Primii zece turoperatori au realizat, în 2010, o cifră de afaceri cumulată de aproape un sfert de miliard de euro, în creștere cu ­circa 20% față de anul 2009, potrivit datelor financiare centralizate de Capital .
Happy Tour, liderul pieței, a reușit să-și consolideze poziția, în contextul în care fondul de investiții GED (cel care deține turoperatorul) a achiziționat agen­ția de turism Travel House și site-ul de rezervări online paravion.ro, cele trei branduri unindu-se sub umbrela Happy Tour Group. Luată singură, Happy Tour a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 28 de milioane de euro, în vreme ce grupul a raportat venituri de aproximativ 43 de milioane de euro. „Din totalul cifrei de afaceri, mai mult de șapte milioane de euro a reprezentat segmentul de leisure“, a declarat Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour Group.
După ce a marcat o creștere a busines­sului în 2009, anul trecut Perfect Tour a înregistrat o cifră de afaceri de 22 de milioane de euro, cu două milioane de euro mai mult ca în anul anterior. „Acest lucru s-a datorat diversificării serviciilor (printre care lansarea serviciilor departamentului VIP Travel-n.red), câștigării de noi clienți, dar și deschiderii noilor filiale în străinătate“, spune Sorin Văduvoiu, CEO al agenției. O ușoară creștere față de 2009 (de 2,04%) a raportat şi Eximtur, agenţie care a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 115,6 milioane de lei (27,48 milioane de euro) și un profit de circa 354.000 de lei (peste 85.000 de euro).
Clienții corporate, asul din mânecă
La unison, șefii agenților de turism din top 10 declară că se simte o redresare a pieței, datorată creșterii segmentului de evenimente corporate, acest lucru traducându-se prin intensificarea călătoriilor și a teambuildingurilor. Această evoluție s-a simțit în veniturile unor turoperatori precum New Concept Travel American Express, care a rulat anul trecut afaceri de peste 100 de milioane de lei (aproximativ 24 de milioane de euro), Sunmedair Travel & Tourism Services (Go Travel), care a finalizat anul cu o cifră de afaceri de 11,8 milioane de euro, respectiv J’info Tours, care a raportat venituri de 16,2-16,5 milioane de euro. „Pentru 2011, nu mă aștept la o creștere semnificativă a segmentului de leisure, însă sectorul corporate va fi cu plus față de 2010. Ne așteptăm la o creștere a volumului cu alte câteva procente“, spune Aurel Pavel, președinte al turoperatorului J’info Tours. Acesta estimează, de asemenea, că numărul biletelor de avion vândute în 2011 va fi mai mare cu 15%-20% față de anul anterior, datorită revenirii pieței biletelor de avion la nivelul din 2008.
Își revine și piața de evenimente
O creștere de câteva procente, între 11% și 14%, așteaptă și reprezentanţii agențiilor Accent Travel & Event, res­pectiv Danco Pro Communication. „Esti­măm un plus de 20%-30% pentru 2011, datorită revenirii pieței de evenimente și corporate“, spune Daniel Rodea, managerul turoperatorului Danco.
Sub 10% este creșterea estimată de grupul de companii Eurolines, care include Touring Europa Bus România, Nova Travel și Rombus Transport (companie de transport terestru de persoane). În 2010, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 140,4 milioane de lei (33,3 milioane de euro), iar pentru 2011 estimează un rulaj de 150,3 milioane de lei (35,4 milioane de euro).
9,5 mil. euro este cifra de afaceri a Prestige Tours, achiziționată anul acesta de către GED și inclusă sub umbrela Happy Tour Group