Primul tren electric cumpărat în ultimii 40 de ani ajunge în România săptămâna viitoare

Primul tren electric achiziționat de România în ultimii 40 de ani a trecut cu succes de testele finale. El urmează să fie livrat în țară. Acest tren electric inter-regional este parte a unui set de 37 de unități realizate de compania Alstom. El și-a încheiat testele statice la fabrica din Katowice, Polonia. Astfel, va fi transportat către România săptămâna viitoare.

Este prima achiziție de acest fel a țării noastre, în ultimii 40 de ani, astfel că poate fi considerată un adevărat eveniment pentru călători.

„Primul tren electric RE-IR, din cadrul contractului semnat de ARF cu Alstom în 2022 pentru achiziţionarea a 37 de trenuri electrice destinate serviciilor de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs, a finalizat testele statice la fabrica din Katowice şi toate unităţile au fost asamblate în trenul pregătit pentru livrarea către România săptămâna viitoare”, a declarat, miercuri, pentru Agerpres, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu.

El a subliniat că în prezent se desfășoară procesul final de colantare exterioară a trenului, în vederea pregătirii finale pentru expedierea lui.

„Trenul ajunge la Bucureşti la începutul lunii decembrie şi va fi verificat în vederea livrării şi, ulterior, autorizării, în vederea punerii în circulaţie cu călători. Pentru verificări, se vor aloca trase (parcursuri) pe reţeaua publică, pentru că trebuie să parcurgă 10.000 de kilometri”, a adăugat Roşeanu.

trenuri electrice
SURSA FOTO: Facebook – Ministrul Transporturilor

În total, România va cumpăra 37 unităţi electrice, în decurs de 15 ani

Costul total al contractului, care vizează procurarea a 37 de unități electrice multiple și serviciile de mentenanță asociate, pe o perioadă de 15 ani, se ridică la 2.421.771.878 de lei, fără TVA. Banii vin din surse europene nerambursabile, cât și din bugetul de stat.

Cele 37 de unități electrice inter-regionale (RE-IR) sunt fabricate de Alstom Ferroviaria SpA la uzina din Katowice, Polonia. Aceste rame electrice vor asigura conexiuni între capitală și principalele centre urbane din țară.

Noile trenuri vor circula pe următoarele rute: Bucureşti Nord – Constanţa, Bucureşti Nord – Braşov – Arad – Timişoara, Bucureşti Nord – Braşov – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov – Deda – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Galaţi, Bucureşti-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroşani – Simeria, Bucureşti Nord – Craiova – Timişoara – Arad, Cluj – Timişoara, Cluj – Suceava – Iaşi.

Capacitate de 350 de locuri și toalete ecologice

Fiecare unitate va fi formată din șase vagoane, având o capacitate de 350 de locuri și o podea complet coborâtă. Astfel, se va facilita accesul și pentru pasagerii cu dizabilități. Pe ambele laturi ale vagoanelor intermediare vor fi amplasate câte două uși de acces. Totodată, pentru vagoanele din capete, se va instala o ușă de acces pentru călători pe fiecare parte a vagonului.

Alte dotări ale trenurilor includ un sistem de informare cu instalaţie de sonorizare. Va exista și o instalație de afișare dinamică. Mai mult, fiecare vagon al ramei electrice inter-regionale (RE-IR) va fi echipat cu spații special destinate depozitării bagajelor de dimensiuni mai mari.

Trenurile vor fi echipate și cu un sistem de numărare a numărului de călători, pe bază de senzori de înaltă precizie. Fiecare unitate va include patru toalete ecologice, distribuite în mod egal. Va exista inclusiv o toaletă special amenajată pentru persoanele cu dizabilități.

Designul final, paleta de culori și detalii de finisare vor fi adaptate complet la specificațiile Autorității Contractante în timpul fazei de proiectare.