Popularitatea acestora este demonstrată de mărimea pieței lor, care în prezent a atins pragul de $3,000 miliarde, de 12 ori PIB-ul României, potrivit CoinGecko. Cu toate acestea, piața de criptomonede este mult mai volatilă decât cea clasică, de la bursă.
Corecția din mai 2021 este un exemplu clar în acest sens, când investitorii au suferit pierderi totale de $830 miliarde, precum a demonstrat analiza Economic Times. În ciuda popularității sale, pasionaților de crypto și investitorilor de rând le lipsește educația potrivită în ceea ce privește această nouă industrie. Fiind o piață „liberă pentru toți”, noii intrați se lovesc de multe bariere și piedici.
Iustina Faraon, CEO and co-founder Coreto, enumeră o parte din acestea:
- Investitorii crypto sunt pe cont propriu
Dacă pentru a investi la bursă se poate apela la un broker autorizat, profesionist, care cunoaște bine industria și poate oferi sfaturi și consiliere profesională, în industria crypto investitorii sunt mai mult pe cont propriu.
Deși mulți români au intrat în joc încă din 2017, atunci când termenii de criptomonede, Bitcoin și blockchain au devenit mai vehiculați, și au reușit să câștige sume mari de bani în scurt timp, aceștia nu reprezintă majoritatea.
Cei fără pregătire au investit la recomandarea unor terți și au învățat lecții importante pe proprii bani despre cum să nu procedezi.
- Există foarte puține resurse online
Investitorii mai metodici, care alocă timp pentru a face cercetare online, se lovesc de lipsa resurselor disponibile. În social media s-au dezvoltat diferite grupuri pe Telegram, Discord, Reddit, Twitter, bloguri și forumuri nișate, însă informația nu este centralizată și de multe ori asta produce confuzie. De aici nevoia de a cerceta și sentimentul pieței, evenimente recente și viitoare și orice altceva ce ar putea influența valorile monedelor.
Unde este încrederea investitorilor
Fiecare persoană are informații limitate despre subiect și nu se poate baza pe o platformă de încredere care să-i ofere bazele unei decizii în cunoștință de cauză.
- Au apărut crypto influencerii
Din 2017, influxul de oameni noi în crypto a fost foarte mare, ajungând ca în 2020 aceștia să se poziționeze destul de agresiv, fără să-și merite neapărat statutul de KOL (key opinion leader).
Conținutul pe care ei îl emiteau ca influenceri era răspândit pe foarte multe canale, inclusiv
-
Twitter, care permite o interacțiune rapidă cu cei din comunitate;
-
Telegram/Discord, preferat pentru discuțiile directe;
-
blogul propriu sau un profil pe Medium.com, asupra căruia aveau control total;
-
TradingView, unde se regăsesc analize și idei;
-
grupuri private de monetizare a semnalelor de vânzare/cumpărare pe care le oferă și colaborări de marketing care le măreau expunerea.
În această vâltoare, unii influenceri și-au asumat rolul de experți, au emis predicții greșite, ca mai apoi să-și șteargă urmele din mediul online. Acest comportament este încă prezent din păcate.
- Se cosumă timp și resurse
Pentru a face o investiție profitabilă, este nevoie ca toți utilizatorii să ‘circule’ pe superautostrada informațiilor, mergând toți în același ritm. Întreg procesul poate fi unul foarte dificil, istovitor, frustrant, mai ales dacă persoana implicată are apetență scăzută pentru risc.
Iustina spune: “Până la urmă, diferența dintre tipurile de traderi se vede în bear market, atunci când încrederea este scăzută și prețurile scad, iar cei care chiar stăpânesc tehnica pot să-și mărească portofoliul. Când trendul este în bull run și valoarea crypto crește, banii se înmulțesc mai ușor.
Pe când investitorii instituționali sau traderii experimentați au la îndemână tot felul de instrumente și analiști, investitorul de rând (retail investor) nu are acces cu ușurință la cineva care să-l ghideze și ajute în acest proces de cercetare.
Asta a fost motivația noastră principală pentru a lansa Coreto, o platformă dedicată industriei blockchain care funcționează pe bază de reputație socială. Astfel, influencerii și traderii trebuie să dovedească ce cunoștințe au și să fie mai atenți atunci când fac o analiză sau o recomandare, utilizatorii putând ține evidența unui istoric al performanțelor. Atunci când ei ajung să aibă un scor de reputație bun, pot fi percepuți ca echipa de analiști și research-eri a retail investor-ului.
Coreto contribuie semnificativ în momentele de bull run și este principala sursă de informații în bear market, asigurând un ecosistem crypto mult mai sănătos.”