În războiul deja clasic dintre diferitele standarde ale industriei de echipamente electronice, s-a dat o nouă bătălie importantă pe scena Târgului Internaţional de Electronice IFA Berlin.
Avalanşa de gadgeturi prezentate în premieră, de la aparatele foto sau camerele video digitale şi până la ultima generaţie de Walkman sau procesoarele şi efectele pentru instrumente muzicale, nu a fost suficientă pentru a abate atenţia vizitatorilor celui mai mare târg european de electronice de la subiectul anului, HD-TV, televiziunea de înaltă definiţie.
Unii dintre producătorii mondiali de echipamente electronice, grupaţi pe cei peste 160.000 de metri pătraţi ai târgului de la Berlin, au încercat să convingă cu noile generaţii de gadgeturi ecologice, care consumă puţin curent electric şi sunt complet reciclabile. Printre aceştia, Philips, Sharp sau Fujitsu-Siemens. Alţii, precum Sony, încearcă să recâştige poziţiile de lider pe un anumit segment, pierdute cu ani în urmă. Cu noua generaţie de playere Walkman, expusă la IFA, producătorul japonez atacă din nou supremaţia Apple şi, de data aceasta, pare să-şi fi învăţat lecţia. Gadgeturile adoptă acum standarde deschise pentru fişierele audio şi video (WMA, AAC, JPEG, MPEG-4), după ce multă vreme Sony s-a încăpăţânat să-şi promoveze propriul standard de codare ATRAC, care nu se bucură de popularitatea formatelor MP3 sau Windows Media. „Anunţul că playerele Walkman vor suporta de acum tehnologia Windows Media este o veste bună pentru consumatori“, e de părere Jeffry van Ede, vicepreşedinte al Sony Audio Marketing Europe. „Introducerea unui standard deschis va spori li-bertatea utilizatorilor de a-şi alege conţinutul“.
Ca rezultat al acestei schimbări majore de optică la Sony, producătorul va fi nevoit însă să îşi închidă serviciul de download de fişiere Connect, un rival mult mai puţin popular al iTunes de la Apple. Acest lucru se va întâmpla începând cu martie anul viitor, dar reprezentanţii companiei nu au precizat cu ce va fi înlocuit acest serviciu.
Proiectoarele ameninţă vânzările de plasme
Promovarea standardelor deschise nu a reuşit însă să facă victime şi în rândul producătorilor de playere DVD de înaltă rezoluţie. În ringul de la IFA, a continuat bătălia dintre formatul Blue Ray, promovat de Sony, şi HD-DVD, susţinut de Toshiba şi Microsoft.
Totuşi, primul dintre acestea pare să câştige teren în urma deciziei tot mai multor producători de a se alătura grupului Blue Ray. Un bun exemplu în acest sens este piaţa românească, confruntată cu o cvasiabsenţă a playerelor HD-DVD, excepţia notabilă fiind consola de jocuri Xbox 360 de la Microsoft.
Pe de altă parte, producătorul de platforme grafice NVIDIA urmăreşte să convingă consumatorii că cel mai convenabil player HD-TV rămâne PC-ul. „Cu 1.000 de dolari, poţi construi un computer care să aibă o placă grafică cu tehnologia Pure Video HD şi ai atât un PC performant, cât şi un player de înaltă rezoluţie“, spune Patrick Baulieu, product marketing manager. Odată cu lansarea, în această toamnă, a noii generaţii de jocuri pe computer dedicate noii tehnologii grafice DirectX 10 de la Microsoft, producătorul de platforme şi plăci video urmăreşte să ia un avans decisiv în eterna bătălie cu rivalul AMD, care a achiziţionat celălalt mare producător mondial de astfel de platforme, ATI.
Chiar dacă, în prezent, sunt percepute ca nişte produse care se adresează direct segmentului business şi celui educaţional, proiectoarele încep să devină o ameninţare la adresa vânzărilor de televizoare LCD şi cu plasmă. E drept, o ameninţare mai mult virtuală deocamdată. „Noi vedem proiectoarele ca pe o soluţie complementară TV-ului cu ecran plat, însă ne aşteptăm ca, în trei până la cinci ani, să crească foarte mult cererea de proiectoare pentru acasă“, spune pentru Capital Norio Niwa, vicepreşedinte al Epson, lider mondial în producţia de proiectoare, care a prezentat la IFA gama sa de produse home-entertainment. „Eu cred că cele două produse vor coexista în spaţiul casnic“.
Cu toate că mulţi analişti au prezis moartea televizoarelor cu plasmă sub presiunea exercitată de dezvoltarea tehnologiei cu cristale lichide (LCD), producătorii mizează în continuare pe această tehnologie. Potrivit companiei de analiză iSuppli, anul acesta se vor vinde pe plan mondial de şapte ori mai multe televizoare LCD decât plasme. Panasonic, cel mai mare vânzător de TV-uri cu plasmă pe plan mondial, a anunţat că urmăreşte să reducă consumul de curent al produselor sale din această gamă cu 20% pe an. De asemenea, reprezentanţii companiei spun că plasmele vor continua să se vândă bine deoarece există o cerere în creştere pentru ecrane din ce în ce mai mari, iar tehnologia cu plasmă permite dezvoltarea unor asemenea display-uri. Desigur, întrebarea la care industria nu are încă un răspuns este dacă, pe viitor, atunci când vom dori un ecran de dimensiuni uriaşe, nu vom alege mai degrabă un proiector decât o plasmă.
IFA în cifre
1.212 Este numărul expozanţilor la IFA, dintre care anul acesta 733 au fost străini, reprezentând 32 de ţări