Anunţul nu a fost făcut nici de Ponta, nici de Fenechiu şi nici măcar de Dan Şova, ministrul delegat, în a cărui sarcină este dezvoltarea marilor proiecte de autostradă. Surpriza a venit de la preşedintele PNL, Crin Antonescu, care s-a întâlnit cu astăzi cu liderii locali.

“Sunt convins că împreună cu preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi vom realiza mare parte, dacă nu toate proiectele pe care aceşti oameni le au pentru Iaşi. Vor prinde contur şi se vor realiza proiectele în ceea ce priveşte aeroportul, autostrada Iaşi – Târgu Mureş, pentru care premierul Victor Ponta l-a mandat pe ministrul Relu Fenechiu, chiar dacă autostrăzile sunt în resortul altui ministru”, a declarat Crin Antonescu, citat de Agerpres.

UPDATE:
Noua abordare a Cabinetului Ponta în domeniul autostrăzilor a fost sesizată şi de fostul ministru al Transporturilor Alexandru Nazare, care, într-o postare pe Facebook, precizează că prin trecerea acestui proiect în atribuţiile ministrului Fenechiu se nasc unele întrebări:
– autostrada care ar traversa Carpaţii şi care ar costa miliarde de euro nu este un MARE PROIECT?
– atribuţiile miniştrilor se stabilesc în functie de capriciile fiecăruia?
– sau poate avem de-a face cu un război rece între PSD şi PNL legat de cine controlează mai multe resurse?

Autostrada Iaşi- Tg Mureş este împărţită în trei mari secţiuni: Târgu Mureş-Ditrău (92 km), Ditrău-Târgu Neamţ (119 km) şi Târgu Neamţ-Iaşi (78 km). Finanţarea va fi făcută de la bugetul de stat şi din alte surse, potrivit proiectului. 

Aşadar, lungimea totală a autostrăzii este de 289 km, iat costul total este de 39,8 miliarde de lei (cu TVA), adică 8,9 miliarde de euro, la un curs de 4,46 lei/euro, valabil la data la care au fost întocmite studiile. Rezulta un cost de peste 30 de milioane de euro pe kilometru, mai mare decât la Autostrada TRANSILVANIA, prin contractul atribuit companiei americane BECHTEL, în urmă cu 10 ani.

Costul este mult mai ridicat decât estimările iniţiale, publicate de multă vreme pe site-ul Companiei de Autostrăzi. Acolo, costul estimat pentru 310 km de autostradă (este inclus şi Tronsonul Iaşi-Ungheni, la graniţa cu Republica Moldova) era de doar 6,1 miliarde de euro.