Compania energetică spaniolă Cepsa și portul olandez Rotterdam au semnat un memorandum de înțelegere pentru a stabili primul coridor de hidrogen verde între sudul și nordul Europei.
Primul coridor de hidrogen verde între sudul și nordul Europei. Tocmai au semnat un memorandum
Astfel, compania energetică spaniolă Cepsa și portul olandez Rotterdam au asigurat un lanț de aprovizionare cu hidrogen verde între două dintre principalele porturi europene, Rotterdam și Algeciras.
Se preconizează că acest culoar comercial va fi operațional până în 2027, potrivit informațiilor transmise de offshore-energy.biz
Rotterdam este cel mai important port energetic din Europa
Conform sursei menționate, Cepsa intenționează să exporte hidrogenul produs în parcul său energetic San Roque, în apropiere de Golful Algeciras, prin intermediul unor purtători de hidrogen precum amoniacul sau metanolul, în portul Rotterdam.
Rotterdam este cel mai important port energetic din Europa, gestionând 13% din cererea europeană de energie, în timp ce portul Algeciras este primul din Spania, al patrulea din Europa și o importantă rută comercială între Europa și Asia.
Cu sprijinul guvernului olandez și ca parte a planurilor de tranziție energetică ale Rotterdamului, autoritatea portuară și numeroase companii private active în zona portuară dezvoltă infrastructura și instalațiile necesare pentru importul de hidrogen verde și distribuția acestuia în nord-vestul Europei, conectând marile centre industriale din Țările de Jos, Belgia și Germania prin intermediul conductelor de hidrogen.
Cooperarea face parte din ambiția Rotterdamului de a aproviziona Europa de Nord-Vest cu 4,6 milioane de tone de hidrogen verde până în 2030.
Cepsa intenționează să dezvolte un lanț de aprovizionare similar din parcul său energetic La Rabida din Huelva
Această furnizare de combustibili verzi va contribui la decarbonizarea industriei și a transportului maritim în Golful Algeciras și la Rotterdam și va sprijini strategia RePower EU a Uniunii Europene, care urmărește să garanteze independența și securitatea energetică a Europei și să stimuleze producția de energie curată.
De asemenea, Cepsa intenționează să dezvolte un lanț de aprovizionare similar din parcul său energetic La Rabida din Huelva.
„Oportunitatea de a construi primul coridor de hidrogen verde în Algeciras, principalul port energetic din Spania, demonstrează rolul unic pe care Spania, și în special Andaluzia, îl va juca în tranziția energetică din Europa. Spania se află într-o poziție ideală pentru a deveni un lider mondial în producția și exportul de hidrogen verde, având în vedere locația sa strategică, generarea abundentă de energii regenerabile, precum și infrastructurile sale energetice solide și porturile sale cheie, precum Algeciras și Huelva. Cepsa, principala companie energetică din Andaluzia, intenționează să joace un rol de lider în realizarea acestei viziuni.
Acest acord este un exemplu al colaborărilor importante necesare pentru a realiza tranziția energetică în Europa și pentru a asigura o aprovizionare sigură și independentă cu energie. Cepsa va continua să exploreze alte parteneriate prin care putem accelera Positive Motion și implementarea hidrogenului verde și a biocombustibililor pe întreg continentul”, a comentat Maarten Wetselaar, CEO al Cepsa.
În cadrul strategiei Positive Motion, Cepsa aspiră să devină lider în producția de hidrogen verde în Spania și Portugalia până în 2030, cu o capacitate de producție de 2GW, jumătate din obiectivul actual stabilit de guvernul spaniol. Pentru a genera energia regenerabilă necesară pentru producția sa, Cepsa va dezvolta un portofoliu de 7 GW de proiecte regenerabile, eoliene și solare, alături de colaborarea mână în mână cu alți producători de energie regenerabilă din Andaluzia pentru a promova integrarea acestor noi centrale în sistemul electric.
Cea mai competitivă energie electrică din surse regenerabile din Europa
Parcurile energetice ale Cepsa din Andaluzia au acces la cea mai competitivă energie electrică din surse regenerabile din Europa, alături de o infrastructură industrială bine dezvoltată și acces direct la mare, prezentând condiții optime pentru dezvoltarea unor proiecte competitive de hidrogen verde la scară largă. Acest lucru constituie baza unei oportunități semnificative de export de energie, poziționând în același timp porturile spaniole în fruntea furnizării de combustibili verzi pentru sectorul maritim, scrie sursa menționată.
„Europa de Nord-Vest utilizează mult mai multă energie decât poate produce în mod sustenabil. Prin urmare, creăm mai multe rute comerciale pentru hidrogenul verde, împreună cu țările exportatoare și cu întreprinderi private din întreaga lume. Ne așteptăm ca, în 2050, aproximativ 20 milioane tone de hidrogen să treacă prin port, din care doar 2 milioane tone vor fi produse la nivel local.
Crearea acestui culoar comercial între Algeciras și Rotterdam reprezintă o contribuție substanțială la ambiția Europei de a reduce emisiile de CO2, precum și de a crește independența energetică a Europei și de a stimula economiile noastre”, a declarat Allard Castelein, CEO al Autorității Portuare din Rotterdam.