat in 1999 marca Yves Saint Laurent, contra sumei de un miliard de euro. A fost o afacere buna, daca ne gandim ca YSL a acordat 167 de licente in lume, pierzand controlul asupra numelui sau?Insa pretentiile salariale ale celor doi au fost incurajate de faptul ca pretul actiunilor cotate la bursa a depasit pragul de 85,5 dolari pe bucata. Acesta este pretul la care, pana in martie 2004, PPR s-a obligat sa cumpere toate actiunile Gucci, adica un pachet de aproximativ 30%. Daca investitorii stiu ca oricum isi vor vinde actiunile la un pret fix, de ce le-ar vinde mai ieftin, chiar daca situatia financiara a companiei este proasta? In cazul in care PPR va plati pretul garantat, este obligat sa scoata din buzunar 2,5 miliarde de euro. Francois Pinault a ales aceasta varianta pentru a fi sigur ca poate controla Gucci, dar iata ca acum roata s-a intors impotriva lui. Compania Gucci detine si marcile Boucheron, Bottega Veneta, Balenciaga, precum si pachete majoritare la casele de creatie Stella McCartney si Alexander McQueen, doi talentati designeri britanici. Plecarea celor doi este cu atat mai dramatica in contextul in care Gucci tocmai isi revenise dupa mai multe luni in care vanzarile au fost afectate de razboiul din Golf si de SARS. Astfel, in intervalul august -octombrie, vanzarile in America au crescut cu 20%, in timp ce in Hong Kong si China procentajul a fost de 16%. Chiar si vanzarile Yves Saint Laurent s-au majorat cu 30% in aceeasi perioada. Aceasta in conditiile in care Louis Vuitton Moet Hennesy (LVMH), cel mai mare grup din industria de bunuri de lux, a anuntat vanzari in crestere cu 6%. Christian Dior, marca detinuta de Bernard Arnault, a raportat vanzari in crestere. Problema ambelor grupuri este ca o singura marca le sustine pe toate celelalte. Astfel, LVMH este sustinut de Louis Vuitton, celebra prin produsele din piele, iar Gucci, de compania cu acelasi nume. Ambele isi vor pierde curand stralucirea daca nu vor reusi sa reduca pierderile marcilor secundare. LVMH detine peste 50 de marci si a inceput deja sa le vanda pe cele secundare, in ideea de a le relansa pe cele deja cunoscute. Este si cazul casei Fendi, din Roma, unde LVMH detine 80% din actiuni. Fendi a pierdut anul trecut 18,8 milioane dolari, asa ca un fost director de la Dior, Michael Burke, a fost transferat urgent la Roma, cu scopul de a pune pe picioare marca. La fel, ultimele companii intrate in portofoliul Gucci in 2000, respectiv 2001, Alexander McQueen si Stella McCartney, continua sa piarda bani. In aceeasi situatie se gaseste si Boucheron, casa de bijuterii. Analistii financiari nu sunt atat de optimisti. Ei cred ca industria modei mai are de asteptat pana isi va recapata stralucirea de altadata.
Cronica unui conflict previzibil
Martie 1999 – PPR, grup francez de retail condus de Francois Pinault, a cumparat 40% din actiunile Gucci. sefii companiei, Tom Ford si Domenico de Sole, au respins ofensiva LMVH, un alt grup francez, condus de Bernard Arnault, care detinea 34% din Gucci.
Mai 1999 – printr-o sentinta judecatoreasca, PPR devine actionarul majoritar al Gucci, iar intre Arnault si Pinault incepe o lunga batalie juridica.
Septembrie 2001 – se ajunge la un acord. LMVH consimte sa vanda pachetul de actiuni, iar PPR se angajeaza ca in martie 2004, printr-o oferta publica de cumparare de actiuni, sa achizitioneze tot pachetul Gucci, la pretul de 85,5 USD pe actiune.
2002 – apar tensiuni intre Domenico de Sole si PPR, ca urmare a degradarii situatiei financiare a grupului, care cumparase in 1999 marca Yves Saint Laurent. Angajamentul PPR, de a cumpara toate actiunile in 2004, rezolva problemele financiare. PPR renunta un timp la reteaua de distributie, pentru a se concentra asupra industriei bunurilor de lux.
Februarie 2003 – De Sole declara ca va ramane la Gucci pana in 2004, cand ii expira contractul, cu conditia sa-si pastreze libertatea de decizie.
Iulie 2003 – Gucci anunta pierderi record – 24 milioane euro.
Noiembrie 2003 – Ford si De Sole anunta ca parasesc Gucci.