Saptamana trecuta, Guvernul a publicat hotararea privind strategia de privatizare a producatorului de aluminiu Alro Slatina. Strategia ar fi trebuit sa aduca o serie de clarificari absolut necesare. Sa ne reamintim ca privatizarea Alro a starnit anul acesta vii controverse. Privatizarea Alro a fost subiectul unor dispute aprinse intre autoritatile romane, care optau pentru privatizare prin majorare de capital, si reprezentantii Bancii Mondiale si FMI - adeptii vanzarii prin licitatie. Strategia
Saptamana trecuta, Guvernul a publicat hotararea privind strategia de privatizare a producatorului de aluminiu Alro Slatina. Strategia ar fi trebuit sa aduca o serie de clarificari absolut necesare. Sa ne reamintim ca privatizarea Alro a starnit anul acesta vii controverse. Privatizarea Alro a fost subiectul unor dispute aprinse intre autoritatile romane, care optau pentru privatizare prin majorare de capital, si reprezentantii Bancii Mondiale si FMI – adeptii vanzarii prin licitatie. Strategia de privatizare incearca sa impace si capra, si varza. Adica sa faca un amestec de licitatie cu majorare de capital. Practic, intr-o prima etapa, se va scoate la licitatie intregul pachet de actiuni detinut de Autoritatea pentru privatizare. Este vorba despre un pachet de actiuni de 54 la suta din capitalul social. In cazul in care la licitatie nu se va prezenta decat Casa de comert Marco International, se va trece la a doua etapa. A doua etapa ar insemna negocierea vanzarii catre Marco a unui pachet de numai 10 la suta. Acest procent ar fi suficient ca Marco International sa devina majoritar la firma din Slatina, intrucat Casa de comert detine acum, direct sau indirect, 43% din Alro.
Valoarea societatii a coborat in ultimele sase luni
In fine, indiferent de compania care va deveni proprietar la Alro, aceasta va trebui sa faca o majorare de capital de 50 de milioane de dolari. In felul acesta, s-a reusit deschiderea portilor pentru compania franceza Pechiney, dar si pentru alti potentiali investitori. Fapt pozitiv, daca ne gandim ca, in urma cu sase luni, Marco International ar fi putut deveni majoritar la Slatina fara sa intre in concurenta, de pret sau oferta, cu nici un alt competitor. Din pacate, situatia pe pietele de aluminiu s-a complicat in ultimele luni. Pe plan mondial, pretul a cunoscut o scadere. Pe plan national, Alro previzioneaza un an cu rezultate financiare mai modeste. In plus, intreaga industrie romaneasca de aluminiu trece printr-un moment mai delicat. Campania Alor din Oradea, detinuta de Ruskii Aluminii, ar putea fi inchisa. Motivul? Cresterea tarifelor la energia electrica si termica a marit costurile de productie. O alta intreprindere romaneasca, BBG Alum Tulcea, detinuta de grupul Balli, nu va inregistra nici ea rezultate spectaculoase. In aceste conditii, specialistii se intreaba daca nu este momentul unei fuziuni intre combinatele romanesti. Daca la inceputul anului Alro putea fi o afacere de 300 milioane de dolari, astazi cifra este mai mica.
Principalele cifre ale societatii ALRO Slatina
Indicatori pe anul 2000:
· profit net – 1.385 miliarde lei
(aproximativ 63 milioane dolari)
· cifra de afaceri – 7.050 miliarde lei
· venituri – 7.581 miliarde lei
· cheltuieli – 6.013 miliarde lei
· productia totala – 179.000 tone
Indicatori pe anul 2001 (previziune):
· profit brut – 1.035 miliarde lei
(aproximativ 36 milioane dolari)
· cifra de afaceri – 8.926 miliarde lei
· venituri – 9.120 miliarde lei
· cheltuieli – 7.935 miliarde lei
· productia totala – 179.000 tone