Probleme cu apa plată și minerală din magazine! Ce au descoperit inspectorii ANPC

În prima jumătate a lunii iulie 2024, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a efectuat o amplă acțiune de control la nivel național, având ca scop verificarea respectării prevederilor legale referitoare la comercializarea, etichetarea, prezentarea și publicitatea apei minerale naturale și a apei de izvor. În cadrul acestei acțiuni, au fost controlați 705 operatori economici, dintre care 72 erau distribuitori, 8 producători, 618 magazine și 7 stații de distribuție carburanți.

Au fost constatate abateri la 583 dintre acești operatori. Aproximativ 1,2 milioane litri de apă minerală și apă de izvor au fost verificate, iar dintre acestea, aproximativ 200.000 litri nu respectau prevederile legale în vigoare. Problemele identificate includ depozitarea necorespunzătoare a produselor, etichetarea eronată și publicitatea înșelătoare.

Pentru a remedia situația, ANPC a dispus retragerea de pe piață a produselor neconforme și a aplicat sancțiuni operatorilor economici care au fost găsiți în neregulă. Aceștia au fost obligați să-și corecteze practicile și să se conformeze cu reglementările legale. În plus, ANPC a coordonat acțiuni pentru recuperarea produselor necorespunzătoare și a preveni vânzarea acestora în viitor.

Inspectorii de la Protecția Consumatorului au luat următoarele măsuri:

  • 427 amenzi contravenționale însumând circa 2 milioane lei
  • 220 avertismente
  • oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a unei cantităţi de 150.000 litri de apă minerală naturală şi apă de izvor îmbuteliată în valoare de 330.000 lei
  • oprirea temporară de la comercializare a 7.500 litri apă minerală naturală şi apă de izvor până la remedierea neconformităţilor constatate.

„Recomand consumatorilor să evite achiziționarea produselor ambalate în recipiente de plasic expuse la vânzare în soare și, de asemenea, să manifeste atenție sporită la temperatura la care acestea urmează a fi depozitate după cumpărare (să nu fie lăsate, pe perioade îndelungate, în mașini sau alte locații în care temperatura poate fi mare și poate deteriora produsele)”, a transmis Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Abaterile cele mai frecvente au fost:

  • depozitarea produselor sub acțiunea razelor solare, la temperatura mediului ambiant, contrar mențiunilor producătorilor, de pe eticheta de produs (păstrarea într-un mediu uscat și răcoros)
  • depozitarea produselor direct pe paviment,
  • folosirea unor spații frigorifice neigienizate, pentru depozitare, cu depuneri de praf, resturi alimentare, mizerie
  •  expunerea la vânzare a produselor la temperaturi mai mari decât cele indicate de producător pe etichetă
  • comercializarea unor ape minerale naturale cu data durabilităţii minimale depăşită
  • comercializarea de apă minerală naturală şi/sau apa de izvor care prezenta deficienţe de informare (înscrisuri incomplete sau incorecte, lipsa traducerii etichetelor în limba română, la produsele din import etc.)
  • comercializarea unor ape minerale naturale în ambalaje deformate, deteriorate
  • lipsa afişării preţului de vânzare şi/sau a preţului pe unitatea de măsură sau neafişarea acestora în mod vizibil
  • nerespectarea regimului promoțiilor
  • lipsa autorizațiilor de funcționare.