Europeana. Acestea sunt concluziile unor studii care confirma ipoteza ca, pana la sfarsitul acestui an, pretul mediu al unui litru de benzina si motorina va depasi valoarea de 1-1,1 euro.In plus, rafinariile romanesti trebuie sa investeasca peste un miliard de euro pentru a se conforma reglementarilor de mediu stabilite de Uniunea Europeana, in caz contrar urmand sa fie inchise. Acest lucru il stiu proprietarii lor, care se pare ca au cerut si obtinut o derogare de patru ani.Prin cele doua rafinarii Arpechim Pitesti si Petrobrazi, Petrom este cel mai important jucator acontand 36% din capacitatea de rafinare a tarii. In 2003, cele doua rafinarii au procesat 6,12 milioane tone de titei (1,35 milioane de tone fiind importate), ceea ce a insemnat 56% din totalul titeiului rafinat in Romania. Standardele de calitate stabilite de Uniunea Europeana presupun indeplinirea a 34 de indicatori, stabiliti pentru sectorul de rafinare petroliera.”Toate rafinariile romanesti au solicitat o perioada de tranzitie in vederea conformarii integrale, RAFO fiind singura careia nu i s-a acordat aceasta facilitate”, spune Marin Anton, consilierul presedintelui Balkan Petroleum, actionarul majoritar de la RAFO Onesti. Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol si proprietarul rafinariei Petromidia, sustine insa ca nu se pune problema unei amanari si ca investitiile in mediu vor fi finalizate in cel mult doi ani.Romania are zece rafinarii cu o capacitate totala de 22,8 milioane de tone. Dupa 1989, cantitatile de titei procesate au scazut incontinuu, pana la 10,1 milioane de tone in 1999. Situatia s-a imbunatatit in 2000, an in care cantitatea de titei procesata a crescut cu 6,15%. Jucatorii din industrie sunt de parere ca anul acesta, pe fondul exploziei vanzarilor de masini si, implicit, la cresterii cererii, rafinariile vor procesa 14 milioane tone de titei.Alexandru Valeriu Binig, director la Romanian American Enterprise Fund, spune intr-un studiu ca privatizarea Petrom a fost perceputa de catre investitorii straini drept semnalul care permite si altor jucatori sa faca profituri rezonabile. „Unii au avut rabdarea sa astepte acest moment, altii nu, si au vandut benzinariile”, spune Binig. Chiar daca primele semne ale schimbarii mentalitatii Petrom au fost date de anuntul privind actualizarea saptamanala a preturilor, analistii sunt de parere ca prezenta si influenta puternica pe care fosta companie nationala o exercita asupra economiei romanesti este atat de mare, incat schimbarea mentalitatii manageriale si eliminarea influentei politice par inca lucruri greu de realizat. Actualul management al Petrom a refuzat sa comenteze aceste lucruri. Specialistii sustin insa ca, prin privatizarea Petrom, statul nu a rezolvat problema liberalizarii reale a pietei producatorilor de carburanti „deoarece datorita costului mic al titeiului romanesc, Petrom are un avantaj concurential net in defavoarea tuturor celorlalti actori de pe piata”. Petrom joaca, deocamdata, cartea mielului bland care lasa concurenta sa faca primii pasi intr-un razboi al preturilor la benzina si motorina. Media cresterii consumului de carburanti pe piata romaneasca va depasi 10% in urmatorii cinci ani, in special la motorina, datorita cresterii ritmului de investitii in proiecte de infrastructura si relansarii agriculturii.