Conform art. 36 din proiect, in termen de 60 de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial se infiinteaza Agentia Nationala pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, persoana juridica, subordonata direct Guvernului. O institutie cu aceeasi titulatura si cu atributii similare exista deja: actul ei de nastere este Hotararea Guvernului nr. 975/1998, prin care fostul Consiliul pentru Reforma se dividea in Agentia Romana pentru Dezvoltare, respectiv in Agentia Nationala pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (ANIMM), in temeiul restructurarii Guvernului. Intrebati, expertii parlamentari care au avizat proiectul de lege au precizat ca e vorba de aceeasi agentie. Neconcordanta este justificata prin prisma factorului timp. Proiectul de lege a fost initiat acum un an si jumatate, a trecut de comisii si de Consiliul Legislativ in septembrie-octombrie anul trecut, pentru a fi votat in plen, la interval de peste trei luni. „Guvernul si-a insusit intre timp ideea cuprinsa in propunerea legislativa si, o data cu restructurarea din decembrie, a infiintat Agentia Nationala pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii”, explica Iuliu Vida, presedintele Comisiei economice din Camera Deputatilor. Pentru ca dezbaterile s-au tinut rapid, intr-o singura zi, fara a fi aduse modificari substantiale, deputatii au pierdut din vedere ANIMM existenta. De aici, agentiile gemene.
Un alt duplicat pare a fi Fondul National de Garantare a Creditelor. In proiectul de lege adoptat de deputati se mentioneaza ca acesta se va infiinta, prin hotarare de Guvern, ca societate comerciala, cu un capital de pornire de 50 miliarde lei. Banii urmeaza a fi alocati de la bugetul de stat. O institutie similara abia a fost creata. E drept, nu functioneaza inca, dar exista pe hartie, conform Ordonantei nr. 23/1999. Prin acest act, se aloca 50 miliarde lei din bugetul pe 1998 (cu o derogare de la Ministerul Finantelor de a se folosi banii si in acest an) pentru constituirea mai multor fonduri regionale de garantare a creditelor pentru IMM, dar si a unui Fond national de cogarantare.
Deputatii au mai votat si o serie de facilitati pentru intreprinderile mici si mijlocii, o parte insemnata dintre acestea cuprinse deja in Legea nr. 241/ 1998 privind investitiile directe. Cota-parte din profitul brut reinvestit nu se impoziteaza; impozitul pe profitul obtinut din productia livrata la export scade la jumatate; masinile, instalatiile, echipamentele industriale pentru dezvoltare sunt scutite de taxe vamale, impozitul pe profit se diminueaza cu 20% daca numarul persoanelor angajate creste cu 10%.
Scutirile de impozit sunt repuse in discutie
Dupa multe dispute, facilitatile privind investitiile directe au fost anulate prin articolul 6 din proiectul Legii bugetului de stat. Vor fi ele acceptate doar pentru IMM, la o data ulterioara adoptarii Legii bugetului? Daca vor fi adoptate, va fi nevoie de o rectificare bugetara. Daca nu, intreprinderile mici si mijlocii vor avea de asteptat, la fel ca si ceilalti investitori, pana cand Legea nr. 241/1998 va fi aplicata. „Din punctul de vedere al stimularii activitatii economice, este firesc sa sustinem scutirile sau reducerile de impozit. Totodata exista argumente majore pentru amanarea facilitatilor, argumente pe care trebuie sa le acceptam”, declara Mirel Tariuc, presedintele ANIMM.
Nedumeriri starnesc si alte articole cuprinse in proiectul de lege. Guvernul, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale sunt obligate sa faciliteze intreprinderilor mici si mijlocii accesul la retele de transport si telecomunicatii, asigurarea furnizarii de energie, gaze, apa si alte utilitati publice. Cum anume pot „facilita” organismele amintite conectarea unei intreprinderi la reteaua de gaze, apa, energie termica sau electrica ramane cu adevarat un mister. Rezolvarea problemei tine de operatii tehnice, si nu de „facilitarea accesului”.
Tot in seria „facilitatilor” pe hartie se inscrie prevederea conform careia se interzic orice masuri sau acte care au ca efect discriminarea in defavoarea IMM sau in defavoarea intreprinderilor nou-create, pe criterii de vechime sau de dimensiune. „O sa schimbam oare, in temeiul acestui articol, si normele de prudenta bancara? Obligam banca sa acorde un imprumut fara sa se uite la datele din bilantul contabil, la cat de solida este activitatea firmei, apreciata si in functie de criteriul vechimii?”, se intreaba Jozsef Birtalan, vicepresedinte al ANIMM.
O alta „performanta” a proiectului votat este aceea ca nu face referire la unitatile cooperatiste. „Nu vad de ce trebuie facuta aceasta discriminare intre IMM si unitatile cooperatiste. Si acestea din urma se confrunta cu o serie de dificultati si ar trebui ajutate, mai ales ca foarte multe desfasoara activitati de productie”, apreciaza Iulia Silvia Rus, director executiv la Fundatia pentru Asistenta Intreprinzatorilor din Romania (FAIR).
Centrele de consultanta se vor constitui intr-o retea nationala, prin preocuparea ANIMM. Integrarea in aceasta retea este libera, fara a fi impuse criterii de competenta. Chiar denumirea utilizata pentru a le desemna li se pare bizara practicienilor. „Nu am auzit pana acum de formularea „centre de consultanta si management al informatiilor”, cum apare in proiect. Centrele ofera servicii intreprinzatorilor, cum ar fi realizarea unui plan de afaceri, nu doar le transmit informatii”, a adaugat doamna Silvia Rus.
In ciuda tuturor neconcordantelor, aparitia unui proiect de lege pentru IMM trebuie salutata. Este un semn ca parlamentarii constientizeaza necesitatea de a incuraja sectorul privat. Trebuie insa ca reglementarile sa fie realiste. Promisiunile, cat de frumoase, nu ajuta, daca nu pot fi concretizate fara tergiversari.
Facilitatile pentru IMM votate de deputati
l nu se impoziteaza cota-parte din profitul brut reinvestit
l impozitul pe profitul obtinut din productia livrata la export scade la jumatate
l sunt scutite de taxe vamale importurile de masini, instalatii, echipamente industriale destinate dezvoltarii activitatii
l impozitul pe profit se reduce cu 20%, daca numarul salariatilor creste cu 10%
l intreprinderile mici si mijlocii au prioritate la cumpararea activelor detinute de societatile cu capital majoritar de stat
l se prevede acces prioritar la achizitiile publice, de bunuri materiale, lucrari sau servicii
l se asigura finantarea unor programe de dezvoltare a IMM, aprobate de Guvern si derulate in functie de propunerile ANIMM
l sunt simplificate formalitatile administrative de inregistrare, prin completarea unui singur formular ce va fi depus la Oficiul Registrului Comertului.
Doua Agentii Nationale pentru IMM, aceleasi atributii:
l sunt persoane juridice, in subordonarea Guvernului
l elaboreaza si propun programe privind sprijinirea si dezvoltarea sectorului intreprinderilor mici si mijlocii (IMM)
l urmaresc derularea programelor de asistenta si promovare a IMM realizate la nivel national
l gestioneaza fondurile interne si externe alocate Agentiei Nationale pentru intreprinderi mici si mijlocii (ANIMM)
l coordoneaza si sincronizeaza actiunile intreprinse de catre toate ministerele si orice alte institutii guvernamentale legate de sectorul IMM; la randul lor, acestea sunt obligate sa aduca la cunostinta agentiei initiativele si actiunile in domeniul IMM
l elaboreaza studii si analize pentru evaluarea masurilor in cadrul legal, institutional si macroeconomic
l asigura comunicarea si circulatia informatiilor intre ministere si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, intre acestea si autoritatile administratiei publice locale, precum si intre administratia publica si structurile societatii civile;
l coopereaza cu institutii internationale pentru indrumarea si coordonarea asistentei tehnice si financiare acordate Romaniei pentru dezvoltarea IMM;
l alte atributii care contribuie la asigurarea coordonarii, urmariri si evaluarii politicilor si programelor de sprijinire a infiintarii de noi intreprinderi si de dezvoltare a IMM.r