Primul motor cu aprindere cu laser

Viaţa şoferilor din ţările cu temperaturi scăzute şi nu numai va fi mult mai uşoară datorită de invenţiei oamenilor de ştiinţă din Rusia. Cercetătorii de la Universitatea Politehnică din Nijni Novgorod au creat sistemul cu aprindere cu laser pentru motoare.

Acest dispozitiv permite să pornească motorul cu uşurinţă chiar şi la temperaturi de -50 de grade. Pe lângă acest avantaj, faţă de sistemele actuale (MAS – motoare cu aprindere prin scânteie sau MAC – motoare cu aprindere prin compresie), se poate obţine o importantă economie de combustibil, dar şi o ardere mai completă, motorul devenind mai "ecologic".

Sursa citată menţionează că acesta este primul sistem de acest gen din lume. Conform lui Vladimir Homici, şeful Catedrei de Instalaţii Energetice şi Motoare Termice de la Universitatea Politehnică din Nijni Novgorod, aprinderea cu laser favorizează arderea combustibilului la temperaturi mai scăzute, reducându-se emisiile nocive de oxizi de azot, pentru neutralizarea cărora sunt necesare dispozitive complicate şi scumpe. „În prezent, cerinţele ridicate legate de ecologie şi aprinderea cu laser vor permite să se reducă emisiile nocive de oxizi de azot. Astfel, nu vor mai fi necesari neutralizatori complicaţi. Acesta este un mare avantaj. Procesul de ardere are loc în condiţiile unei temperaturi mai scăzute. La astfel de temperaturi nu se formează oxizi de azot”, a explicat Homici.

La noul dispozitiv, combustibilul se aprinde printr-un impuls de lumină concentrată. Potrivit inventatorilor, el poate fi concentrat în centrul camerei, ceea ce asigură arderea completă a combustibilului. Procesul este simplu de controlat şi se desfăşoară mai rapid decât cu o bujie obişnuită. În final, motorul va fi mult mai economic. "Americanii consideră că se poate spori şi puterea motorului cu ajutorul acestei aprinderi. Noi deocamdată suntem precauţi în acest plan. În ce priveşte caracterul ecologic, va fi un început bun, iar în privinţa costului şi capacităţii sunt necesare şi alte cercetări", a adăugat inventatorul.

Deocamdată, în arsenalul inventatorilor se află doar dispozitivul de laborator, care este destul de mare. Pe viitor, dispozitivul va fi mai compact. Primul lot de bujii ceramice cu laser va fi finalizat la sfârşitul anului. Acum, principala sarcină este obţinerea de sponsorizări pentru continuarea activităţii de cercetare. Deocamdată proiectul este la nivel de „iniţiativă”, adică nu este finanţat. Potrivit specialiştilor, tehnologia este unică. Ea poate fi folosită nu doar la automobile, ci şi în alte domenii: pentru modernizarea unor motoare mari, de exemplu, a turbinelor de la centralele termice.

Sursa: Ria Novosti