Trei televiziuni s-au remarcat in sondajele de audienta ce acopera prima jumatate a acestui an: Antena 1, Acasa TV si Realitatea TV. Postul Antena 1 a inceput prost anul 2005, mai cu seama in prime time (orele 19-23): in ianuarie, cota sa de piata in mediul urban era mai mica cu aproape cinci puncte procentuale fata de Pro TV. Ianuarie este o luna de hibernare pentru televiziuni, dar diferenta inregistrata atunci il aseza pe Pro TV in postura de lider autoritar al pietei in mediu
Trei televiziuni s-au remarcat in sondajele de audienta ce acopera prima jumatate a acestui an: Antena 1, Acasa TV si Realitatea TV. Postul Antena 1 a inceput prost anul 2005, mai cu seama in prime time (orele 19-23): in ianuarie, cota sa de piata in mediul urban era mai mica cu aproape cinci puncte procentuale fata de Pro TV.
Ianuarie este o luna de hibernare pentru televiziuni, dar diferenta inregistrata atunci il aseza pe Pro TV in postura de lider autoritar al pietei in mediul urban, atat in prime time, cat si pe durata unei zile: 18,2% pentru Pro TV, 13,6% pentru Antena 1. Din acea luna “moarta”, Antena 1 a pornit o cursa de urmarire a rivalului in prime time.
Pe masura ce grila de primavara intra in turatie cu piesele grele “Din dragoste”, “Genialii”, “Divertis”, “Ciao Darwin”, cota de vizionare a Antenei 1 recupera terenul pierdut, luna dupa luna, ajungand in aprilie (in plin sezon) sa atinga cota Pro TV-ului, iar in iunie (adica pe linia de sosire a sezonului) s-o depaseasca: 18,1% cota de piata pentru Antena 1, 16,9% pentru Pro TV. Este de remarcat ca in intervalul martie – iunie, cota de piata a Antenei a stationat la 18 procente, in timp ce cota Pro TV s-a erodat. Pierderea din iunie este cauzata de faptul ca productiile consacrate ale Pro TV au intrat in vacanta mai devreme decat ale competitiei, iar UEFA Champions League, un program premium aducator de audienta, s-a incheiat luna precedenta.
Totusi, Pro TV se poate consola cu cele mai mari cote de piata lunare in mediul urban, pe durata unei zile. In iunie, cota sa de piata era de 16,5%, in timp ce Antena 1 avea 14,3%.
Telenovela “Numai iubirea” a jucat rolul de locomotiva a audientei pentru Acasa TV. Locomotiva a tras atat de tare garnitura de telenovele din grila, incat cota de piata in prime time a postului Acasa TV a ajuns in luna iunie la 13,1%. Daca amintim ca in aceeasi luna TVR1 a inregistrat o cota de piata de 12,4% in prime time, se poate spune ca, la sfarsitul sezonului, Acasa TV este cea de-a treia televiziune de pe piata. Dar nu numai in prime time TVR1 a suferit umilinta din partea Acasa TV. In aceeasi luna, cota de vizionare pe durata unei zile la Acasa TV a fost de 10,5%, in timp ce TVR1 a inregistrat 10,2%.
Cota de piata a canalului de stiri Realitatea TV devenise o amenintare pentru posturile generaliste mici inca de la jumatatea anului trecut. In primul semestru 2005, televiziunea si-a consolidat pozitia fata de B1 TV, National si TVR2. Urmatoarea victima pare sa fie Prima TV. In iunie, Realitatea TV a atins o cota de 4,7% pe durata unei zile, in timp ce statia operatorului international SBS Broadcasting a avut 5,8%.
In zona stirilor din prime time, batalia s-a dus tot intre Pro TV si Antena 1. stirile Pro TV (ora 19) din primele sase luni au inregistrat o audienta medie de 1,12 milioane de telespectatori pe minut in mediul urban (adica 10,5% rating), in timp ce Observatorul a avut o medie de 986 de mii telespectatori pe minut (9,2% rating). Dezamagitoare este audienta medie a Jurnalului de la ora 19 in raport cu competitia: 500 de mii de telespectatori (4,7% rating). In apropierea Jurnalului s-a aflat Focus 18 (Prima TV), cu o medie de 349 de mii de telespectatori (3,3% rating). “Realitatea de la ora 21” si “24 de ore” (National TV) nu conteaza. Primul a avut o medie de 1,7% rating, al doilea, sub 1% rating.
Un top 10 al celor mai vizionate filme artistice confirma inca o data faptul ca, indiferent ce fel de film difuzeaza Pro TV in prime time, acesta va obtine audienta. Opt filme din acest top au fost difuzate de Pro TV. Cele mai urmarite productii din prima jumatate a anului au fost: “Evadatul” (11,9% rating), “Croaziera pe oceanul spaimei” (11,8% rating), “Razbunarea lui Logan” (11,4%), toate difuzate de Pro TV. TVR1 a intrat in acest top cu un film indian si “Atila, cuceritorul”. De remarcat ca toate cele zece filme cu cele mai mari ratinguri au fost difuzate in primele trei luni ale acestui an, adica in timpul iernii. Romanii stau “la gura sobei” si se uita in nestire la TV, chiar si la filmele difuzate in reluare.
Cea mai tare emisiunea de divertisment la TVR1 a fost “Surprize, surprize”: o audienta de 1,18 milioane telespectatori pe minut pentru 41 de editii. La Pro TV, “Vacanta Mare” a facut legea: o medie de 944 de mii de telespectatori pentru 29 de editii. “Din dragoste” a fost liderul programelor de divertisment la Antena 1, cu o medie de 1,45 milioane de telespectatori pentru 20 de editii.
In topul de la Prima TV s-au grupat trei programe: “Tradati din dragoste” (587 de mii de telespectatori, rating 5,5%), “Cronica Carcotasilor” (580 de mii de telespectatori5, rating 5,4%) si “Schimb de dame” (5,2%).
In ciuda fragmentarii audientei, datorita cresterii numarului de canale TV si a ofertei de programe, piata continua sa fie dominata de rivalitatea celor doi majori: Pro TV si Antena 1.
Cei mai activi clienti publicitari TV (ianuarie – iunie 2005)
Client | Nr. spoturi difuzate |
Quadrant Amroq Beverages | 10.748 |
Coca-Cola Company | 8.178 |
Procter&Gamble | 7.091 |
Unilever | 6.303 |
L’Oreal | 6.087 |
Danone | 5.667 |
Kraft Foods Romania | 4.386 |
European Drinks | 4.130 |
Ursus Breweries (CBR) | 3.520 |
Cele mai promovate marci pe TV (ianuarie – iunie 2005)
Marca | Nr. spoturi difuzate |
Pepsi | 7.870 |
Danone | 5.515 |
Coca-Cola | 3.894 |
Ursus | 1.953 |
Jacob Ice Coffee | 1.712 |
Garnier (sampon) | 1.582 |
Elita | 1.545 |
Nokia | 1.461 |
Burger | 1.277 |
Sursa: TNS/AGB International; Copyright: ARMADATA SRL