Doar trei dintre primii zece importatori au înregistrat profituri în creştere faţă de anul anterior, în timp ce doi au raportat pierderi însemnate. Perspectivele pentru 2009 sunt sumbre.

Scăderea vânzărilor de autovehicule de la sfârşitul anului trecut îşi arată efectele şi în rezultatele financiare raportate de cei mai puternici importatori către Ministerul Finanţelor. Conform datelor publicate de această instituţie, primele zece companii au realizat, anul trecut, o cifră totală de afaceri de 10,72 miliarde de lei, în creştere cu exact un miliard lei faţă de anul 2007. Cu toate acestea, în privinţa profiturilor situaţia este mult diferită. Doar importatorii Ford, Renault-Nissan şi Kia au avut în 2008 profituri nete mai mari decât în anul anterior, astfel încât, pe ansamblu, acest indicator este de numai 400 milioane de lei, cu peste 100 de milioane lei mai mic decât în 2007.

Porsche România, lider detaşat

Atât în privinţa numărului de unităţi comercializate, cât şi a cifrei de afaceri şi a profitului, cel mai puternic importator auto rămâne Porsche România, reprezentantul mărcilor Audi, Bentley, Porsche, Seat, Skoda şi Volkswagen. În 2007, această companie reuşea să depăşească plafonul de un miliard de euro (3,34 miliarde de lei) cifră de afaceri. Anul trecut, acelaşi indicator s-a majorat până la 3,65 de miliarde de lei, însă profitul a scăzut de la 306,62 milioane lei la 263,93 milioane de lei. În ciuda scăderii profitului cu 42 de milioane de lei, Porsche România rămâne, de departe, cel mai puternic importator autohton. Pe locul secund, după cifra de afaceri, se află Mercedes-Benz România, cu 1,45 miliarde de lei, urmat de Renault-Nissan România, cu 1,19 miliarde de lei.

În clasamentul profiturilor, însă, Porsche România este urmat de Romcar, importatorul Ford, cu 48,6 milioane de lei, şi de Trust Motors, importatorul Peugeot, cu 48,10 milioane de lei. Singurele companii din top 10 care au raportat pierderi la sfârşitul anului trecut au fost Mercedes-Benz România (-34,30 milioane lei) şi Toyota România (-7,81 milioane de lei).

Explicaţiile declinului

173-35817-16_carmoney_34.jpgMajoritatea importatorilor pun scăderile profitului mai mult pe seama investiţiilor majore derulate anul trecut decât pe scăderea pieţei. În încercarea de a ţine pasul cu vânzările aflate într-o creştere explozivă până în toamna anului trecut, companiile au investit sume importante în dezvoltarea reţelelor de dealeri şi în deschiderea de unităţi service. Numai că, în contextul crizei care şi-a făcut simţită prezenţa pe piaţa auto românească la sfârşitul anului trecut, multe dintre aceste investiţii s-au dovedit neinspirate, lăsând mulţi importatori fără fondurile necesare susţinerii vânzărilor. Nevoia de cash flow este una dintre explicaţiile pentru reducerile substanţiale de preţuri din prima parte anului 2009.

Perspective sumbre

„Puţini sunt cei care vor putea raporta un rezultat financiar pozitiv la sfârşitul acestui an“, a declarat, pentru Capital, Stelian Damov, preşedintele Asociaţiei Presei Auto din România (APAR). Acesta consideră că în 2009 vor înregistra profituri, ce-i drept minime, numai importatorii care au reuşit să comercializeze maşini în afara ţării, precum şi cei care îşi vor sacrifica dealerii. În majoritatea cazurilor însă, cifrele de afaceri vor scădea drastic, iar pierderile vor fi la ordinea zilei.

«Cine va raporta o balanţă zero la sfârşitul acestui an se poate considera fericit.»
Stelian Damov, preşedinte APAR

Şi Dacia a înregistrat un recul al profitului

Singurul constructor autohton de autovehicule, compania Automobile Dacia, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 7,6 miliarde de lei, în creştere de la 6,9 miliarde în 2007. Profitul raportat pentru 2008 a fost de 213 milioane lei, la jumătate faţă de cel din anul anterior (444 milioane lei). Conform oficialilor Dacia, erodarea valorii profitului faţă de anul 2007 se explică prin impactul negativ al conflictului de muncă din martie – aprilie 2008 (care a costat compania 13 milioane euro), creşterea preţului materiilor prime începând din trimestrul al doilea al anului, dar şi prin căderea brutală a vânzărilor Dacia în ultimul trimestru, sub efectul cumulat al crizei financiare internaţionale şi al intrării masive în România a vehiculelor de ocazie. 2008 este al patrulea an consecutiv în care Dacia a reuşit să obţină profit, după ce între momentul achiziţionării de către Renault şi primul an profitabil, 2005, pierderile acumulate se ridicaseră la 363 de milioane de euro. Practic, la finalul lui 2008, constructorului auto îi mai erau necesare circa 13 milioane de euro pentru a putea compensa pierderile iniţiale.

173-35818-capital_16.jpg