ajutorul carora cifra de afaceri a Continental a crescut cu aproape 20% in fiecare an. Nu va asteptati la conditii de lux la hotelul Ibis din Capitala, situat intr-o zona destul de ciudata, langa Gara de Nord. Nu exista "room service", iar despre sala de fitness nici nu poate fi vorba. In schimb, exista sase sali de conferinte, foarte des solicitate. Dar camerele sunt foarte confortabile, iar holul este amenajat cu gust. si mai atractive sunt insa tarifele: 65 de euro in week-end si 75 de euro i
ajutorul carora cifra de afaceri a Continental a crescut cu aproape 20% in fiecare an. Nu va asteptati la conditii de lux la hotelul Ibis din Capitala, situat intr-o zona destul de ciudata, langa Gara de Nord. Nu exista „room service”, iar despre sala de fitness nici nu poate fi vorba. In schimb, exista sase sali de conferinte, foarte des solicitate. Dar camerele sunt foarte confortabile, iar holul este amenajat cu gust. si mai atractive sunt insa tarifele: 65 de euro in week-end si 75 de euro in restul saptamanii, in comparatie cu media de 100 de euro practicata de celelalte hoteluri de acelasi nivel. Micul dejun nu este inclus, dar pentru noua euro puteti manca pe saturate in bistroul tipic frantuzesc. „Desi locatia nu este extraordinara, raportul calitate-pret este foarte bun”, spune Mihai B., reprezentant de vanzari din Cluj-Napoca, care sta cateva zile la Ibis cu ocazia unui seminar organizat de firma mama din Bucuresti.
Mai multe procese in cateva orase din tara
Clienti multumiti ca Mihai B. au ajutat lantul Continental, actionarul majoritar al hotelului Ibis, sa-si creasca cifra de afaceri de la an la an, ajungand la 16 milioane de euro pentru 2003. Din cele 12 hoteluri situate in Bucuresti (Continental si Ibis), Arad, Cluj, Oradea, Sibiu (Continental si Bulevard), Suceava, Targu-Mures, Turnu-Severin, Timisu de Sus-Geizer (langa Predeal) si Portile de Fier, cel mai profitabil este Ibis. Deschis in iunie 2001, hotelul va avea
anul acesta o cifra de afaceri de cinci milioane de euro, in conditiile in care gradul de ocupare va fi de 75% in 2003. La aceasta contribuie si faptul ca hotelul este operat de grupul francez Accor, cu care Continental a incheiat un contract de management pe zece ani.
Succesul hotelului este singura explicatie pentru care Continental negociaza acum, evident de pe alta pozitie, un nou contract cu lantul Accor pentru un hotel a carui constructie a inceput deja in centrul Bucurestiului. Acesta va fi tot un Ibis, insa de data aceasta Radu Enache, actionarul majoritar al lantului Continental, negociaza participarea financiara a grupului Accor, contra unui pachet de actiuni. „Exista mai multe variante de parteneriat si o decizie va fi luata la mijlocul lunii octombrie”, spune Radu Enache. Discutiile nu includ doar hotelul din Bucuresti, ci si un hotel in Constanta, potential Ibis. Ambele sunt planificate pentru deschidere in intervalul 2004-2005, necesita investitii totale de 20 milioane euro si au impreuna 330 de camere. In total, portofoliul lantului va cuprinde 14 hoteluri cu aproximativ 1.700 de camere. In viitorul indepartat, turistii vor vedea marca Continental in Timisoara, Brasov si Piatra Neamt, unde Radu Enache a ochit deja hoteluri sau terenuri. Planuri ambitioase pentru un lant in care gradul mediu de ocupare a fost de 55% si care a gazduit anul trecut 150.000 de turisti, mai ales ca 40% din investitiile facute reprezinta credite bancare.
Nu totul merge insa conform planurilor. Hotelul Bulevard din Sibiu, concesionat la sfarsitul lui 2002 pentru 49 de ani de la Mitropolia Ardealului, trebuia renovat si deschis in acest an. „Din pacate, am ajuns sa ne judecam pana la Curtea Suprema de Justitie cu societatea Cibinul SA, care are sediul in hotel si care nu a putut fi evacuata de acolo. Desi nu am putut folosi cladirea, a trebuit sa platim Mitropoliei sumele cuvenite, conform contractului de concesiune”, precizeaza Radu Enache. Alt proces, de data aceasta cu proprietarii hotelului Continental din Timisoara, impiedica intrarea lantului in oras. „Cum nu pot exista doua hoteluri cu acelasi nume in oras, iar noi avem numele inregistrat la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci), le-am solicitat schimbarea numelui. Disputa nu s-a rezolvat pe cale amiabila si s-a ajuns la proces”, spune Enache. Parteneriatul cu grupul Accor va rezolva toate aceste probleme, ducand la o remarcabila intarire a pozitiei Continental pe piata.
Trei intrebari pentru Radu Enache
Capital: Carui segment se adreseaza oferta Continental?
Radu Enache: Clientela este reprezentata mai ales de oameni de afaceri. Din totalul veniturilor, 78% provin din sectorul de cazare, 20% din sectorul de food-beverage, iar 2% din alte activitati.
Capital: Din Continental vor face parte numai hoteluri de business?
Radu Enache: Ne axam in continuare pe segmentul de business, dar am cumparat complexul Geizer (Timisu de Sus, langa Predeal) pentru a simti un pic si zona de agrement.
Capital: Sunt riscante investitiile in aceasta industrie?
Radu Enache: Este foarte greu sa investesti in turism din cauza fiscalitatii ridicate. Doar pentru partea de constructie a unui hotel trebuie sa platim taxa de autorizare, inspectia de stat in constructii, plus o taxa de 0,5% pentru Casa de Asigurari a Constructorilor. In total, inseamna o crestere cu 2,3% a valorii investitiei, ceea ce la 20 de milioane de euro, suma necesara pentru cele doua noi hoteluri din Bucuresti si Constanta, inseamna 400.000 de euro in plus.
Afacerea in cifre
· Cifra de afaceri 2003 – 16 milioane euro, 2002 – 14 milioane de dolari, 2001 – 10,6 milioane dolari, 2000 – 8,9 milioane dolari.
· Camere – 1.300 in prezent (12 hoteluri) 1.700 in 2005 (14 hoteluri)
· Grad mediu de ocupare – 55%
· Nr. turisti cazati anul trecut: 150.000
· Investitii in urmatorii doi ani: 20 milioane euro.
· Valoarea hotelurilor: 70-90 milioane euro