Documentul a impartit actorii implicati i procesul de privatizare i doua tabere. Criticii, consultanti i privatizare, anticipeaza icetinirea privatizarii, ca efect al noilor conditii impuse de APAPS. Adeptii restrictiilor impuse prin ordinul ministrului Musetescu sunt de parere ca documentul va responsabiliza investitorii.
Pe de o parte, noile conditii surprind aspecte ce vizeaza protectia sociala i itreprinderile ce se privatizeaza, fiind interpretate, astfel, ca un act de bunavointa exprimat fata de sindicate, ca o masura populista cu care APAPS a pornit la drum i procesul privatizarii. Existenta clauzelor sociale i contractele de privatizare nu are caracter de noutate. Ele au existat si pina acum, cu deosebirea ca APAPS impune, cu o data cu emiterea noului ordin, participarea investitorilor la costurile privind despagubirea disponibilizatilor. Altfel spus, concedieri pot avea loc, pina la un nivel negociat itre vinzator si cumparator. Dar la cheltuielile cu platile compensatorii acordate celor concediati va trebui sa participe si investitorul.
Pe de alta parte, apar noi conditii ce vizeaza programele de investitii. Acestea, ca si cele ce tin de protectia sociala, vor spori costurile cumparatorului. Un investitor, cind achizitioneaza pachetul de actiuni detinut de stat, se obliga la efectuarea a doua plati: pe de o parte, plata actiunilor, iar pe de alta parte, alocarea sumelor afe-rente programelor de investitii stipulate i contractele de vinzare-cumparare.
De regula, valoarea actiunilor este inferioara sumei aferente investitiilor. Aceasta trebuie sa faca posibila ori restructurarea productiei i functie de cererea pietei, ori pur si simplu ilocuirea unor tehnologii ivechite, care sa permita cresterea productivitatii muncii.
Investitorii sunt la mina autoritatii de privatizare
O conditie prezenta i ordinul ministrului Musetescu prevede ca, „acolo unde valoarea pachetului de actiuni cumparat nu acopera garantarea itregului volum de investitii, se va iscrie interzicerea oricaror acte de dispozitie (vinzare, ipoteci si privilegii) asupra activelor societatilor pe perioada realizarii investitiei, sub sanctiunea platii de daune la nivelul valorii de piata a acestor active”. Cu alte cuvinte, daca volumul investitiilor este mai mare decit pretul platit pentru actiuni, pentru toata perioada derularii investitiilor proprietarul nu poate contracta credite, ipotecind sau gajind bunuri din patrimoniul societatii. Daca investitorul nu va respecta graficul realizarii investitiilor, APAPS poate trece la executarea silita, care se poate extinde asupra itregii proprietati dobindite, indiferent de procentajul de realizare a investitiilor angajate prin contract. Aceasta prevedere, diferita de cea existenta pina la aparitia ordinului ministrului APAPS, care permitea eliberarea succesiva a actiunilor, pe masura realizarii investitiilor, este considerata de consultanti drept o importanta frina i procesul de privatizare. „Investitorii vor fi mai reticenti i a icheia contractele de vinzare-cumparare sub noile restrictii. Piata se poate schimba, mediul de afaceri, de asemenea. Pot aparea noi conditii care sa blocheze, la un moment dat, programele de investitii, si atunci ei pot pierde totul. in aceasta situatie, este de presupus ca investitorul nu va accepta sa ramina la dispozitia statului romin cu toata averea dobindita, prin plata actiunilor si investitiile realizate”, este de parere Gabriel Zbircea, asociat la casa de avocatura Musat & Asociatii.
Pe de alta parte, isa, conditiile impuse de APAPS vor responsabiliza investitorii. Altfel spus, iainte sa se aseze la masa negocierilor cu reprezentantii APAPS, vor trebui sa aiba i buzunar banii necesari, atit pentru plata actiunilor, cit si pentru finantarea programelor de investitii si asigurarea activitatii curente i societatea achizitionata. Ca vor fi mai multi sau mai putini investitori, viitorul va arata. Un lucru isa se prefigureaza: scaderea pretului actiunilor, atita timp cit conditiile autoritatii de privatizare vor spori costurile noilor proprietari.
Restrictiile impuse de APAPS nu se limiteaza la aspectele prezentate. Ele vizeaza si mentinerea obiectului de activitate i itreprinderea achizitionata, pe o perioada de cel putin cinci ani. Aceasta prevedere este un raspuns la doleantele sindicatelor, o solutie la temerile conform carora investitorii vin i Rominia sa „puna pe butuci” itreprinderi care concureaza afacerile din tara lor de origine. APAPS isi rezerva dreptul de a rezilia contractul de privatizare, i conditiile i care investitorul nu realizeaza o cifra de afaceri de cel putin 70% din obiectul de activitate din momentul privatizarii, pe o perioada de cel putin cinci ani.
Prevederile acestui ordin nu au caracter retroactiv si vizeaza numai societatile aflate i portofoliul APAPS. Ele se vor aplica de la data emiterii documentului si vor viza numai privatizarile care urmeaza sa fie initiate sau cele aflate i derulare: i faza de depunere a ofertelor de catre investitori sau acolo unde negocierile sunt i curs.
in fata temerilor legate de icetinirea procesului de privatizare, Alin Giurgiu, vicepresedintele APAPS, riposteaza, spunind ca „cerintele impuse de APAPS sunt flexibile”. Aceasta iseamna ca toate conditiile prevazute i document sunt negociabile. De ce a fost nevoie, atunci, sa fie emise i aceasta forma? Poate de ochii sindicatelor, cu care ministrul Musetescu tocmai a avut citeva itilniri. Sau poate pentru a lasa la latitudinea APAPS trierea investitorilor, de pe alte pozitii.
146 de administratori unici ramin in picioare
Statutul administratorului unic devenise incert ica din toamna anului trecut, de cind Ordonanta nr. 49/1999 privind administrarea societatilor comerciale cu capital majoritar de stat a fost respinsa de Parlament. in aceste conditii, actualul guvern a luat, recent, decizia ca i locul administratorilor unici, sa se ifiinteze din nou consiliile de administratie, numirea membrilor acestora facindu-se conform Legii nr. 31/1990. Potrivit datelor APAPS, i 1999 au fost icheiate contracte de administratori unici pentru 946 de societati, iar i 2000 pentru 452 de societati cu capital majoritar de stat. insa, dupa cum ne-a informat Alin Giurgiu, vicepresedinte al APAPS, contractele iregistrate la Registrul Comertului ramin valabile. Este vorba despre doar 146 de contracte care se vor derula pina la data expirarii lor. Reamintim ca administratorul unic isi desfasura activitatea pe baza unui contract, icheiat pe o perioada cuprinsa itre unu si patru ani. Totusi, daca unul dintre cei 146 de administratori unici, care ramin i post, nu-si ideplineste angajamentele stabilite i ceea ce priveste performantele societatii pe care o conduce, contractul se poate rezilia.
Legea privatizarii se modifica
Ordonanta de urgenta nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare va suferi noi modificari. Procedurile de privatizare ramin neschimbate. Modificarile vizeaza, pe de o parte, reintroducerea controlului Curtii de Conturi i actul de privatizare, iar pe de alta parte, legifereaza destinatia fondurilor obtinute din privatizare. Aceasta va sta la baza constituirii fondului de restructurare si modernizare a societatilor la care statul este actionar majoritar.