Din cele 200 de milioane de euro strânse de AMC II, jumătate sunt disponibile pentru companiile autohtone. Dezvoltarea şi sofisticarea pieţei româneşti de fuziuni şi achiziţii a adus la Bucureşti primul fond de investiţii de tip mezzanine dedicat Europei Centrale şi de Est. Care sunt ţintele acestuia? Scenariu tipic pentru multe dintre companiile româneşti care au atins un anumit volum al afacerii care necesită o creştere organică sau prin achiziţii. Antreprenorul sau m
Din cele 200 de milioane de euro strânse de AMC II, jumătate sunt disponibile pentru companiile autohtone. Dezvoltarea şi sofisticarea pieţei româneşti de fuziuni şi achiziţii a adus la Bucureşti primul fond de investiţii de tip mezzanine dedicat Europei Centrale şi de Est. Care sunt ţintele acestuia?
Scenariu tipic pentru multe dintre companiile româneşti care au atins un anumit volum al afacerii care necesită o creştere organică sau prin achiziţii. Antreprenorul sau managerul şi-ar dori să extindă afacerea sau să achiziţioneze o companie rivală şi are nevoie de resurse financiaare pentru aceasta. Numai că acţionarii sau chiar antreprenorul nu prea îşi doresc un partener – de exemplu, un fond de investiţii – care să îi asigure sursa de bani în schimbul cedării unui pachet semnificativ sau chiar a controlului afacerii. A doua variantă pentru finanţare ar fi împrumutul, dar banii băncilor au început să fie din ce în ce mai „scumpi“, iar condiţiile destul de draconice, de la garantarea împrumutului şi până la perioadele stricte de rambursare a ratelor, lasă un spaţiu de manevră destul de restrâns companiei respective. Ce-i de făcut?
Pe pieţele din jur, unde companiile şi-au manifestat necesitatea extinderii afacerilor ajunse într-un punct critic ceva mai devreme şi au încercat să evite cedarea acestora către fonduri de private equity, cererea unor nevoi de finanţare mai puţin restrictive s-a întâlnit cu oferta fondurilor de investiţii de tip mezzanine.
Între un împrumut bancar şi participarea private equity
Primii care au avertizat că finanţarea din partea băncilor va deveni mai scumpă, pe de o parte, iar fondurile mari de investiţii vor face pasul şi către România au fost avocaţii de business. „În următorii cinci ani, vom avea 30 sau 40 de tranzacţii pe an. Va fi un asalt pe toate companiile, de la unelte de grădinărit până la oţel sau industrie grea“, spunea Florian Niţu, managing partner la casa de avocatură Popovici Niţu şi Asociaţii într-un interviu în Capital. În acest context, mare parte din fondurile de investiţii aflate acum pe piaţă vor căuta chiar ele finanţare pentru a face faţă competiţiei, eventual din partea unor „fonduri de fonduri“, cum sunt cele de tip mezzanine.
Practic, un fond de investiţii de tip mezzanine e o combinaţie între un împrumut – care în acest caz e unul subordonat, pe termen lung, rambursabil în totalitate la scadenţă şi cu o dobândă cu câteva procente peste cea a băncilor – şi participarea unui fond de investiţii, asigurându-şi garantarea împrumutului cu o participare minoritară, de regulă 8 – 10% pe care o valorifică la ieşirea din afacere. AMC a făcut până în prezent 12 investiţii din primul său fond şi trei exituri, la Bulgarian Telecom Company, îmbuteliatorul de apă minerală Devin şi compania de consumer finance Jet Finance, ambele tot din Bulgaria, şi un exit parţial la producătorul de autobuze polonez Solaris. „În general, ne adresăm investiţiilor mai mari, cum sunt cele de tip leverage buy-out, dar suntem dispuşi şi să transformăm în lideri regionali companii mai mici, ocolite de bănci pentru împrumuturi mari“, spune Chris Buckle, managing director al Mezzanine. „E foarte posibil să investim 100 de milioane de euro în România în următorii ani, în general între şapte şi opt şi 20 de milioane în companii cu cifră de afaceri de peste 25 de milioane de euro, din producţie, servicii, sectorul medical, media şi IT. Nu investim niciodată în tehnologii noi, start-up-uri sau imobiliare“, completează Hoerhager.
Până în prezent, Mezzanine Management a analizat circa 50 de proiecte pentru posibile investiţii în regiune prin AMC II.
«E posibil să investim 100 de milioane de euro în România, în general între 7-8 şi 20 de milioane în companii de peste 25 de milioane de euro»
Franz Hoerhager, director executiv Mezzanine Management